• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Konverterförluster till PC 18 volt?

F

F.d. 4754

Guest
Hej.

Jag har köpt ny bärbar PC.

Det finns två sätt att ladda PC:n från husbilen.

Antingen med en konverter som gör om 12 volt till 230 volt (150 W konverter) som jag sätter normala strömsladden i.

Jag kan istället köpa en ciggkonverter som gör 12 volt till 18 volt med sladden direkt in i PC. Detta alternativ låter mest "ström-ekonomiskt"?

PC:n drar ca 65 W.

Hur många W eller Amp förlorar jag på att använda förstnämnda alternativet?

En undrande Knausen
 
F

F.d. 11293

Guest
Sv: Konverterförluster till PC 18 volt?

Hej.

Jag har köpt ny bärbar PC.

Det finns två sätt att ladda PC:n från husbilen.

Antingen med en konverter som gör om 12 volt till 230 volt (150 W konverter) som jag sätter normala strömsladden i.

Jag kan istället köpa en ciggkonverter som gör 12 volt till 18 volt med sladden direkt in i PC. Detta alternativ låter mest "ström-ekonomiskt"?

PC:n drar ca 65 W.

Hur många W eller Amp förlorar jag på att använda förstnämnda alternativet?

En undrande Knausen

Hej Knausen! var får du tag i konverten 12 till 18v ? jag har en som ger 12 till 220 men bara 60 w o de räcker inte, den laddar bara stundtals, undrar också om det funkar med 18 v när laptopen vill ha19v?
:)
 
F

F.d. 4754

Guest
Sv: Konverterförluster till PC 18 volt?

Hej.

Det finns originalkonverter 12 till 18 V (försäljaren pratade om 19 V) att köpa till min PC. Kostar en bit över 1000:- En pirat kostar runt 700:- (finns kanske billigare). Enligt dataaffären där jag köpt PC:n ska detta fungera. Får väl lita på försäljaren.

Alternativet är från 12 till 230 v 150W genom cigguttag och den kostar bara 495:- men tror jag förlorar mest ström på det sättet.

Vill gärna veta vilket alternativ som är mest Ström-ekonomiskt!

/Knausen
 
Senast redigerad av en moderator:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Konverterförluster till PC 18 volt?

Normal effektivitet på convertere er ca. 80%. Så ved oversetting til 220V taper du 20%, og ved videre konvertering til driftsspenningen til PCen taper du også 20% av de 80% - så i summa hvis du putter inn 100W så får du ca. 65W ut til PCen.

For så "små" strømstyrker som < 80W finnes det mange DC-Dc konvertere, for opp til 120W finner du også noen.

Det er mulig å finne DC-DC konvertere som er mer effektive enn 80%, men de koster fort det dobbelte pr. watt enn en "normal". Beste konverter jeg har sett hadde en effektivitet ved 12V inn og 20V ut på 95%, men den kostet nesten 10 ganger samme effekt på billige løsninger.
 
F

F.d. 839

Guest
Sv: Konverterförluster till PC 18 volt?

Knausen,

Ditt första alternativ kan jag inte uttala mig om eftersom min 12VDC -> 220VAC är på 1000W alltså en klar förlust så jag låter bli att använda den för små uttag som datan.

Istället använder mig utav en ciggplug konverter som konverterar från 12VDC -> 19VDC. Jag skulle inte råda er till att göra det eftersom ciggkonverter inte är en sinus konverter (eller då ska man gå i ett mycket högre prisklass) men i nödfall går det även att köra PC'n på 12VDC men då laddas data batteriet inte med.
 
F

F.d. 11293

Guest
Sv: Konverterförluster till PC 18 volt?

44473.jpg

Laptop biladapter - 120W
12V till 15/16/18/19/20/22/24V Driv din laptop från 12V. Stabiliserad switchad konverter. Lämnar 6A vid 15 till 20V och 5A vid 22 och 24V. Utspänning ställbar mellan: 15, 16, 18, 19, 20, 22 och 24 Volt. Levereras med fem olika DC-pluggar för att vara kompatibel mot så många laptops som möjligt på marknaden. OBS! Passar ej Dell


hittade denna på kjell o compani pris 439sek
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 839

Guest
Sv: Konverterförluster till PC 18 volt?

Dotorparn,

Vid 19VDC skulle det innebära 6A = 72W. Knausen behov är 65W vilket innebär att det ligger på gränsen, skulle råda till att gå ett steg högre 7W "spare" är inte mycket ;)
 

Inge Johnsson

HBK Medlem
Inlägg
536
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
1412
Medlemskap
2024
Sv: Konverterförluster till PC 18 volt?

44473.jpg

Laptop biladapter - 120W
12V till 15/16/18/19/20/22/24V Driv din laptop från 12V. Stabiliserad switchad konverter. Lämnar 6A vid 15 till 20V och 5A vid 22 och 24V. Utspänning ställbar mellan: 15, 16, 18, 19, 20, 22 och 24 Volt. Levereras med fem olika DC-pluggar för att vara kompatibel mot så många laptops som möjligt på marknaden. OBS! Passar ej Dell


hittade denna på kjell o compani pris 439sek

Se bara upp så plus och minus hamnar rätt med denna typen av adapter, skulle ni plussa fel så går datorn sönder, det finns grejor idag som själv känner av så plus och minus blir rätt.
 
F

F.d. 839

Guest
Sv: Konverterförluster till PC 18 volt?

Inge Johansson,

Det går (nästan) inte att koppla fel + eller - pga att DC pluggar bara passar på ett sätt mellan datan och adaptor.
 

Gun & Roland

HBK Medlem
Inlägg
124
Kommun
Gislaved
HBK-Nr
1725
Medlemskap
2024
Sv: Konverterförluster till PC 18 volt?

Belgien 1, som Inge påpekar så är det enkelt att koppla plus och minus fel på den avbildade adaptern. Det är bara att lossa pluggen och rotera den 180 grader så har man växlat polaritet...

/Roland
 
F

F.d. 839

Guest
Sv: Konverterförluster till PC 18 volt?

Roland & Gun,

Jag har liknande converter, på den sidan som går in mot datan finns det liksom ett jack som bara passar på ett sätt. Det som Inge har är tydligen en annan version där man kan förväxla plus och minus vilket jag inte kan göra på min konverter. Jag ber så mycket om ursäkt.
 

Geje

HBK Medlem
Inlägg
147
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
1046
Medlemskap
2024
Sv: Konverterförluster till PC 18 volt?

44473.jpg

Laptop biladapter - 120W
12V till 15/16/18/19/20/22/24V Driv din laptop från 12V. Stabiliserad switchad konverter. Lämnar 6A vid 15 till 20V och 5A vid 22 och 24V. Utspänning ställbar mellan: 15, 16, 18, 19, 20, 22 och 24 Volt. Levereras med fem olika DC-pluggar för att vara kompatibel mot så många laptops som möjligt på marknaden. OBS! Passar ej Dell


hittade denna på kjell o compani pris 439sek

Jula säljer exakt samma strömadapter (samma tillverkare och storlek) för 189 kronor.

Använder den själv och min Acer TravelMate laptop behöver 19 volt 65W. Art nr:924-234.

Går ej att vända fel för ena stiftet på DC-pluggen har en diameter på 2mm och det andra 1,5 mm.

Hälsningar Roger
 
Senast ändrad:

Jenny & Micke

HBK Medlem
Inlägg
215
Kommun
Umeå
HBK-Nr
765
Medlemskap
2024
Sv: Konverterförluster till PC 18 volt?

44473.jpg

Laptop biladapter - 120W
12V till 15/16/18/19/20/22/24V Driv din laptop från 12V. Stabiliserad switchad konverter. Lämnar 6A vid 15 till 20V och 5A vid 22 och 24V. Utspänning ställbar mellan: 15, 16, 18, 19, 20, 22 och 24 Volt. Levereras med fem olika DC-pluggar för att vara kompatibel mot så många laptops som möjligt på marknaden. OBS! Passar ej Dell


hittade denna på kjell o compani pris 439sek

Jag köpte denna på Kjell, men kontakten passade inte till min HP dator.

Så jag köpte istället en inverter 12v-->220v.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 4754

Guest
Sv: Konverterförluster till PC 18 volt?

Hej igen.

Jag undrar fortfarande om 12V till 19V konverter är det mest strömsnåla alternativet?

Det är också lockande att köpa en 150 W konverter med 230 v uttag.

/Knausen
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 12736

Guest
Sv: Konverterförluster till PC 18 volt?

Eftersom jag är sällan bakom 220 V, och använder laptop, har även haft 220 V TV i mina tidigare bilar, har jag skaffat inverter, två stycken, en på 110 W (Mascot), och den andra på 550 W (Waeco), den lilla använder jag för laptop, nominell störmförbukning ca 5,5 A, med fläkt, tomgång förbrukning är väldigt låg, om jag inte minns fel, ca 0,2-0,3 A, alltså efter jag stängt av datorn, samma lilla inverter laddar även rakapparaten. Den större (men fläkt också) är för "hårtork rullar", bl.a. Jag har också köpt Kjell&co inverter 12-19 V för laptop, ska prova någon dag, fast denna tråd förstärker min tro mer på inverter. Inverter har dessutom inbyggd spänningsvakt, vilket Kjell&Co pryl inte har. Det sägs att inverter kan gå sönder om man matar för låg spänning? Att spara ström genom att använda direkt inverter 12 till 18-19 V kan ge små vinster, och en 220 V inverter kan man använda för annat syfte. Den större har egen remote kontroll, den lilla har jag byggt en strömförbrytare, för att kunna gömma inverter i sofflådan, med vanlig eldosa utanför. Jag har också provat lågpris inverter, funkade inte. Mascot, Waeco, andra välkända märken kostar något mer, men ger bra prestanda, inga problem hittils. Inverter så nära batterier som möjligt med grova kablar.
 
F

F.d. 3727

Guest
Sv: Konverterförluster till PC 18 volt?

44473.jpg

Laptop biladapter - 120W
12V till 15/16/18/19/20/22/24V Driv din laptop från 12V. Stabiliserad switchad konverter. Lämnar 6A vid 15 till 20V och 5A vid 22 och 24V. Utspänning ställbar mellan: 15, 16, 18, 19, 20, 22 och 24 Volt. Levereras med fem olika DC-pluggar för att vara kompatibel mot så många laptops som möjligt på marknaden. OBS! Passar ej Dell


hittade denna på kjell o compani pris 439sek

Hej, jag köpte en exakt lika eliminator för laptop hos Clas Ohlsson. Den kostar 445:- och fungerar alldeles utmärkt.
mvh. Olle.
 
F

F.d. 4754

Guest
Sv: Konverterförluster till PC 18 volt?

Tack Tavico.

Av ditt svar har jag bestämt mig att köpa två stycken.

Det får bli en med ciggkoppling direkt till PC för den kan jag flytta mellan uttagen och ta ström både från bodel och startbatteri.

Sedan kan jag installera en fast utrustning med lite bättre kräm i. Jag satsar nog några extra hundralappar på ett känt märke...

Har en fråga till: Vad händer om man tar ut för mycket ström? Bryts strömmen eller levererar den ut lägre volt?


En undrande Knausen
 
Toppen