• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

ESP lampan tänds.....Ford Transit -08

F

F.d. 53165

Guest
Chassiefabrikat: Ford
Chassiemodell: Transitchassie bakhjulsdrift dubbelmontage
Chassietyp: Standard
Motortyp: 140 hk
Årsmodell Chassie: 2008
Husbilsfabrikat: Solifer
Husbilsmodell: Action 696
Husbilstyp: Alkov
Årsmodell Husbil: 2008
Ämnesområde: Elektronik
Hej,

ESP lampan tänds under färd och motor effekten reduceras. Detta händer till och från, ibland kan jag köra några mil utan att något händer.

När jag startar om motorn så är lampan släckt och allt fungerar som vanligt.

Har tidigare haft problem med "glapp" i kontakstyckena i motorrummet så motorlampan tändes, detta upphörde då jag drog ur och satte tillbaks dom några gånger. Har testat detta som hastigast men problemet kvarstår.

Någon idè vad som kan vara problemet, var sitter givaren för ESP systemet ?

Tack på förhand

/Per B

M

mijo8888

Guest
Hej,
Vet tyvärr inte vad sensorn sitter på dessa bilar, men hoppa över 5.56, den kommer snart att ställa till värre skada. Om du dragit ut en kontakt och det sedan funkat ett tag kan det tyda på att någon terminal har dålig klämmkraft mot sin motgående terminal, det kan då lätt bli lite oxid på kontaktytan, när man drar i sär och trycker ihop igen så rensas ytan och det bli kontakt igen för en tid. t.ex en sensor som jobbar med en svag spänning blir extra känslig.
Nu för tiden kan det vara svårt att komma åt terminalen då nästan alla kontakter är tätade och terminalerna sitter fixade i kontakthuset för att klara av vibbrationer, etc. Mycket bra för oss användare. Kolla om kontaktdornets tätningar är ok. Det kan naturligtvis finnas flera orsaker till problemet, det lättaste för verkstaden är att du lämnar in bilen när felet är aktivt, har felet uppträtt flera gånger bör det vara möjligt läsa ut ECU's felminne. Lossa pluskabeln på startbatteriet en liten stund och se om eller hur länge det dröjer innan felet återkommer, inte helt ovanligt vid mjukvaruproblem. Naturligtvis kan någon komponent vara trasig.

Lycka till MJ 7763

Toppen