• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ett litet tips om vattenrening

F

F.d. 50191

Guest
Hej,
Under 12 års tid levde vi året runt i vår segelbåt och under hela denna tid använde vi båtens egen vattentank. För att rena vattnet använde vi Aqua Clean, ett pulver som höll vattnet rent under 6 månaders tid, helt lukt och smakfritt och utan klor.
det har inte varit helt lätt de senaste åren att hitta detta pulver, vi har funnit aqua clean i flytande form men då till ett hutlöst pris om man jämför. Även de tabletter som finns hos flera husbils firmor blir enligt min mening alldeles för dyra. Vi hittade nu Aqua clean i pulverform hos SVB båttillbehör i Bremen, pulver som räcker till 50.000 liter för 69.90 euro. Dom har även pulver för 10.000 liter.
Ni som redan kan och vet allt behöver inte bry er om detta meddelande men det finns kanske någon som undrar hur man till en rimlig kostnad håller vattnet i tanken på husbilen rent och smakligt och för er är kanske detta ett tips som ni kan ha glädje av.
Må väl
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Ett litet tips om vattenrening

Kanske lättare att hitta Micropur som vi har diskuterat tidigare i detta forum, senast för drygt en månad sedan (http://www.husbilsklubben.se/forums/t65381/ ). Även detta ett preparat som bygger på den bakteriedödande effekten av silverjoner och jag tror inte att det skiljer något mellan fabrikaten. Micropur finns hos Movera-handlare och kostade senast 18€ för 100g (vilket räcker till 100 x 100 liter vatten).

aake
 
F

F.d. 9344

Guest
Sv: Ett litet tips om vattenrening

Faktum är att vi aldrig använt vattnet från varken HV eller HB som driksvatten någon gång sedan 1972. I de HV vi har haft har det inte funnits fast tank utan en sådan där plastsak som rymmer ungefär 10-15 L.
Nu har vi HB med en 100 L fast tank för färskvatten, ja man kanske skall fundera över om inte man skall slå i något "medel" och sedan använda det som drickvatten istället för att köpa på flaska( vatten alltså):)
 
F

F.d. 50191

Guest
Sv: Ett litet tips om vattenrening

Hej,
Svar nej, lite längre ner på sidan fins det burkar med blå etikett,
100 gr pulver för 19,90€ räcker till 10,000 liter samt 500 gr pulver, räcker till 50,000 liter för 69,90€.
Den du visar tror jag är flytande
 

larsemil

HBK Medlem
Inlägg
683
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
4784
Medlemskap
2024
Sv: Ett litet tips om vattenrening

Vi har aldrig funderat över vattnet i vattentanken. Vi dricker utan betänkligheter, och vad vi vet har vi aldrig mått dåligt av det. Men vi är noga med att hälla ut och tömma tanken och låta den lufta när vi inte använder bilen. Det har fungerat bra för oss i 23 år

Mvh
larsemil
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Ett litet tips om vattenrening

"Fancy names" på vatten innehållande silverjoner i små förpackningar. Dyrt!
"Silvervatten" finns i de flesta hälsokostaffärer. 1 liter för två - trehundra spänn räcker länge och kan användas till mycket!

Jappe
 

viggoboy

HBK Medlem
Inlägg
1.697
Kommun
Trelleborg
HBK-Nr
8644
Medlemskap
2024
Sv: Ett litet tips om vattenrening

Verpackung und Versand
Jeder zusätzliche Artikel
Nach
Versandservice
Lieferung*
EUR 18,00
Kostenlos

Schweden
Economy Int'l Versand
Voraussichtliche Lieferung in 6-12 Werktagen nach Zahlungseingang
 

Bilagor

  • kostenloss.jpg
    kostenloss.jpg
    47,9 KB · Visningar: 10

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2024
Sv: Ett litet tips om vattenrening

Verpackung und Versand
Jeder zusätzliche Artikel
Nach
Versandservice
Lieferung*
EUR 18,00
Kostenlos

Schweden
Economy Int'l Versand
Voraussichtliche Lieferung in 6-12 Werktagen nach Zahlungseingang

Det betyder att beställer du fler artiklar från samma säljare kostar det inget extra, du betalar "bara" €18 i frakt för första artikeln, resten kostar inget i frakt.

Peter :)
 

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2024
Sv: Ett litet tips om vattenrening

"Fancy names" på vatten innehållande silverjoner i små förpackningar. Dyrt!
"Silvervatten" finns i de flesta hälsokostaffärer. 1 liter för två - trehundra spänn räcker länge och kan användas till mycket!

Jappe

Länk, dosering ?

Urusel på hälsokost själv, brukar desinficera kroppen med single malt ;)

Peter :)
 

Hqhusbil

HBK Medlem
Inlägg
325
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
5263
Medlemskap
2024
Sv: Ett litet tips om vattenrening

Hej,
Under 12 års tid levde vi året runt i vår segelbåt och under hela denna tid använde vi båtens egen vattentank. För att rena vattnet använde vi Aqua Clean, ett pulver som höll vattnet rent under 6 månaders tid, helt lukt och smakfritt och utan klor.
.....
Må väl
Personligen så tror jag inte att man ska vara orolig för att dricka vattnet utan pulver här i Sverige. Utomlands skulle jag personligen vara försiktigare och dricka flaskvatten.
Har seglat i mer än trettio år. Fyllt vatten från kommunala kranar och brunnar i skärgården. Har aldrig använt nån vattenrening i tanken och aldrig blivit sjuk. Likadant med husbilen.
 

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2024
Sv: Ett litet tips om vattenrening

Själv är jag absolut inte orolig, i alla fall inte i Sverige. När vi är i Grekland brukar jag köpa några flaskor "köpvatten", sedan fyller jag dom med kranvatten, kalla och goa från kylen, ingen märker någonting. Det bästa av allt är att kommentarerna "det smakar klor" försvinner när jag tappar kranvattnet på flaska ;):D

Peter :)
 

T.Rantzow

HBK Valberedning
Inlägg
497
Kommun
Castro Marim
HBK-Nr
305
Medlemskap
2024
Sv: Ett litet tips om vattenrening

Konstigt att ingen har nämnt än att man kan bli blå i huvudet av att dricka silverjoner.
Om jag inte mindes fel så blev Aake ifrågasatt första gången, kanske 3-4 år sen, när han kom med tipset att använda Micropur i vattnet.
Då hette det, han borde ju veta bättre som läkare, att man kan drabbas av kronisk missfärjning av huden ( Argyria ) om man dricker silverjoner.

Oavsett vilket, farligt eller inte, så är silverjoner otroligt effektivt i många andra sammanhang.

I julas kom barnbarnet hem och hade vinter-kräk-sjukan, 2 år gammal.
Vi var helt förtvivlade, hon spydde och sket på allt vi hade, tvättmaskinen gick för högtryck.
All vår tid gick åt att lura i flickan vätska så hon inte blev uttorkad.
Men till sist insåg vi att något annat måste göras.

Jag kom med förslaget att ge tösabiten lite joniserat silvervatten, ( kolloidalt silver ) som jag hade i badrumsskåpet sen fler år tillbaks.
Dock vågade jag inte nämna förslaget till min dotter, mamman till barnet alltså, hon brukar slå ut taggarna direkt när hon hör något suspekt från mig, som inte faller inom skolmedicinens ramar.

Men min hustru Lotta frågar inte någon, ( gammal distriktsköterska som har varit med om det mesta inom sjukvården) hon tvekade inte en sekund att ge Tyra en matsked kolloidalt silver.

Nu hände något märkligt, som genom ett trollslag så blev flickan frisk, det tog ungefär 10 minuter så var flickan på hugget igen.

[FONT=&quot]Negationer är alltid svåra att bevisa, men faktum var att silvret slog ut magbakterierna omedelbart[/FONT]
 
Senast ändrad:
Toppen