Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
Ja.Eller är det bortkastade pengar.
Monterade i höstas hos EP i Skene med vågfunktion, vid genomgången så visade Marco hur vägningen fungerar, man lyfter bilen så att alla hjulen hänger fritt och sen trycker man på vägning, bilen rör sig upp och ner ett par gånger innan man får vikten. Vid monteringen så lägger dom vägningsplattor under alla hjul och kalibrerar systemet. Jag har inte provat själv ännu utan det får bli i vår när vi ska ut.
Han pratade om längre slaglängd på benen, vet inte om det även gäller bak också. Vi har AL-KO chassi med dubbla axlar. Han pratade även om att man inte ska lyfta hela bilen utan minst fram eller bakaxlar i backen ? blir lite konstigt om man ska väga eller hurO.T
Hmm, märkligt
Man får /ska inte lyfta axeln med p-bromsen så hjulen lättar från marken.
Jag kan inte lyfta bakaxeln så högt på min MB sprinter 616 med mina E&P.
Framaxeln går dock bra att få upp i luften.
Förutsatt att ingen är i bilen kan det väl vara OK med alla hjulen lite över markytan. Och inte alltför hård blåst ;-)Han pratade om längre slaglängd på benen, vet inte om det även gäller bak också. Vi har AL-KO chassi med dubbla axlar. Han pratade även om att man inte ska lyfta hela bilen utan minst fram eller bakaxlar i backen ? blir lite konstigt om man ska väga eller hur![]()
Låter inte som någon vidare precision, duger ju inte eftersom man gissar bättre om man kollar på riktig våg ibland. Frågade en kompis som kör 73tons flisbil hur noga den inbyggda vågen är och den "visar ca 70kg för mycket" så där är felmarginalen mycket liten.En medlem på linertreff.com noterade följande.
Bilen står på betongplatta, han väger bilen tre gånger med E&P vågen/stödbensvågen.
Kör till krönt våg för att ha en korrekt vikt att jämföra med.
Bästa resultatet av tre vägningar var en felvisning på 4,75%.
Det innebär:
3500kg +-166kg
5500kg +- 261kg
Så i exemplen ovan kan bilen verkliga vikt vara:
3340kg - 3660kg
5239kg - 5761kg
Om man är intresserad av E&P vågen för att hålla koll så man inte kör med överlast, begär skriftlig garanti på onoggrannheten/precisionen.
Om det dom kan garantera är tillräckligt för dina behov, ja då funkar det väl?