• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Erfarenhet av Olympus PEN E-P1

Hans Danderyd

FD HBK Medlem
Inlägg
120
Kommun
Danderyd
HBK-Nr
3003
Medlemskap
2021
Hej!

Hatar släpa med mej hel spegelreflexkamerautrustning. Den blir oftast liggande hemma. När PEN kom tände jag direkt på den, men tyckte den var dyr, ca 12-13000 kr med blixt. Nu köper man den för 5990 och får blixten på affären.
Någon som testat den och har erfarenheter och synpunkter.

God fortsättning på julen
Hans
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Erfarenhet av Olympus PEN E-P1

Olympus Pen serie var ursprungligen en halformatkamera som tillverkades mella 1959 och början av 1980-talet.

Pga att Pen E-P2 har kommit ut har priset på PEN EP-1 halverats och är väl det hetaste i kameraväg just nu. Populariteten beror också på att den är betydligt mindre än en vanlig systemkamera, inte mycket större än en kompaktkamera.
 
F

F.d. 25023

Guest
Sv: Erfarenhet av Olympus PEN E-P1

Tack för tipset. Har aldrig hört om dessa. Jag har länge velat byta min gamla stora Lumix FZ20 till mindre, men har jag inte hittils hittat något. Men kanske nu!

Efter att ha läst och jämfört dessa tester av E-P1 med 14-42 lins för 5985:- (prisjakt) eller E-P2 för 9400:- och Panasonic Lumix DMCGF1 för 8690:- är valet svårt.... Panasonicen är dubbelt så snabb att ta foto än Olympus, och det är viktigt för mig. Men måste ändå in i affären och ha hands on!

Olympus E-P1 Digital Camera - Full Review - The Imaging Resource!

Olympus E-P2 Digital Camera - Hands-On Preview - The Imaging Resource!

Panasonic Lumix DMC-GF1 Digital Camera - Full Review - The Imaging Resource!


hälsning
jyrki
 
Senast redigerad av en moderator:

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.756
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Erfarenhet av Olympus PEN E-P1

Varför inte prova en s.k. långzoomkamera, de har många av egenskaperna från systemkameror men är mycket mer hanterbara. Zoom från 10-26 ggr t.ex. Den minsta är väl Fuji:s Finepix S1500, lite mer avancerad Olympus UZ 565- 590, men det finns fler. Vissa går ned i en jackficka och inget mer att släpa på, inga lösa delar.

Hälsningar

Montreal
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Erfarenhet av Olympus PEN E-P1

Jag har en Olympus SP-550 UZ, en fantastisk kamera med sin zoom 18 gånger. De nya har ännu längre zoom. Den långa zoomen gör dock att skärpan blir något lidande som i och för sig inte märks förrän man jämför med dyrare kameror utan zoom, som tex Olympus Pen med fast brännvidd. Så idealet kanske är både och.

Jag har en gång i tiden släpat på en stor Hasselbladare med ett flertal olika objektiv så jag har liksom vanan inne. Vikten på Hasselbladen var dock betydligt högre än det modernare alternativet.
 

Hans Danderyd

FD HBK Medlem
Inlägg
120
Kommun
Danderyd
HBK-Nr
3003
Medlemskap
2021
Sv: Erfarenhet av Olympus PEN E-P1

Tack för era kommentarer.
Ska ta och titta på kameran på måndag och jag tycker den är prisvärd idag. EP-2an har lite mer, men det det behöver jag inte. Kan vara sökaren som kan köpas till, men går nog för en vanlig amatör att klara sig utan.

Hans
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Erfarenhet av Olympus PEN E-P1

Om du köper den skulle det vara kul om du kunde ge lite synpunkter så småningom.
 

Hans Danderyd

FD HBK Medlem
Inlägg
120
Kommun
Danderyd
HBK-Nr
3003
Medlemskap
2021
Sv: Erfarenhet av Olympus PEN E-P1

Ok, jag ska åka in till Stockholm på måndag. Rajala och Fotokungen säljer för det låga priset. Netonnet tar 1000 kr till och har inga på sina lager runt om i landet. Gäller att köpa före nyår om man ska få blixten från Olympus.

Hans
 

Hans Danderyd

FD HBK Medlem
Inlägg
120
Kommun
Danderyd
HBK-Nr
3003
Medlemskap
2021
Sv: Erfarenhet av Olympus PEN E-P1

Hej!

Har köpt kameran idag hos Gunnar Olssons Foto på Hornsgatan. Fick köpa till ett 4 GB minne och sedan blev det en liten Olympus retro väska. Totalt 6785 kr. Om man köper före sista december bjuder Olympus på en blixt för drygt 2000 kr så jag har fyllt i alla papper och skickat dom. Om tre veckor ska den dimpa ner i brevlådan. Om jag köpt allt för ett halvår sedan så hade det kostat ca 13000, så jag tycker det är prisvärt.

Har testat kameran lite. Enkel att komma igång med. Hysad manual. Massor av finesser som väl tar tid att lära sej. Kameran är toppen att hantera. Fantastiska bilder. Trodde jag skulle sakna optisk sökare, men det funkar bra utan. Den finns att köpa till.

Hälsningar
Hans
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Erfarenhet av Olympus PEN E-P1

Lustigt, jag beställde min idag från Fotokungen. Det skall bli spännande att få testa den och förhoppningsvis få lite skärpa i bilderna igen. Jag beställde också en adapter så att jag kan använda mina gamla OM-objektiv som legat bortglömda i tjugo år. Tyvärr sålde jag 300:an för några år sedan men kvar är 24, 55 (1,2) och 100 mm.

Man får skaffa ett stort minneskort eftersom det nu får bli RAW-format på bilderna (säkert 15-20 MB/bild) för att kunna efterbehandla på bästa sätt.
 
Senast ändrad:

Hans Danderyd

FD HBK Medlem
Inlägg
120
Kommun
Danderyd
HBK-Nr
3003
Medlemskap
2021
Sv: Erfarenhet av Olympus PEN E-P1

Trevligt!
Fundera inte ens på de gamla objtiven. Har en OM2:a, som ligger med en hög objektiv och samlat damm i minst 10 år. Måste titta på det.

Hans
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Erfarenhet av Olympus PEN E-P1

Min vana trogen så orkade jag inte att öppna manualen. Men jag bifogar en bild ändå, tagen med den nya kameran. Det tar väl ett tag att lära sig att bearbeta bildformatet RAW.

bPC310015.jpg
 
Toppen