• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

EU-papper ang rabiesvaccination

F

F.d. 28145

Guest
Det finns ett papper från EU som talar om att det är datumet i passet under "valid untill" som gäller, när det handlar om djurs rabiesvaccination.

Papprets nummer är B2/JF/rd(2005)D/522457 Det är utställt av Eu Commission, Health & Consumer Protection Directorate-General.

Det är mer som ett brev som talar om att datumet ska gälla underskrivet av Bernard Van Goethem (Head of Unit)

Jag har fått en mycket dålig kopia av en vän som jag TROR? hittade det på jordbruksverkets sida.
 
F

F.d. 50066

Guest
Sv: EU-papper ang rabiesvaccination

Hej.
I hundens pass sid.4 finns 3 "bubblor i bredd.
Bubbla 1tv. skall namnet på vaccinet med Batchnr stå. Oftast en etikett.

Bubbla 2 mitten nr 1 skall datum för vaccinering skrivas in
Bubbla 2 mitten nr 2 skall det stå hur länge vaccinet är giltigt antingen Rabisin 1 år och 45 dagar eller Nobivac Rabies 3 år.
Bubbla 3 t.hö. veterinärens namn.

Det är alltså datumen i bubbla 2/2 som avgör hur länge vaccinet är giltigt och som Svenska Tullen tittar på när man skall in i Sverige.
Ett mycket viktigt datum då återvaccination måste göras innan datumet passeras annars blir det ny väntan i 120 dagar och ny blodprovstagning och test.

Hälsningar
Ewa
Lady X matte :wub:
:dog:
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 28145

Guest
Sv: EU-papper ang rabiesvaccination

Pappret är viktigt när man far in i Frankrike bland annat och troligtvis in i Spanien från Marocko.
(Fast då måste man med nuvarande lagar stanna i EU-länder 6 mån innan man återvänder till Sverige.)

I både Frankrike och Spanien måste man ge djuren rabiesvaccin VARJE år, enligt de vet. jag pratade med. Min "egen" spanska hade ingen aning om att det fanns nya regler.

Tror knappast tullarna vet vilka regler som ska tillämpas! Alltså bättre att försöka skaffa detta "bevis".
 
F

F.d. 2063

Guest
Sv: EU-papper ang rabiesvaccination

Måste bara påpeka att det är inte alla länder som godkänner det 3:åriga vaccinet utan vill ha ett nytt varje år.Sen är reglerna så att i dom flesta EU-Länder i Europa så handlar det om att dom kräver rabies-vaccin som givits 30 dagar innan inresa men inte blodtestet.Detta behöver du däremot när du ska tillbaka in i Sverige igen,så kolla noga.Om det är så att du inte har ett Pet Passport på din hund ännu,tala med din vet och be att få ett.Allt blir så mycket enklare,både för er men även för tullstationerna som ser dessa oftare än bara ett papper:eek:)

Ha de gott
Catharina
 
F

F.d. 28145

Guest
Sv: EU-papper ang rabiesvaccination

Catharina!

Har och har haft pass till alla mina djur. Rest i 10 år nu och på de första resona var det en hel bunt man måste visa när man skulle in i Sverige igen.

Pappret jag pratar om är ett där en "hög gubbe" inom EU säger att det är datumet som gäller vare sej det är lag på 1 eller 3 år i det land du reser in i. Gissar att denna "gubbe" vet vad han talar om.
 
F

F.d. 28145

Guest
Sv: EU-papper ang rabiesvaccination

Här är pappret! Trodde inte det skulle funka att fotografera av det, men gjorde ett försök i a.f.

EU-papper 1.jpg

EU-papper 2.jpg
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 28145

Guest
Sv: EU-papper ang rabiesvaccination

Sá ni tycker inte detta var ett bra papper att ha med sej, när man kommer till Frankrike eller Spanien?
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 15422

Guest
Sv: EU-papper ang rabiesvaccination

Hej vet du hur man får reda på vilka länder som kräver olika intervaller på rabies vaccinet?Har jättesvårt att få fram något om detta .Vi ska åka genom Danmark,Tyskland;Österrike,Italien till sommaren har ingen aning hur man får veta detta .Har två småhundar med oss i husbilen .
 

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.677
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Sv: EU-papper ang rabiesvaccination

När jag var hos veterinären sist så fick jag upplysningen om att till Italien så ska hunden vaccineras 1 gång om året, även i Frankrike vet jag att det är så.

Jag får nu kallelse varje år för förnya rabies.
Eva
 
Senast ändrad:
Toppen