• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Eupass för hund

SpanaZeke

HBK Medlem
Inlägg
20
Kommun
Nacka
HBK-Nr
11758
Medlemskap
2024
Är det någon som nyligen rest från Sverige via Danmark till Tyskland och åter med hund ?

Har kontaktat 2 djurkliniker i Norrland och frågat vad som gäller, men dom kan bara upplysa om vad som gäller i Sverige och att man måste själv ta reda på vad som gäller i respektive land .

Så är det någon som vet vad som krävs för just Danmark o Tyskland vore vi väldigt tacksamma.

/Merit o John
 
F

F.d. 30064

Guest
Sv: Eupass för hund

Hej
Usch vilken usel service ni fick av veterinärklinikerna. Här kommer en länk från jordbruksverkets hemsida ;

Resa med hundar, katter och illrar till annat EU-land - Jordbruksverket [NS4 version]

Själva har vi besökt europa 3 ggr med hund inklusive England, han är chipmärkt, rabiesvaccinerad o ca 3 veckor innan vi åker får han oxå Leptospiros vaccin.
För våra hundars skull avmaskas han med Drontal vet. innan vi åker in i Sverige igen. Receptfritt på apoteket, bara att ta med. Kan vara oerhört dyrt att inte plock upp efter sin hund utomlands så ta med påsar och håll hunden kopplad på offentliga platser. Vi har aldrig stött på problem någonstans. Snarare tvärtom. Kontinenten inklusive England är så oerhört mycket hundvänligare än vi i Norden.

MVH
Sylvia:D
 
D

Deleted member 11118

Guest
Sv: Eupass för hund

Har åkt i 9 år med hund minst en gång om året i EU. Vilken dålig service ni fick av veterinären. Ossi36 har get er alla svar. Kan berätta att de ställe där jag fåt visa passet är på campingar, någon myndighet har aldrig sett det.
 

SpanaZeke

HBK Medlem
Inlägg
20
Kommun
Nacka
HBK-Nr
11758
Medlemskap
2024
Sv: Eupass för hund

Tack Sylvia för ditt snabba svar:) !

Tack vare dig vet jag nu hur det gå till , skall ringa och boka tid för pass o vaccination direkt så vi hinner får det till semestern.

Trevlig sommar önskar jag dig.

/Merit
 
F

F.d. 3747

Guest
Sv: Eupass för hund

Tack Sylvia för ditt snabba svar:) !

Tack vare dig vet jag nu hur det gå till , skall ringa och boka tid för pass o vaccination direkt så vi hinner får det till semestern.

Trevlig sommar önskar jag dig.

/Merit

Hoppas du fått informationen att efter hunden fått rabiesvaccinet ska den testas för antikroppar, det hela tar ca 3-4 veckor.
Vi reser alltid med våran Bosse, har aldrig visat hans pass. En gång då vi anlände till Landvetter efter 3 månader på Lanzarote ringde jag tullen för att få visa hans pass....dom va inte intresserade , önskade oss bara välkomna till Sverige igen, hoppas det blir mera koll så vi inte får in massa sjuka misshandlade valpar.
Mycket trevligt ha hund med i Europa, oftast alltid välkomna ....överallt.
:msn_dog:
 
F

F.d. 4220

Guest
Sv: Eupass för hund

Hoppas du fått informationen att efter hunden fått rabiesvaccinet ska den testas för antikroppar, det hela tar ca 3-4 veckor.

Så är det inte längre. Det enda är att man måste vänta 21 dagar efter första Rabiesvaccineringen innan man kan resa.

Från länken i inlägg 2:
"Efter grundvaccinationen vid minst tre månaders ålder måste du vänta 21 dagar innan du reser med djuret."

//Stefan
 

Jörgen

HBK Medlem
Inlägg
107
Kommun
Beziers
HBK-Nr
222
Medlemskap
2024
Sv: Eupass för hund

Hej.
Tycks vara lite villrådig information i vårt långa land. Bor själv i Skåne, så vi åker till Danmark och tyskland flera gånger om året.
Hunden ska ha pass. tar ganska lång tid att ordna. Dyrt ca 1500:-.
Först rabiesvaccination. Därefter kontroll om den har bildat antikroppar efter 100 dagar. Därefter ansökan om pass. Totalt tar det några månader.
Därefter en rabiesvaccination varje år och stämpel i passet. Ingen resa före 21 dagar från sista sprutan.
Finns 3-års vaccin. Påstås inte godkänt i Italien och Tyskland, men vi har inte haft problem. Dom har bara sagt ok. Vid inresa till Sverige ska man köra på förtullat. Men tullen blir bara irriterad och viftar vidare. Kör på grönt. Har aldrig haft problem.
Kraven om avmaskning är slopade sedan årsskiftet.
Trevlig resa.
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Eupass för hund

Hej

Vi har i år här i Danmark sett invandring av varg (canis lupus)från Polen och Tyskland.
Många är glatt imponerad andra kommer att skjuta dem eller har förlorat får.
Marten-hund ?(mårhunden)som invandrat från Ryssland och mer ostlig, har också fångats upp på flera ställen.

Men det är illegal invandring utan EU-pass.

Kanske ett fall att diskutera i Bryssel under Shengen avtal ?
:twitcy:
:twitcy:
 
Senast redigerad av en moderator:
Ö

örjan o irene

Guest
Sv: Eupass för hund

Jag har precis kommit hem efter att ha vaccinerat vår valp mot rabies. Enligt vår vetrinär så är det så att om man väljer att vaccinera med 1-års vaccinet så är den svenska rekommendationen att man ger två sprutor med fyra veckors mellanrum. Om man väljer tre-års vaccinet så räcker der med en injektion. I båda fallen måste man vänta tre veckor efter den sista injektionen innan man tar med hunden i Europa.
Enligt denna vetrinär så är det en smaksak vad man väljer. Men enligt de studier som finns så ger en vaccination med ett-års vaccinet en högre halt av antikroppar hos hunden.
Båda vaccinerna är godkända av EU och gäller i alla länder. Men vi vet av erfarenhet att vissa campingar, och utställningar, framförallt i Frankrike, inte accepterar 3 - års vaccinet. Man kan kontakta myndigheterna i Frankrike och få en kopia av EU-bestämmelserna som man visar upp för campingvärdar och utställningsansvariga. Men själv tror jag att det kan bli svårt då jag inte talar franska så bra.
 
F

F.d. 3747

Guest
Sv: Eupass för hund

Så är det inte längre. Det enda är att man måste vänta 21 dagar efter första Rabiesvaccineringen innan man kan resa.

Från länken i inlägg 2:
"Efter grundvaccinationen vid minst tre månaders ålder måste du vänta 21 dagar innan du reser med djuret."

//Stefan

Stefan
jo visst det är 3-4 veckor efter vaccineringen du måste vänta, det framgick väl i mitt inlägg...det gäller naturligtvis första gången man ger vaccinet, sedan är det ju en boosterdos som är klar med en gång, alltså bara en påfyllning...
det tar sin lilla tid ...
 
F

F.d. 30064

Guest
Sv: Eupass för hund

Hej
Vi har camperat i Frankrike 3 år på raken, Fritzan är vaccinerad med Nobivacs 3 års vaccin och aldrig har vi blivit nekad campingplats, och då informerar jag vid incheckningen att vi har hund.
MVH
Sylvia
 
F

F.d. 53133

Guest
Sv: Eupass för hund

Hej.
Tycks vara lite villrådig information i vårt långa land. Bor själv i Skåne, så vi åker till Danmark och tyskland flera gånger om året.
Hunden ska ha pass. tar ganska lång tid att ordna. Dyrt ca 1500:-.
Först rabiesvaccination. Därefter kontroll om den har bildat antikroppar efter 100 dagar. Därefter ansökan om pass. Totalt tar det några månader.
Därefter en rabiesvaccination varje år och stämpel i passet. Ingen resa före 21 dagar från sista sprutan.
Finns 3-års vaccin. Påstås inte godkänt i Italien och Tyskland, men vi har inte haft problem. Dom har bara sagt ok. Vid inresa till Sverige ska man köra på förtullat. Men tullen blir bara irriterad och viftar vidare. Kör på grönt. Har aldrig haft problem.
Kraven om avmaskning är slopade sedan årsskiftet.
Trevlig resa.

Herre gud.... hur mycket av detta gäller??? Snacka om villrådig info! Är jag dum eller eller gäller det som står på jordbruksverkets hemsida dvs Svea Rikes lag...? "Påstås" av vem???.... vad är det för information??? Är det något som man bör förmedla här???
 
H

hianders

Guest
Sv: Eupass för hund

Sitter nu med Simons alldeles nya pass efter att han har vaccinerats mot rabies. Vacc kostade 248 kr (exkl moms) och passet 200 kr (exkl moms). Han fick vaccinet Nobivac Rabies vet som gäller t o m 2016. Ingen kontroll behövs längre med blodprov men däremot som skrivits tidigare karantän efter spruttillfället 3 veckor.

Vet någon om man måste avmaska vid återresa fr Finland el Norge? Avmaska vid inresa t resp land måste man ju göra.

matte hianders/Inger
 
Toppen