• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Ett gott råd om ni har air condition

Wizard

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2025
Har ni air condition i bildelen och har varit ute och kört på saltade vägar så tänk på att göra rent kondensorn.
Kondensorn sitter framför framför kylaren och är (så gott som alltid) av aluminium. Detta material och vägsalt kommer inte särskilt bra överens.
Saltet gör att aluminiumen korroderar, och förr eller senare bildas det hål som gör att köldmediet läcker ut och kondensorn (oftast) tillsammans med torkaren måste bytas. Dyrt! Dyrt!
:mad::mad:
Detta är ett av de vanligast felen som förekommer dessa system.
Ta därför för vana att spola rent kondensorn om ni misstänker att man saltat vägarna. Spola noga med slang genom grillen och eventulla andra öppningar i spoiler od.
Man behöver ju inte använda högtryckstvätt precis, det gäller bara att få bort saltet, och tål bilen att köras i regn så tål den att kondensorn spolas av.
det kanske är onödigt att säga, men är det risk för minusgrader skall man naturligtvis vänta tills det blir mildväder.
\\W

F

F.d. 58621

Guest
Sv: Ett gott råd om ni har air condition

Det där med korrosionshål i kondensorn för ACn drabbades jag av för några år sedan på en personbil. Det blev en ganska dyr historia. Sedan dess spolar jag regelbundet av kondensorerna på både personbilen och husbilen. Dessutom låter jag då och då ACn gå korta stunder även vintertid för att tätningar och annat ska behålla sin fräschhet så länge som möjligt.
V-backen :wink:

bosse b

HBK Medlem
Kommun
Linköping
HBK-Nr
548
Medlemskap
2025

Jag brukar ge kylpaketet, och annan aluminium, en dusch 5-56 eller liknande, före saltutflykter. Golfens kondensor är 12 år och hel. Så jag tror inte att det är skadligt i alla fall. Ett skydd framför kylarmaskeringen, har också flera fördelar. Men det törs man inte rekomendera. En del har förmågan att glömma öppna upp igen, före en bergsklättring i Spanien, och då har alla fördelar vänts till nackdelar.
bosse b

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Så länge man sätter en avskärmning framför grillen, och inte direkt mot kylaren är risken inte så stor, då kan ju kylfläkten forfarande dra luft igenom kylaren vid behov. :)

Wizard

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2025

Det där med korrosionshål i kondensorn för ACn drabbades jag av för några år sedan på en personbil. Det blev en ganska dyr historia. Sedan dess spolar jag regelbundet av kondensorerna på både personbilen och husbilen. Dessutom låter jag då och då ACn gå korta stunder även vintertid för att tätningar och annat ska behålla sin fräschhet så länge som möjligt.
V-backen :wink:
Helt rätt!
Man skall köra AC'n då och då annars kan det bildas rost på kompressorns axel som kryper under tätningen och när man sedan startar kompressorn så skadas tätningen. AC'ns och kompressorns smörjmedel cirkulerar i systemet och smörjer på så sätt axeln när kompressorn roterar.
Är det kallt ute (under ca 4 grader plus) startar inte kompressorn för köldmediets tryck är för lågt. Då skall man köra upp ordentlig värme i bilen och sätta reglaget på recirkulation. Då kommer den varma luften i kupén att värma förångaren så att köldmediets tryck ökar.
Man kan ha värme på iallafall så man inte behöver frysa eftersom förångaren ligger framför värmeelementet.
Alltså kyls luften först innan den värms upp.
:mh: \\W

EssoJ

HBK Medlem
Kommun
Laholm
HBK-Nr
69
Medlemskap
2025

AC på och samtidigt värme är även ett bra sätt att torka luften som kommer in i kupén under fuktiga kvällar så att imman på insidan rutorna försvinner snabbare.

EssoJ

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Helt rätt!
Man skall köra AC'n då och då annars kan det bildas rost på kompressorns axel som kryper under tätningen och när man sedan startar kompressorn så skadas tätningen. AC'ns och kompressorns smörjmedel cirkulerar i systemet och smörjer på så sätt axeln när kompressorn roterar.
Är det kallt ute (under ca 4 grader plus) startar inte kompressorn för köldmediets tryck är för lågt. Då skall man köra upp ordentlig värme i bilen och sätta reglaget på recirkulation. Då kommer den varma luften i kupén att värma förångaren så att köldmediets tryck ökar.
Man kan ha värme på iallafall så man inte behöver frysa eftersom förångaren ligger framför värmeelementet.
Alltså kyls luften först innan den värms upp.
:mh: \\Wfile://\\W

På Vw/Audi ( +bilarna i koncernen) så kan du inte starta kompressorn under 4 grader hur du än gör pga. frysrisken i systemet .
Jag dimmade på med lite tunn linolje tectyl på rör och kondensor , för mej har ingen kondensor gått sönder dom senaste 13 åren .

Sen är ju inte kondensorn ren aluminium utan svartlackerad så först skall det ju skavts/blästrats rent så aluminiumen kommer i kontakt med saltet .

Wizard

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2025

Jag lyfter denna tråden som en påminnelse nu när snö och saltbemängd slask förhoppningsvis försvunnit i större delen av Sverige.
Ha en trevlig vår med många sköna utflykter.
//W

F

F.d. 58573

Guest

Salt har vi endast på maten!

Jag använder husbilen mest varje vecka på vintern men hitintills har jag inte kört en enda meter på saltade vägar och tänker undvika detta även i fortsättningen. Min bil är också absolut rostfri.
Vad jag vet så saltas vägarna efter kusten både i Sverige och i Norge (E6) och troligen även periodvis salt på E14 mellan Sundsvall och Jämtlandsgränsen, men dessa vägar får man undvika vintertid. Det finns fler detaljer än AC som kan korrodera på en bil.

aake

Toppen