• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

EU är roamingfri 15. december 2015

F

F.d. 4220

Guest
Sv: EU är roamingfri 15. december 2015

Intressant. Jag hoppas och tror att detta betyder förbättring.
Dock är jag lite rädd att det generellt blir dyrare abonnemang rakt över. I alla fall om det är likt det förslag som den Svenska ministern var emot i december. Då det talades om att det bara vardebiteringen mot kund som skulle regleras, inte den mellan operatörer.
Hatt motsätter sig roaming-förslag - DN.SE

Vi behöver nog veta mer om överenskommelsen innan vi kan veta om det är bra eller dåligt.

//Stefan

F

F.d. 55451

Guest

Ett av EU syftena med att eliminera roamingavgifter, är att mobil förtag går samman mer så kostnaderna minimeras och sändarmaster kommer,
till exempel 3 leverantörer på 10 platser i stället för 5 leverantörer på 6 platser.
Det ger bättre täckning, lägre kostnader och möts 4G LTE avancerad.
Snabbare än nuvarande fiber och mindre kostnad.

Till exempel, Telenor och Telia gick samman i Danmark som TT-gruppen.
Bättre täckning.

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 4220

Guest

Jag är positiv till det de vill genomföra.
I bästa fall innebär det att operatörerna också tvingas omförhandla roamingavgifterna sinsemellan. I värsta så dubbleras månadskostnaden för alla.
Om det blir så, vet jag inte riktigt vem som vunnit på att roamingen tagits bort.

Men jag hoppas att jag målar fan på väggen och att detta blir toppen.

//Stefan

F

F.d. 55451

Guest

Da 3 intervjuades i mer TV kanaler, tillsammans med flera stora mobiloperatörer, sa de flesta att de snart skulle följa. ;)

Så snart EU verkar ligga efter den faktiska utvecklingen. :)

F

F.d. 1470

Guest

Tänk er ett USA där varje delstat eller delstatskombination hade egna operatörer med abonnemang som bara gällde i deras områden.

Hela upplägget kommer förmodligen att ändras i europa för som det är nu är det ju en stor konkurrensnackdel. Och för att slippa problem med att ha olika abonnemang i länder och i EU kommer förmodligen att utveckling gå mot att i likhet med 3, operatörersbolagen blir mer eller mindre europatäckande genom uppköp och samgåenden eller samarbeten.

Hoppas bara det sker igår och inte nästa sekel...

Anders

Toppen