• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Erfarenhet av däck

Gita

HBK Medlem
Inlägg
20
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
37485
Medlemskap
2024
Jag har noterat små torrsprickor i sidan på min husbils däck, som för övrigt har bar mönster. Ett bra tag i plånboken när man skall byta 4 däck. En anledning till att kontrollera marknad, fabrikat och pris. Jag har alltid kört på Michelin, både på min personbil och husbil och börjar därför kolla runt pris på Michelin. Min husbil har totalvikt 4500 kg och kräver därför viss typ av däck oavsett fabrikat. Michelin visar sig som väntat vara dyra, jag blir rekommenderad Continental som påstås vara jämförbart med Michelin, men till lägre pris. En gummiverkstad föreslår dessutom ett däck, fabrikat Point S, som även det skall vara ett bra däck för min husbil.

Min fråga är om någon på forumet har någon erfarenhet av Point S och kan rekommendera detta som ett fullgott alternativ? Tacksam för erfarenheter, såväl positiva som negativa.

En helt annan fråga är Michelins byte från däcktyp Aqilis Camping till Cross Climat. Cross Climat är ett däck av typen året runt däck. En däcktyp som fått kritik oavsett fabrikat. Det gör mig skeptisk då vad jag vet är produkter som skall täcka olika behov oftast inte bra på något. I detta fall varken vinter eller sommar. Finns det erfarenheter i klubben som kan vara av allmänt intresse?
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.076
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Jag har noterat små torrsprickor i sidan på min husbils däck, som för övrigt har bar mönster. Ett bra tag i plånboken när man skall byta 4 däck. En anledning till att kontrollera marknad, fabrikat och pris. Jag har alltid kört på Michelin, både på min personbil och husbil och börjar därför kolla runt pris på Michelin. Min husbil har totalvikt 4500 kg och kräver därför viss typ av däck oavsett fabrikat. Michelin visar sig som väntat vara dyra, jag blir rekommenderad Continental som påstås vara jämförbart med Michelin, men till lägre pris. En gummiverkstad föreslår dessutom ett däck, fabrikat Point S, som även det skall vara ett bra däck för min husbil.

Min fråga är om någon på forumet har någon erfarenhet av Point S och kan rekommendera detta som ett fullgott alternativ? Tacksam för erfarenheter, såväl positiva som negativa.

En helt annan fråga är Michelins byte från däcktyp Aqilis Camping till Cross Climat. Cross Climat är ett däck av typen året runt däck. En däcktyp som fått kritik oavsett fabrikat. Det gör mig skeptisk då vad jag vet är produkter som skall täcka olika behov oftast inte bra på något. I detta fall varken vinter eller sommar. Finns det erfarenheter i klubben som kan vara av allmänt intresse?
Jag är i samma läge skall byta mina Michelin efter 7000 mil dock inga sprickor,hur gamla är dina däck?
Kommer att välja Continental ett av dom få CP klassade sommardäcken, åretrunt däck går bort eftersom jag endast kör på sommarhalvåret.
Har aldrig hört talas om Point S,det är nog däcksfirman som tjänar mest på den affären. köp däck av välkänt fabrikat.
 

Roland L

HBK Medlem
Inlägg
250
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
2780
Medlemskap
2024
Jag har också totalvikt 4500 kg. Min blir lite stötig i gången vid 70-80 km/tim med fel däck. Har kört en omgång Kumho sommardäck som jag varit mycket nöjd med. Har nu samma märke friktionsdäck för att kunna förlänga säsongen lite. Att ha friktionsdäck på sommaren är en fråga om körstil. Jag kör i princip aldrig över 90 km/tim, oftast kring 80, då är friktionsdäck helt ok. Om man däremot ständigt håller högsta tillåtna hastighet är friktionsdäck tveksamt.
 

Sander

HBK Medlem
Inlägg
805
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
5894
Medlemskap
2024
Jag bytte efter ca 7000 mil mina Continental vanco four season 2 till Continental vancontact 4 seasons, körmässigt samma.
Det verkar som om förbrukningen är ca 2 dl mindre per mil med nuvarande däck, dvs 1,4 l/mil mot 1,6 med de gamla.
Svårt att mäta eftersom mot eller medvind har stor betydelse på förbrukningen.
Kör oftast mellan 85-90 km/h undviker snabb kurvtagning mm eftersom då rasar allt på hyllor och i lådor så väghållningen har jag inget att anmärka på. Att det är året runt däck innebär att jag lagligt kan ta mig hem även om det snöat. Om jag skulle kör på vinterväglag i stor omfattning kanske jag skulle ha andra däck.
min bil väger 7200kg
 

Karlastrid27

HBK Intresserad
Inlägg
6
Kommun
Nässjö
Bytte däck innan sommaren till Maxxis Campro MAC2, lägre vägljud och tystare och mjukare färd.. Har kört ca 500 mil på dessa till Kroatien och i Sverige på blandade underlag Dock är det ett rent sommardäck. Förbrukningen har jag inte kollat om det gjort någon skillnad
//Jonas
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.369
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Vi bytte till Michelin Cross climate c däck hösten 2019.
Det är rätt däck för oss då vi mest håller oss neråt i Europa på vintern.
Då fanns inte camping däcket, som jag har sett senare.DSC_0710~3.JPG
Detta bytet har vi inte ångrat.
Har även råkat ut för kraftigt snöväder på en resa mellan Avesta - Ängelholm jan 2021.Screenshot_20231008-091429~2.png
Det är inget som skrämmer mig att göra om.
De är inköpta via Däck 365, och en Mekonomen Verkstad som lagt på dom på fälg.

Detta är min personliga upplevelse och uppfattning om cross climate däcket.
Andra har kanske upplevt dom annorlunda, vid användning.

Krister
 
Senast ändrad:

famg

HBK Medlem
Inlägg
3
Kommun
Finspång
HBK-Nr
33410
Medlemskap
2024
hej i denna tråd! står i valet nu att skaffa friktions däck till min 4400 kgs bil. Har i nuläget 2 st offerter på däck.

så till frågan är Nokian 225/75 R16 C 121/120R värda ca 5000kr mer än Maxxis Vansmart snow WL2 friktion?

ursäkta att jag snyltade in mig i denna tråd..
 

Rolf/Marianne

HBK Medlem
Inlägg
57
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
32640
Medlemskap
2024
Bytte däck innan sommaren till Maxxis Campro MAC2, lägre vägljud och tystare och mjukare färd.. Har kört ca 500 mil på dessa till Kroatien och i Sverige på blandade underlag Dock är det ett rent sommardäck. Förbrukningen har jag inte kollat om det gjort någon skillnad
//Jonas
Köpt Maxxis till personbilen, enligt däckfirman tillverkas dessa av företaget som även äger Michelin
 

swedishbiker

FD HBK Medlem
Inlägg
8
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
38391
Medlemskap
2023
Jag har noterat små torrsprickor i sidan på min husbils däck, som för övrigt har bar mönster. Ett bra tag i plånboken när man skall byta 4 däck. En anledning till att kontrollera marknad, fabrikat och pris. Jag har alltid kört på Michelin, både på min personbil och husbil och börjar därför kolla runt pris på Michelin. Min husbil har totalvikt 4500 kg och kräver därför viss typ av däck oavsett fabrikat. Michelin visar sig som väntat vara dyra, jag blir rekommenderad Continental som påstås vara jämförbart med Michelin, men till lägre pris. En gummiverkstad föreslår dessutom ett däck, fabrikat Point S, som även det skall vara ett bra däck för min husbil.

Min fråga är om någon på forumet har någon erfarenhet av Point S och kan rekommendera detta som ett fullgott alternativ? Tacksam för erfarenheter, såväl positiva som negativa.

En helt annan fråga är Michelins byte från däcktyp Aqilis Camping till Cross Climat. Cross Climat är ett däck av typen året runt däck. En däcktyp som fått kritik oavsett fabrikat. Det gör mig skeptisk då vad jag vet är produkter som skall täcka olika behov oftast inte bra på något. I detta fall varken vinter eller sommar. Finns det erfarenheter i klubben som kan vara av allmänt intresse?
kör på continental sommar å dubbade på vintern.
frågan e nog hur gamla däcken är? vad säger bilprovningen om sprickorna?
 

Livsnjutaren

HBK Medlem
Inlägg
841
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
3512
Medlemskap
2024
Jag har noterat små torrsprickor i sidan på min husbils däck, som för övrigt har bar mönster. Ett bra tag i plånboken när man skall byta 4 däck. En anledning till att kontrollera marknad, fabrikat och pris. Jag har alltid kört på Michelin, både på min personbil och husbil och börjar därför kolla runt pris på Michelin. Min husbil har totalvikt 4500 kg och kräver därför viss typ av däck oavsett fabrikat. Michelin visar sig som väntat vara dyra, jag blir rekommenderad Continental som påstås vara jämförbart med Michelin, men till lägre pris. En gummiverkstad föreslår dessutom ett däck, fabrikat Point S, som även det skall vara ett bra däck för min husbil.

Min fråga är om någon på forumet har någon erfarenhet av Point S och kan rekommendera detta som ett fullgott alternativ? Tacksam för erfarenheter, såväl positiva som negativa.

En helt annan fråga är Michelins byte från däcktyp Aqilis Camping till Cross Climat. Cross Climat är ett däck av typen året runt däck. En däcktyp som fått kritik oavsett fabrikat. Det gör mig skeptisk då vad jag vet är produkter som skall täcka olika behov oftast inte bra på något. I detta fall varken vinter eller sommar. Finns det erfarenheter i klubben som kan vara av allmänt intresse?
När det gäller sprickor så bör någon kunnig titta på däcken innan du dömmer ut dom. Sen ska du avgöra om du vill ha Cp däck, där har du Conti som kör sina Cp däck sommar ett tag till annars blir det åretruntdäck från både Conti och Michelin som rekommenderas om du är i behov av att förlänga sommarsäsongen. Dom är bra på sommaren men inte på vintern! Väljer du C däck har du större utbud och börjar du leta andra fabrikat än vad du är van vid så är det lätt att bli besviken!
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.744
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
kör på continental sommar å dubbade på vintern.
frågan e nog hur gamla däcken är? vad säger bilprovningen om sprickorna?

Om du har sprickor i däcken bör du kolla hur gamla de är, det står på dom, om de är äldre än max 7-8 år bör du byta, en däckexplosion på husbilen kan få väldigt tråkiga följder, om du blir kvar på vägen är det bra, men däcket kan också rensa rent ordenligt i hjulhuset och det som finns runtomkring, även ovanför. Jag har förstahandserfarenhet av detta!
 
Senast ändrad:

Gita

HBK Medlem
Inlägg
20
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
37485
Medlemskap
2024
Jag är i samma läge skall byta mina Michelin efter 7000 mil dock inga sprickor,hur gamla är dina däck?
Kommer att välja Continental ett av dom få CP klassade sommardäcken, åretrunt däck går bort eftersom jag endast kör på sommarhalvåret.
Har aldrig hört talas om Point S,det är nog däcksfirman som tjänar mest på den affären. köp däck av välkänt fabrikat.
Tack för inlägget. Jag har kört husbil i 33 år och alltid kört på Michelin, så även på mina personbilar. Nu är jag intresserad av att eventuellt, kanske, möjligen, välja något annat. Jag är inte beredd att byta till något som enbart är billigt. Kvalitén är fortsatt prio 1. Point S är ett stort frågetecken för mig, därav denna fråga i hopp om att någon visste något.
 

Gita

HBK Medlem
Inlägg
20
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
37485
Medlemskap
2024
Tack för alla tips. De är intressanta, men ingen verkar veta något om Point S. Det är ett bra svar i sig. Frågan kring mina mycket små sprickbildningar på pekades av killen som gjorde service på bilen. Bilprovning hade inga synpunkter på däcken. Jag har visat bilen/däcken för två olika gummifirmor och båda rekommenderar mig att byta. Jag skall byta, därav denna tråd.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.586
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Tack för alla tips. De är intressanta, men ingen verkar veta något om Point S. Det är ett bra svar i sig. Frågan kring mina mycket små sprickbildningar på pekades av killen som gjorde service på bilen. Bilprovning hade inga synpunkter på däcken. Jag har visat bilen/däcken för två olika gummifirmor och båda rekommenderar mig att byta. Jag skall byta, därav denna tråd.
Det händer ju inte så ofta :), men bilprovningen brukar nog säga till/skall säga till om de tycker att sprickbildningen är för mycket. Kan ju bero lite på dagsformen visserligen.
Att gummifirmor rekommenderar byte kan ju bero på att de inte är helt opartiska när de ser en chans till bra inkomst.

M.v.h. JANKRO.
 

Gita

HBK Medlem
Inlägg
20
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
37485
Medlemskap
2024
Det händer ju inte så ofta :), men bilprovningen brukar nog säga till/skall säga till om de tycker att sprickbildningen är för mycket. Kan ju bero lite på dagsformen visserligen.
Att gummifirmor rekommenderar byte kan ju bero på att de inte är helt opartiska när de ser en chans till bra inkomst.

M.v.h. JANKRO.
Så är det naturligtvis. De vet att kunden är i deras händer, i deras kunnande, och utnyttjar det. Ingen av dem bedömde inte att det var riktigt akut, men samtidigt.... Det skapar en ovisshet som räcker för att man inte vill chansa. Att besiktningen inte såg det kan också betyda att de inte bedömde det som så allvarligt. Återstår för mig att välja säkerhet före något annat.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.875
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Det här däcket, med ett lite ovanligt mönster säljer bra till husbilar, enligt min lokala däckverkstad, enligt dem så upplever kunder med framhjulsdrivna husbilar bättre grepp med dem, jag blev rekommenderad dem, men jag har inget problem med greppet, så jag tvekar.
Någon här med erfarenhet av detta däck?, tänker närmast på mönstret och inte storleken i länken.

Michelin CrossClimate Camping 215/70R15 109R Sommardäck - Däck365.se
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.875
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Så är det naturligtvis. De vet att kunden är i deras händer, i deras kunnande, och utnyttjar det. Ingen av dem bedömde inte att det var riktigt akut, men samtidigt.... Det skapar en ovisshet som räcker för att man inte vill chansa. Att besiktningen inte såg det kan också betyda att de inte bedömde det som så allvarligt. Återstår för mig att välja säkerhet före något annat.
Jag har fått ett " bra att veta" utan krav på ombesiktning vid "torrsprickor" på flera husbilar jag besiktat.
 
Toppen