• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ersätta köket i båten med ett från en husbil?

F

F.d. 6061

Guest
Med risk att jag skriver i fel forum så chansar jag här. Vi har åkt husbil sen 2001 och har blivit bortskämda med att husbilarna är så bekväma och smart byggda. Nu har vi köpt båt, mest eftersom vi inte reser med husbil på sommaren utan enbart på vintern, och då blir jag förvånad över hur dåliga köken är i båtarna vi tittat på. När det gäller båt så gillar jag amerikanska båtar och de verkar sky gasoldrift som pesten. Därför tänkte jag ta ut det befintliga köket ur båten eftersom spisen (1 platta!) drivs med el och sprit, kylen och micron drivs på el (batteri/elkabel).

Detta är enligt mig hål i huvudet. Jag gillar att fricampa med husbil och likaså med båt vill jag gärna ha min egen plats utan att trängas med andra. Jag är kanske naiv här men inte borde det väl vara alltför svårt att helt sonika lyfta ut den gamla köksmodulen och stoppa i en ny komplett med tre-lågig spishäll och ett kylskåp med gasol/batteri/eldrift?

Är det någon som har erfarenhet av att göra en sådan omvandling som kan säga om jag är ute och cyklar eller inte.

För övrigt tycker jag att det är konstigt att båtindustrin inte sneglar mer på husbilsfabrikanternas lösningar som jag tycker är bra mycket bättre på att utnyttja både utrymme och har bättre lösningar.
 
F

F.d. 11346

Guest
Sv: Ersätta köket i båten med ett från en husbil?

Då gasol är tyngre än luft så sjunker den ner i kölen vid läckage
och där är det svårt att göra ett evakueringshål för gasen:D

Så det är inte dumhet att inte använda gasol i båtar.
Det är livsfarligt.
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Ersätta köket i båten med ett från en husbil?

Vi har haft gasolkök i flera av våra båtar. Många båtar har gasol - lågtryckssystem. Visst - man måste vara noggrann och läcktesta varje gång man byter flaska och byta slangar och kopplingar regelbundet.

Däremot tror jag inte på att flytta över ett husbilskök med "högtrycksgasol" till en båt.
 
F

F.d. 11948

Guest
Sv: Ersätta köket i båten med ett från en husbil?

Spishällen kan du utanvidare ersätta med en gasolspis som ventileras med bordgenomföring.
Men det är värre med kylen, svårt att få till en erfoderlig ventilation där.
Satsa på en kyl med ASU funktion.

Se länk :Välkommen till Isotherm o sök på sajten

Båtvana

Majsan :wub:
 
Toppen