• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ett vinande ljud i datorn?

Lennart

HBK Medlem
Inlägg
75
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
470
Medlemskap
2024
När jag kopplar in datorn i husbilen via en konverter kommer ett tjutande vinande ljud från datorn. Detta ljud finns ej när jag kör via trafon från vanliga 220 volts nätet och ej heller vid enbart batteridrift.

Någon kunnig i ämnet som kan ge råd?

Datorn kräver 19 volt 4,74 Amper. Använder en konverter från Kjell & co som ger 19 volt och max belastning 6 amper.

Är det bättre att använda en omformare från 12 volt till 220 volt för att kunna använda datorns ordinarie trafo istället?

Vågar inte köra när det viner, något verkar galet./Lennart
 
F

F.d. 3581

Guest
Sv: Ett vinande ljud i datorn?

Lennart, jag upplevde nåt liknande i min gamla Compaq.
När jag tog ur datorns batteri försvann ljudet.
Har du provat ?

Dag
 
F

F.d. 24284

Guest
Sv: Ett vinande ljud i datorn?

Kan bero på om det är ett linjärt trafo. Du har inte samma jord som när du kör 220 volt. Där har du en switcsat trafo. Kan också få problem med musplattan att markören hoppar och inte går att styra men funkar med en separat mus.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Ett vinande ljud i datorn?

En konverter 12V til 19V er alltid en switchmode sak, det kan være at den har for mye ripple. Dette kunne vært fjernet med en kondensator på utgangen.
En annen mulighet for å dempe denne støyen er å bruke en ferritt ring som en trer kabelen fra konverteren til datorn gjennom et par ganger. Likestrøm blir ikke påvirket av dette, men pulser blir stoppet. Støy fra laptop når det blir for mye pulser på ladestrømmen er ikke helt ukjent.
 
F

F.d. 4754

Guest
Sv: Ett vinande ljud i datorn?

Hej.

Jag hade frågor om vad jag skulle köpa för konverter till min dator och startade denna tråd: http://www.husbilsklubben.se/forums/t25386/

Jag vet inte om du hittar något matnyttigt i den tråden men jag köpte en originalkonverter efter mycket funderande. "Tung som bly" och den funkar till hundra %. Dyr men kraftfull. Funkar lika bra hemma som i 12 V systemet.

(Jag har en HP).

Hälsningar
Knausen
 

Lennart

HBK Medlem
Inlägg
75
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
470
Medlemskap
2024
Sv: Ett vinande ljud i datorn?

Tack för alla svar!

Jo jag har provat att ta ur batterit och det tjuter fortfarande.

Kondensatorer eller ferrittringar vet jag inget om, vill ha en pryl som funkar utan modifieringar.

Har läst din tråd Knausen, men vart inget klokare av den, de flesta verkar ju klara sig med en sådan som jag försöker använda.

Knausen jag har också en HP, exakt vilken konverter har du köpt?
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Ett vinande ljud i datorn?

Jag har en 120W omformare 12V > valbar spänning, just nu inställd på datorns märkspänning 19V. Det fungerar alldeles utmärkt förutom en sak: det kommer en massa oljud i högtalarna anslutna via hörlursutgången. Jag trodde först att det var högtalarna som jag använde tidigare. I helgen upptäckte jag att det var omformaren eftersom det var tyst eller rent ljud från datorn när den gick på batteri men kraftiga störningar när omformaren användes. Det är alltså inte själva datorn som låter utan ljudet hörs bara via högtalare. Sänker jag ljudet så försvinner oljudet också.

Är det detta ljud som du har eller är det från själva datorn? Någon som har tips på vad som kan göras åt omformaren? Skulle ferritmagneter hjälpa? Hur appliceras dessa om det sitter en kontakt på sladden till datorn? Det kan ju vara svårt att linda den genom ett litet hål i en ferritring.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Ett vinande ljud i datorn?

Bruk en ferrittring som er stor nok til at kontakten kan tres gjennom sammen med ledningen, dvs. tre den 2 ganger gjennom så sitter ringen fast og brummingen på strømmen blir kraftig dempet.
 

Lennart

HBK Medlem
Inlägg
75
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
470
Medlemskap
2024
Sv: Ett vinande ljud i datorn?

Michael, ljudet kommer från själva datorn och verkar komma från området där sladden går in. Verkar vara själva strömförsörjningsdelen. Jag använde tidigare en mindre modell av konverter och då fanns också ett svagt vinande ljud ibland. Den gav bara 3,5 amper vid 19 volt, medan datorn kräver 4,74 amper max 90 watt. Det som då hände var att säkringen gick när batterit satt i datorn.
Därför bytte jag till den större konvertern som ska klara 6 amper.
/Lennart
 
F

F.d. 4754

Guest
Sv: Ett vinande ljud i datorn?

Tack för alla svar!

Jo jag har provat att ta ur batterit och det tjuter fortfarande.

Kondensatorer eller ferrittringar vet jag inget om, vill ha en pryl som funkar utan modifieringar.

Har läst din tråd Knausen, men vart inget klokare av den, de flesta verkar ju klara sig med en sådan som jag försöker använda.

Knausen jag har också en HP, exakt vilken konverter har du köpt?

Jag köpte deras originalkonverter som var avsedd för min PC. Dyr, lite över 1000:-

(Kan tillägga att PC:n går att köra med 12 V drift med eller utan batteri).

/Knausen
 

Lennart

HBK Medlem
Inlägg
75
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
470
Medlemskap
2024
Sv: Ett vinande ljud i datorn?

Knausen, menar du HP:s egen konverter som även funkar att använda i flygplan kostar ca 1200:-?
 
Toppen