• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ett annat markisbekymmer.

G

GunDogs

Guest
På vår bil är markisen monterad ganska nära dörrens överkant och
när markisen är utrullad med lite lutning så stoppas dörren av
markisarmen så att det är omöjligt att komma ut och in. Höjer man
upp markisen i framkant så går det bra att öppna, men vid regn vill
man ju ha fall utåt (och ibland även skugga vid sol).

Är det någon som har erfarenhet av att flytta markisarmen (ca 25 cm)
så att dörren går fri utan att konstruktionen påverkas?

GunDogs
 
F

F.d. 4879

Guest
Sv: Ett annat markisbekymmer.

En "bra" markis är gjord för att kunna ha olika vinklar ut från bilen, det finns justeringsmöjligheter.. Om någon har monterat markisen åt er så bör ni reklamera, montören hade inte tänkt till innan. Har ni köpt bilen begagnad så är det nog bara att lösa problemet, flytta upp markisen 25cm. Det kommer ju att bli hål i karossen men dom kan man limma ihop med några aluminiumbitar och ett bra lim. Svårare är väl dock om det sitter förstärkningar bakom det hela, då måste även dom flyttas eller göras nya. Mitt tips är att vänd er till nån som monterar markiser dagligen, dom vet vare sig det är en husbil eller villa.
 
G

GunDogs

Guest
Sv: Ett annat markisbekymmer.

Kölis.

I vårt fall går det inte att flytta upp markisen. Den sitter så högt det går (i bilens överkant), så enda lösningen är att flytta på armen i sidled.
 

Bilagor

  • husbilen.jpg
    husbilen.jpg
    343 KB · Visningar: 19

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.594
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Ett annat markisbekymmer.

Det går att flytt upp markisen i takkanten, tala med någon som säljer husbilar dom har eller skaffar fästen som passar.

Det blir inte bra att flytta den bakåt, bättre då att köpa en ny kortare.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Ett annat markisbekymmer.

Jeg er enig med Gunnar i at den beste løsningen er Omnistor adapter for montering på kanten av taket. Les rett installasjonsbok fra service - Her står mulighetene for de fleste modellene.

En nødløsning kan være å løsne festene for den fremre armen og forskyve den litt bakover - minst mulig! En må da være svært nøye med å forskyve like langt i begge endene av armen. Merk hvor armen satt før forsøket slik at dere kan flytte den tilbake hvis det skulle bli problemer. Har ikke selv forsøkt dette, men så en tysk bil hvor jeg tipper armen var flyttet 30 cm bakover.
 
Senast ändrad:
G

GunDogs

Guest
Sv: Ett annat markisbekymmer.

Tack Gunnar.
Jo, jag har sett att det finns fästen för att montera över takhöjd men det vill jag inte. Min fråga gällde om någon har erfarenhet att flytta själva armen. Inte markisen. Hemma på huset har jag en markis som är 5,75 m och där sitter armarna förhållandevis längre in från sidorna än på husbilen. Jag undrar om det finns någon "formel" för hur armarna ska vara placerade för bästa funktion. Jag får väl göra som Kölis föreslog, att kolla med en markismontör.
 

Maria & Hasse

HBK Medlem
Inlägg
177
Kommun
Sandviken
HBK-Nr
904
Medlemskap
2024
Sv: Ett annat markisbekymmer.

Hej! Jag har ännu inte testat vår markis visavi dörren för vi köpte bilen i höstas och nu står den i vinteride. Dock är det "läsa katalog, planera och drömma" säsong. Såg ett hjul på Internet som jag inte just nu hittar igen i Kama eller Husvagns-Svensson katalogerna, men det kanske finns där. I princip var det ett hjul som man monterade upp och ner högst upp på dörren så det höll borta väven från vassa kanter. Clas Ohlson har sådana som man kan modifiera. Men som sagt, någonstans såg jag ett "färdigt" hjul med lämplig vinkelhållare. Kommer nog att bli en liten rand på väven efter ett tag men bättre än en reva. Lycka till hälsar Hasse! Hjulet kan se ut som följer och kräver en vinkel;
 

Abben

HBK Medlem
Inlägg
184
Kommun
Mark
HBK-Nr
166
Medlemskap
2024
Sv: Ett annat markisbekymmer.

Hej Gun Dogs !
Jag har samma problem med markisstaget. Försökte flytta det men då gick det inte att veva in markisen ,stagen tog i varandra. Har en Fiama men skulle tro att det är lika. Annars får du göra som jag prova.
MVH Abben. Ingemar Abrahamsson
 

Bosse i Åmål

HBK Medlem
Inlägg
16
Kommun
Åmål
HBK-Nr
322
Medlemskap
2024
Sv: Ett annat markisbekymmer.

Hej GunDogs
Jag tror att du kan flytta armen i sidled kolla så dom inte knäar iop vid invevning
kanske går att flytta den andra lite så dom går fria i infält läge.
En dag det inte blåser veva ut hela markisen, stödbenen iframkant måste ned.
Märk noga var dom sitter nu flytta lika mycket i fram o. bak. måste vevas ut helt
för att fjäderspänningen skall bli så lite som möjligt låssa lite ifrmkant först o. sen
bakkant se till så den inte hänger ned för då låser det sig inre fästet i kassetten.

Bosse i Åmål
 

Perrovski

FD HBK Medlem
Inlägg
503
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
232
Medlemskap
2022
Sv: Ett annat markisbekymmer.

Hej GunDogs.
Jag kan kanske hjälpa Dig.Är markis tillverkare och även säljer och monterar markiser till husbilar.
Det går att flyta armar ,jag skriver armar .Man kan inte utan vidare bara flyta
en arm .Man måste veta hur man gör.Det är svår att förklara .Flyttar Du bara
en arm så rubbar Du inställning och det blir bekymmer att rulla den in.Det går
helt enkelt inte,när ena armen är i markis lådan så den andra armen är utanför.
Har Du vägarna förbi Halmstad så är Du välkommen men slå en signal först.
Mvh

Perrovski
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: Ett annat markisbekymmer.

Hej.
Om det är bara tyget som tar emot kan man montera ett hjul på dörren.
182.JPG

Attach a door roller to your door of your door is likely to run on your awning fabric.
Door roller

Om det är armen som tar emot dörren så skall den gå att flytta i sidled till valfri punkt om jag mins rätt och om det är en Omnistor.
 
G

GunDogs

Guest
Sv: Ett annat markisbekymmer.

Tack för alla svar. Jag ville bara kolla om någon hade erfarenhet av att flytta armen så jag skulle slippa att göra ett ev. misstag. Men det verkar ju som om det skulle gå. Och strular det så går det ju att flytta tillbaks. Testresultat kommer snart.
 
Toppen