Har ni air condition i bildelen och har varit ute och kört på saltade vägar så tänk på att göra rent kondensorn.
Kondensorn sitter framför framför kylaren och är (så gott som alltid) av aluminium. Detta material och vägsalt kommer inte särskilt bra överens.
Saltet gör att aluminiumen korroderar, och förr eller senare bildas det hål som gör att köldmediet läcker ut och kondensorn (oftast) tillsammans med torkaren måste bytas. Dyrt! Dyrt!


Detta är ett av de vanligast felen som förekommer dessa system.
Ta därför för vana att spola rent kondensorn om ni misstänker att man saltat vägarna. Spola noga med slang genom grillen och eventulla andra öppningar i spoiler od.
Man behöver ju inte använda högtryckstvätt precis, det gäller bara att få bort saltet, och tål bilen att köras i regn så tål den att kondensorn spolas av.
det kanske är onödigt att säga, men är det risk för minusgrader skall man naturligtvis vänta tills det blir mildväder.
\\W
Kondensorn sitter framför framför kylaren och är (så gott som alltid) av aluminium. Detta material och vägsalt kommer inte särskilt bra överens.
Saltet gör att aluminiumen korroderar, och förr eller senare bildas det hål som gör att köldmediet läcker ut och kondensorn (oftast) tillsammans med torkaren måste bytas. Dyrt! Dyrt!
Detta är ett av de vanligast felen som förekommer dessa system.
Ta därför för vana att spola rent kondensorn om ni misstänker att man saltat vägarna. Spola noga med slang genom grillen och eventulla andra öppningar i spoiler od.
Man behöver ju inte använda högtryckstvätt precis, det gäller bara att få bort saltet, och tål bilen att köras i regn så tål den att kondensorn spolas av.
det kanske är onödigt att säga, men är det risk för minusgrader skall man naturligtvis vänta tills det blir mildväder.
\\W