Åkte ner till Göteborg nu i em. I Jönköping finns det en backe som brukar kallas Göteborgsbacken, tror det är 7-8% lutning nånting, iaf är den riktigt brant och ett känt problemställe för tunga långtradare. Körde in i backen med full gas på 4:an i ca 110km tänkte att nu ska jag testa vad den klarar av. Var regnigt o ganska mkt trafik körde om en långtradare och två!! personbilar uppför backen. Som lägst gick det i 95km (Gps fart) på slutet innan det planar ut och farten ökade igen. Nu har ni något att jämföra med. Mellan Gränna o Gbg. är det 100/110km väg hela tiden, det var inga problem att följa med i trafikrytmen var aldrig nån bromskloss inte ens i uppförsbackarna, tvärtom.
Tänkte att det vore intressant att väga bilen, i Borås vinns en våg som Trafikverket har. Första gången jag väger denna bil, Frankia 840 FD -17 5ton ganska välutr. med hydrauliska stödben, full vattentank, 3/4 bränsle (120l) i princip fullpackad med kläder, cyklar, bord o stolar osv. 3 pers mm. Men tom gråvatten o toatank. Har alltid trott att jag inte behöver vara rädd för överlast. Men där hade jag fel, vi vägde 5.14 ton varav 2.12 på framaxeln, och då är ju 2.3l motorn ändå lättare än gamla 3.0.
Trots att bilen var tyngre än ja trodde så går den betydligt bättre än vad jag förväntade mig att den skulle göra. Det är inget att fundera på om ni tycker att er bil behöver lite mer kraft, det blir en helt annan bil att köra. Jag kan bara rekommendera detta ingrepp, sen finns det givetvis vissa som har åsikter om det inte är lagligt osv. Men det är upptill var o en vad man vill göra med sin husbil.