• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ett batteri till

F

F.d. 50195

Guest
Var inne hos LW Husvagnar i Fagersta och pratade med personalen om att ev. utöka med ett bodelsbatteri till ,har bara ett 90ah.
De påstår att laddaren ej klarar att ladda 2 batterier och att man var tvungen att komplettera laddaren med någon manick, han visste inte så noga vad och hänvisade till verkstan.
Har läst massor här på sajten om elförsöjning och bodelsbatterier utan att jag läst om något sådant.
Någon som vet vad de syftar på, innan jag ringer verkstan.
Har en EBL 90H
/Jerry
 

Calle Bonath

FD HBK Medlem
Inlägg
3.568
Kommun
Mark
HBK-Nr
1259
Medlemskap
2023
Sv: Ett batteri till

Jag har 2 st 100Ah batterier som bodelsbatteri. 1st 60Ah startbatteri.
Har ingen EBL, vet inte ens hur en sån ser ut, och en billig 10A laddare köpt på Harald Nyborg. Laddningen från generatorn går direkt med 25mm2-kablar.
Min laddning fungerar utan problem.
Calle
 

JOE50

HBK Medlem
Inlägg
714
Kommun
Avesta
HBK-Nr
3974
Medlemskap
2024
Sv: Ett batteri till

Jag har beställt en Adria Coral -11 och jag pratade med tekniken på Adria om ett eller två batterier och han berättade att att om man kompletterar med ett extra batteri i bodelen så måste laddaren programeras om för två batterier.
Så det ligger nåt i vad Fagersta påstod.

Lycka till
JOE
 

angan

HBK Medlem
Inlägg
965
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
785
Medlemskap
2024
Sv: Ett batteri till

Joe

Det är inte laddaren man behöver programmera om. Det är displayen som visar laddstatus. När man ökar kapaciteten på batteribanken så måste displayen veta hur mycket energi som finns tillgängligt. En enkel operation som man kan göra alldeles själv.
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.656
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Ett batteri till

Det kan inte bero på laddaren, för enda som händer är att det tar dubbelt så lång tid. Tror mer på displayen.
 

JOE50

HBK Medlem
Inlägg
714
Kommun
Avesta
HBK-Nr
3974
Medlemskap
2024
Sv: Ett batteri till

Joe

Det är inte laddaren man behöver programmera om. Det är displayen som visar laddstatus. När man ökar kapaciteten på batteribanken så måste displayen veta hur mycket energi som finns tillgängligt. En enkel operation som man kan göra alldeles själv.

Tack för att du rättade mig. Det låter rimligt det du skriver
Enligt Adrias tekniker så skulle något som jag uppfattade vara någon box som styrde laddningen anpassas till två batterier och det skulle göras via en dator med programvara för Adrias system. Men jag kan givetvis ha fattat fel. :rolleyes:

JOE
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Ett batteri till

Det finnes teoretisk mulighet for at laderen må justeres. Er det lagt inn tidsfrister på ladningen så vil en dobling av batteriene føre til en dobling av forbrukt tid på hvert trinn i ladecycle - og enkelte trinn kan da gå ut på tid og laderen tror at batteriet er defekt! Tor H har tidligere hatt en lengre utredning i en tråd her på forumet om dette og sin løsning med 2 uavhengige batterier som lades hver for seg.
 

angan

HBK Medlem
Inlägg
965
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
785
Medlemskap
2024
Sv: Ett batteri till

Om det är en Schaudt LT500 panel (t ex i en Adriatik):

5.8 Displaying and setting the nominal battery capacity of the living area battery
The nominal capacity is set to 90 Ah at the factory. The nominal capacity can
be set (e.g. in the event of retrofitting a battery) within the range of 60 Ah to 220 Ah.

Display principle The number of illuminated indicator LEDs indicates the set nominal capacity.

60 Ah: No indicator LED lights up
220 Ah: All indicator LEDs light up

In addition to the minimum capacity of 60 Ah, 2 indicator LEDs light up for every additional 10 Ah.

Example: If 12 indicator LEDs light up, that means:
60 Ah + 6 x 10 Ah = 120 Ah battery capacity

Displaying and setting the nominal capacity

 Press the left side of the battery switch and the right side of the tank level
switch for more than 5 seconds.

 When the "%" symbol flashes, let go of both switches.
The illuminated indicator LEDs indicate the set nominal capacity for the living
area battery.

If the nominal capacity is not to be changed:

 Press the battery switch. The display goes out after 20 seconds.

If the nominal capacity is to be changed:

 Press the right side of the tank level switch: The nominal capacity is increased by 10 Ah.

 Press the left side of the tank level switch: The nominal capacity is reduced by 10 Ah.

 Press the left side of the 12 V main switch: The new value is saved and the setting is completed.

20 seconds after pressing the button for the last time, the control and switch
panels switchers back to its basic condition. If the newly set nominal capacity
has not been confirmed using the 12 V main switch by then, it is not saved.

Observera!!!!

 To set the nominal capacity of the living area battery, always enter the
K100 value stated on the battery. If no K100 value is specified, read off the
K20 value and multiply it by 1.125.
 
Toppen