• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ett Li batteris status och ev reparering

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Hej

Ett exempel för de som undrar över principen med celler och balansering samt dött batteri.

Detta batteri har ingen BMS utan laddning och balansering hanteras av en laddare som fungerar sådär...

Batteriet har 3 st Li celler seriekopplade som ger ungefär 12 volt pga av att laddaren inte var så jättebra så dog en av cellerna och detta tänkte jag visa med en bunt bilder.

Bilden nedan är statusen vid den kontakt som skall anslutas till förbrukarna(tex bodelen), den säger 8 volt vilket är ca 4 volt för lite dvs en cell ger 0 volt kan vi gissa men låt oss mäta då just detta batteri har speciellt balanseringskontakter som gör att vi kan mäta och ladda varje cell separat likväl som flera i serie.
 

Bilagor

  • IMG_4556_belastningsuttag.jpg
    IMG_4556_belastningsuttag.jpg
    1 MB · Visningar: 83
Senast ändrad:

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Här mäter vi spänningen över alla tre cellerna men via ladduttaget, det är samma spänning såklart då det bara är en annan kontakt
 

Bilagor

  • IMG_4563_cell1-3.jpg
    IMG_4563_cell1-3.jpg
    1,5 MB · Visningar: 42

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Här mäter vi spänningen över cell 3 via ladduttaget, det ser inte alls bra ut 0 volt!! dvs denna cell mår inte bra eller i vart fall tillför inget till batteriet.
 

Bilagor

  • IMG_4568_cell3.jpg
    IMG_4568_cell3.jpg
    1,3 MB · Visningar: 27

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Så, nu ska vi se om vi kan skrämma lite liv i cell 3, jag skippar laddaren nu och kör med riktiga grejer ett kraftaggregat som man kan styra både spänning och ström med.

Jag sätter den på 4 V spänning och 0,6A som max ström(om cellen vill ha så mycket dvs)
observera att den ej är inkopplad ännu
 

Bilagor

  • IMG_4569_laddare.jpg
    IMG_4569_laddare.jpg
    1,3 MB · Visningar: 35

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Nu aktiverar jag laddaren dvs skickar ut dessa 4V till cellen, låt oss se hur mycket ström den vill ha, den vill tydligen ha 0,6A dvs allt vi ger den men om jag nu laddare på detta sätt under en lägre tid så kommer spänningen att stiga upp till 4V och strömmen sjunka ned mot 0A.

Man kan även se att den inställda spänningen på 4V ej uppnås och det är pga av att jag begränsat strömmen till 0,6A och cellen tar allt för tilfället.
 

Bilagor

  • IMG_4571_laddacell3.jpg
    IMG_4571_laddacell3.jpg
    1,4 MB · Visningar: 24

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Nu efter kanske 1 minut kopplar jag bort laddningen och mäter cell 3, den ser rätt okey ut men vi vet såklart inte om den mår bra, för att veta det måste den laddas fullt och sedan laddas ur.
 

Bilagor

  • IMG_4573_cell3efterliteladdning.jpg
    IMG_4573_cell3efterliteladdning.jpg
    1,3 MB · Visningar: 20

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Hela batteriet har nu en vettig spänning och jag kommer att sätta den på laddning i den mindre bra laddaren.

Nu skulle jag egentligen balansera alla cellerna och den enklaste sättet är att ladda alla tre en i taget till full spänning ca 4V.
 

Bilagor

  • IMG_4581_cell1-3litebattre.jpg
    IMG_4581_cell1-3litebattre.jpg
    1,4 MB · Visningar: 12

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
En balanseringsmetod som är mycket vanlig är att man begränsar spänningen över varje cell till cellens maxspänning, normalt kopplar man ett motstånd då över cellen och låter överspänningen/strömmen gå via detta motstånd.

Problement med denna metod är att laddaren måste veta att denna begränsning aktiverats och då begränsa laddströmmen till vad denna balansering tål.

Detta är bla varför BMS bör inkludera allt, alla delarna måste känna varandra.

Och allt detta är inget unikt för Li, i stort sett alla större batteriinstallationer gör likadant.
 
Senast ändrad:

Ch & Ib

FD HBK Medlem
Inlägg
640
Kommun
Vara
HBK-Nr
13303
Medlemskap
2022
En rekommendation är en riktigt laddare med inbyggd balansering som sköter allt automatiskt.
Kör med en så här: https://www.kjell.com/se/produkter/...Wk0lPc4kRx9cc3oKu7mqEFTHRDjFL02oaAk46EALw_wcB

till alla mina batterier till RC. Kör med en nätdel till en bärbar,dator,som levererar upp till 5A och balanserar upp alla lipo jag har.

Dessutom mycket enkelt att sätta batterierna i lagringsläge, vilket är enormt viktigt på just lipo.
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.655
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Varför motstånd över cellen för ballansering? Varför inte en zenerdiod på 4 volt istället eller hellre en FET med tillhörande styrning så den begränsar spänningen till 4 volt!
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Varför motstånd över cellen för ballansering? Varför inte en zenerdiod på 4 volt istället eller hellre en FET med tillhörande styrning så den begränsar spänningen till 4 volt!
Iofs inte alls fel men det måste vara exakt om man vill nyttja batterierna till max och det vill alla, kan nämna att man gått från 8-bitars för att mäta spänningen till 10-12 idag.

Även om man har celler av likardad typ så skiljer det sig lite i toppspänningen tillverkare emellan, det är en anledning till varför man inte skall stoppa piratbatterier i en mobil tex.
Så varje batteri(samman satt av celler) har oftast ett ID minne som BMS pratar med, BMS måste känna igen detta ID för att veta hur den skall sköta cellerna.
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
En rekommendation är en riktigt laddare med inbyggd balansering som sköter allt automatiskt.
Kör med en så här: https://www.kjell.com/se/produkter/...Wk0lPc4kRx9cc3oKu7mqEFTHRDjFL02oaAk46EALw_wcB

till alla mina batterier till RC. Kör med en nätdel till en bärbar,dator,som levererar upp till 5A och balanserar upp alla lipo jag har.

Dessutom mycket enkelt att sätta batterierna i lagringsläge, vilket är enormt viktigt på just lipo.
Helt rätt, detta är den allra bästa vägen att gå, men dom som säljer dessa 35000 kr batterier tycker nog det är för dyrt med en sådan fin konstruktion:(
Har faktiskt en som ser otroligt lik ut men min är nog en äldre modell:)

En lite biffigare sådan då har man ett färdigt laddsystem med DC/DC laddning från bilbatteriet, sedan sätter man en 30A laddare som laddar bilbatteriet när man ligger vid stolpe och allt är perfekt :)

En sådan här som matas från bilbatteriet när motorn går eller om man ligger vid stolpe och har laddning, alternativt ett spänningsstyrt relä som aktiveras när bilbatteriet laddas.
Observera också att dessa går att programmera själv och dom kan de flesta batterityperna.
Turnigy Reaktor 1000W 30A Balance Charger

Ligger man vid stolpe kan man också mata den från en sådan här, det är en hackarkraft och relativt okänslig för spänningen i stolpen ifall man är van vid att det ibland är dålig kräm i stolpen.
Turnigy 1200W 50A Power Supply Unit (EU Plug)
 

Bilagor

  • IMG_4583.JPG
    IMG_4583.JPG
    2 MB · Visningar: 48
Senast ändrad:

Benny56

FD HBK Medlem
Inlägg
110
Kommun
Linköping
HBK-Nr
18929
Medlemskap
2021
Det här ser man ju om man öppnar upp ett batteripack fån en dator eller en 12-18 volts skruvdragarbatteri.
oftast är det bara nån av de 18650 batterierna som inte tagit laddning. Om man bryter isär dessa och laddar dom var för sig så funkar det oftast alltid. Ett enormt slöseri med dessa batteripaket!
Kanske är det från återvinning av såna batterier det byggs nya?
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.065
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Helt rätt, detta är den allra bästa vägen att gå, men dom som säljer dessa 35000 kr batterier tycker nog det är för dyrt med en sådan fin konstruktion:(
Har faktiskt en som ser otroligt lik ut men min är nog en äldre modell:)

En lite biffigare sådan då har man ett färdigt laddsystem med DC/DC laddning från bilbatteriet, sedan sätter man en 30A laddare som laddar bilbatteriet när man ligger vid stolpe och allt är perfekt :)

En sådan här som matas från bilbatteriet när motorn går eller om man ligger vid stolpe och har laddning, alternativt ett spänningsstyrt relä som aktiveras när bilbatteriet laddas.
Observera också att dessa går att programmera själv och dom kan de flesta batterityperna.
Turnigy Reaktor 1000W 30A Balance Charger

Ligger man vid stolpe kan man också mata den från en sådan här, det är en hackarkraft och relativt okänslig för spänningen i stolpen ifall man är van vid att det ibland är dålig kräm i stolpen.
Turnigy 1200W 50A Power Supply Unit (EU Plug)
Helt rätt, detta är den allra bästa vägen att gå, men dom som säljer dessa 35000 kr batterier tycker nog det är för dyrt med en sådan fin konstruktion:(
Har faktiskt en som ser otroligt lik ut men min är nog en äldre modell:)

En lite biffigare sådan då har man ett färdigt laddsystem med DC/DC laddning från bilbatteriet, sedan sätter man en 30A laddare som laddar bilbatteriet när man ligger vid stolpe och allt är perfekt :)

En sådan här som matas från bilbatteriet när motorn går eller om man ligger vid stolpe och har laddning, alternativt ett spänningsstyrt relä som aktiveras när bilbatteriet laddas.
Observera också att dessa går att programmera själv och dom kan de flesta batterityperna.
Turnigy Reaktor 1000W 30A Balance Charger

Ligger man vid stolpe kan man också mata den från en sådan här, det är en hackarkraft och relativt okänslig för spänningen i stolpen ifall man är van vid att det ibland är dålig kräm i stolpen.
Turnigy 1200W 50A Power Supply Unit (EU Plug)


Detta du skriver med att använda laddarna från motorn (generatorn) DC/DC fungera nog bra, men jag har haft två liknande laddare från KING hobby U.K. de var båda på 40A/12v ut och hade program för Life celler och ballancerad laddning.... Innan jag kunde börja ladda så var jag tvungen att ställa in dem (rätt program) för rätt laddning och det kan man bara göra när motorn går.... sen laddar de bra, men om man stannar och stänger av motorn ... och sen ville köra vidare nästan genast.... då startar de inte utan jag fick göra om hela processen igen... efter varje motorstopp.... den första slutade snabbt att fungera, så jag fick en ny på garantin.... och vid första inkoppling av den andra.... så kom det ut en massa vit rök :eek:.... när röken hade lagt sig... så insåg jag att laddaren var stendöd.:twitcy:...
Men den dag de gör att dom startar automatisk så är det säkert en bra laddare...
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Detta du skriver med att använda laddarna från motorn (generatorn) DC/DC fungera nog bra, men jag har haft två liknande laddare från KING hobby U.K. de var båda på 40A/12v ut och hade program för Life celler och ballancerad laddning.... Innan jag kunde börja ladda så var jag tvungen att ställa in dem (rätt program) för rätt laddning och det kan man bara göra när motorn går.... sen laddar de bra, men om man stannar och stänger av motorn ... och sen ville köra vidare nästan genast.... då startar de inte utan jag fick göra om hela processen igen... efter varje motorstopp.... den första slutade snabbt att fungera, så jag fick en ny på garantin.... och vid första inkoppling av den andra.... så kom det ut en massa vit rök :eek:.... när röken hade lagt sig... så insåg jag att laddaren var stendöd.:twitcy:...
Men den dag de gör att dom startar automatisk så är det säkert en bra laddare...
Beträffande att man måste ställa in saker varje gång så helt rätt, förbättringsbotential finns absolut.
Köpte en gång(var antagligen drogad) Feltemas laddare och samma sak, dvs otroligt opraktiskt.

Men principen är jättebra, kanske tom finns några hack på nätet som fixar detta.
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
975
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Jag kanske läser slarvigt men ser/förstår inte hur det gick med trådrubrikens ".... ev. reparering". Jag är nyfiken på om det gick att få igång batteriet och vad isåfall rotorsaken var till att det var dåligt innan?

//Mats
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Jag kanske läser slarvigt men ser/förstår inte hur det gick med trådrubrikens ".... ev. reparering". Jag är nyfiken på om det gick att få igång batteriet och vad isåfall rotorsaken var till att det var dåligt innan?

//Mats
Nejdå du läser inte alls slarvigt iallfall inte rörande dina frågor :)

Batterier fungerar nu efter att ha laddats och laddats ur ett par gånger, däremot så är inte kapaciteten totalt sätt var den borde, den cell som var tom är också den cell som tappar först.

Har provat att flyga lite med batteriet och det fungerar hjälpligt men man ska nog se detta batteri som förbrukat tyvärr.
 
Toppen