• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

EP Hydraulics Vägningsfunktion

Robi

HBK Medlem
Kommun
LillaEdet
HBK-Nr
22961
Medlemskap
2025
Hej
Nu har turen kommit till mig att sätta på hydrauliska stödben från EP. Nu undrar jag om Vägningsfuktionen ni där ute som monterat det är ni nöjda. Funkar det. Eller är det bortkastade pengar.

Michael S

HBK Medlem
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Eller är det bortkastade pengar.
Ja.

Ok lite utförligare, det jag läst på linertreff.com och rådgörning när jag lät montera mitt EP system, säger att funktionen är oprecis.
(samt yrkesmässig erfarenhet av liknande system i Volvos dumprar, vi löser detta genom att fortsätta vägningen när maskinen rör sig.)
Det är precis vägning man behöver om man är på gränsen viktmässigt, om man har marginaler, varför väga med dålig precision när du ändå är inom gränsen?

Problemet är först och främst "stick slipp" effekten i hydraulcylindrarna, sedan adderas oprecisheten i givarna.
"stick slipp" = Vikten som läggs på in i bilen registreras inte förrän kolvtätningarnas friktion har övervunnits.

STANTON

HBK Medlem
Kommun
Finspång
HBK-Nr
3999
Medlemskap
2025
Monterade i höstas hos EP i Skene med vågfunktion, vid genomgången så visade Marco hur vägningen fungerar, man lyfter bilen så att alla hjulen hänger fritt och sen trycker man på vägning, bilen rör sig upp och ner ett par gånger innan man får vikten. Vid monteringen så lägger dom vägningsplattor under alla hjul och kalibrerar systemet. Jag har inte provat själv ännu utan det får bli i vår när vi ska ut.

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Monterade i höstas hos EP i Skene med vågfunktion, vid genomgången så visade Marco hur vägningen fungerar, man lyfter bilen så att alla hjulen hänger fritt och sen trycker man på vägning, bilen rör sig upp och ner ett par gånger innan man får vikten. Vid monteringen så lägger dom vägningsplattor under alla hjul och kalibrerar systemet. Jag har inte provat själv ännu utan det får bli i vår när vi ska ut.

O.T
Hmm, märkligt
Man får /ska inte lyfta axeln med p-bromsen så hjulen lättar från marken.
Jag kan inte lyfta bakaxeln så högt på min MB sprinter 616 med mina E&P.
Framaxeln går dock bra att få upp i luften.

STANTON

HBK Medlem
Kommun
Finspång
HBK-Nr
3999
Medlemskap
2025
O.T
Hmm, märkligt
Man får /ska inte lyfta axeln med p-bromsen så hjulen lättar från marken.
Jag kan inte lyfta bakaxeln så högt på min MB sprinter 616 med mina E&P.
Framaxeln går dock bra att få upp i luften.
Han pratade om längre slaglängd på benen, vet inte om det även gäller bak också. Vi har AL-KO chassi med dubbla axlar. Han pratade även om att man inte ska lyfta hela bilen utan minst fram eller bakaxlar i backen ? blir lite konstigt om man ska väga eller hur :twitcy:

ingbe

HBK Medlem
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26160
Medlemskap
2025
Han pratade om längre slaglängd på benen, vet inte om det även gäller bak också. Vi har AL-KO chassi med dubbla axlar. Han pratade även om att man inte ska lyfta hela bilen utan minst fram eller bakaxlar i backen ? blir lite konstigt om man ska väga eller hur :twitcy:
Förutsatt att ingen är i bilen kan det väl vara OK med alla hjulen lite över markytan. Och inte alltför hård blåst ;-)

Robi

HBK Medlem
Kommun
LillaEdet
HBK-Nr
22961
Medlemskap
2025
Okej, det verkar inte vara så vanlig att man monterar detta tillbehör till stödben, har jag rätt eller fel. Det skulle vara intressant att få höra av någon som verkligen har provat.

Michael S

HBK Medlem
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
En medlem på linertreff.com noterade följande.
Bilen står på betongplatta, han väger bilen tre gånger med E&P vågen/stödbensvågen.
Kör till krönt våg för att ha en korrekt vikt att jämföra med.
Bästa resultatet av tre vägningar var en felvisning på 4,75%.
Det innebär:
3500kg +-166kg
5500kg +- 261kg
Så i exemplen ovan kan bilen verkliga vikt vara:
3340kg - 3660kg
5239kg - 5761kg

Om man är intresserad av E&P vågen för att hålla koll så man inte kör med överlast, begär skriftlig garanti på onoggrannheten/precisionen.
Om det dom kan garantera är tillräckligt för dina behov, ja då funkar det väl?

Livsnjutaren

HBK Medlem
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
3512
Medlemskap
2025
Ja alla hjulen måste vara i luften vid vägning, inget konstigt med det när det bara handlar om någon minut! På MB bakhjulsdrift är det lätt att benen inte räcker till även med den förlängda hydrauliken, bilen måste stå helt plant men med ett par klossar är det inget problem att väga.
Jag ser det som ett kul tillbehör att kunna väga och se hur mycket man har över varje axel, 100kg kan det nog visa fel när jag väger på våg vid samma tillfälle och det är fullt normalt enl EP. Jag skulle nog inte välja vägfunktionen nästa gång, åker ofta förbi vågstationer så det blir enklare!

JonasS

HBK Medlem
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2025
En medlem på linertreff.com noterade följande.
Bilen står på betongplatta, han väger bilen tre gånger med E&P vågen/stödbensvågen.
Kör till krönt våg för att ha en korrekt vikt att jämföra med.
Bästa resultatet av tre vägningar var en felvisning på 4,75%.
Det innebär:
3500kg +-166kg
5500kg +- 261kg
Så i exemplen ovan kan bilen verkliga vikt vara:
3340kg - 3660kg
5239kg - 5761kg

Om man är intresserad av E&P vågen för att hålla koll så man inte kör med överlast, begär skriftlig garanti på onoggrannheten/precisionen.
Om det dom kan garantera är tillräckligt för dina behov, ja då funkar det väl?
Låter inte som någon vidare precision, duger ju inte eftersom man gissar bättre om man kollar på riktig våg ibland. Frågade en kompis som kör 73tons flisbil hur noga den inbyggda vågen är och den "visar ca 70kg för mycket" så där är felmarginalen mycket liten.

Toppen