• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Erfarenhet om Truma Combi 6D ?

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Funderar på att välja en Truma Combi 6D i min nya bil istället för den gasoldrivna varianten. Är det någon som har erfarenhet av en sådan ?
Tänker bl.a på ekonomi, värmekapacitet mm
Var går avgasröret ut om den är originalmonterad ?
 
Senast ändrad:
F

F.d. 7502

Guest
Sv: Erfarenhet om Truma Combi 6D ?

Japp, sitter en i min fiat box star - 2010, går direkt på dieseltanken, det tickade lite från bränslepumpen ibland, men det gick bort genom att jag isolerade bort de punkter där röret låg emot bilen, den brummar aningen högre än gasol men jag har inget problem med det, jag har även dieselspis i bilen och kylen går på 12 volt, så ingen gasol alls mao.

MVH RW
 
F

F.d. 15429

Guest
Sv: Erfarenhet om Truma Combi 6D ?

Det låter mycket intressant, jag är också intresserad av att ha en gasolfri bil. Vad jag undrar över i sammanhanget är hur man klarar några dagars fricamping, om nu kylen också går på el. Klarar man ett par dagar utan solceller eller elverk till exempel?
 
F

F.d. 7502

Guest
Sv: Erfarenhet om Truma Combi 6D ?

Kylen är mycket strömsnål och effektiv utan att kunna ange några matematiska kalkyler,
bilen är en plåtis med 100 w solpanel och dubbla bobatterier, den har ledlampor och så mycket tv-tittande blir det inte - så strömmen har hitintills inte vållat några problem. Tre - fyra dagar har vi legat stilla max sommartid, men har man en plåtis så är man nog inte den campingplatslängestående typen av husbilsägare, utan man puttrar runt med sin lilla bil var och varannan dag så att vara självförsörjande är viktigt.
IOFS så hade jag den på älgjakttsveckan och bodde i den, då var det - 5 grader på nätterna så värmaren gick flitigt, bara korta körningar morgon och kväll för samling och passutställning, hade med mitt lilla hondaelverk som fick ladda upp allt näst sista dagen, det var ingen elkris men det är bra att ha igång grejorna ibland - så det var huvudanledningen.
Vi bor ju i samma by så du får väl komma och kika vid tillfälle, kanske när takdroppet tilltar och åksuget tar riktigt tag i kroppen.
 
F

F.d. 15429

Guest
Sv: Erfarenhet om Truma Combi 6D ?

Tack Roadwork, det låter ju hoppingivande. Vi ligger inte heller still så länge, så om jag fattat dig rätt bör vi i klara oss bra om vi har solcell och dubbla batterier.
 
F

F.d. 7502

Guest
Sv: Erfarenhet om Truma Combi 6D ?

Mina/våra två första bilar hade inga solceller och bara ett enkelt bodelsbatteri det gick då oxå, man fick anpassa sig, men nu har vi större rörelsefrihet och är ute mera året om, när vi dessutom bytte till ledlampor sjönk förbrukningen radikalt. Någon siffernisse här i klubben kanske kan beskriva den skillnaden mera matematisk.
MVH RW
 
F

F.d. 940

Guest
Sv: Erfarenhet om Truma Combi 6D ?

Jag bytte ut min truma gaspanna mot Truma Combi 6D och är mycket nöjd med bytet.
Den drar lite mer ström än gaspannan så ett extra batteri är att föredra.
Jag har 2st 100ah batteri och solcell på 185W det fungerar bra.
Arne.
 
Toppen