Tommy Dynér
FD HBK Medlem

Visit Sweden är Sveriges marknadsföringsbolag, helägt av svenska staten, som gör temperaturmätningen hur svenskarna tänker och agerar när det gäller resor och semester. I april genomfördes den senaste mätningen. Undersökningen visar att det i dessa Covid-tider är viktigt att visa ansvar och känna trygghet både före och under resan.
I undersökningen har man frågat om resmål, typ av semester som planeras och bokningstankar, om reklam och utlandssemester, om resandet i pandemin och om framtidens resande, efter pandemin klingat av.
Sammanfattning av analysen:
- Knappt 40% överväger eller planerar en resa med minst en övernattning de kommande sex månaderna, där flest prioriterar Sverige. Tvåa kommer Spanien följt av Tyskland och Storbritannien.
- Sverige ses som det säkraste resmålet.
- En fjärdedel avvaktar fortfarande Covid-19 situationen innan de bokar.
- Att besöka släkt och vänner är fortsatt mest populärt.
- Reklam för semester i Sverige anses mer okej än reklam för utlandsresor.
- Många är skeptiska till utlandssemester nu.
- Majoriteten gör anpassningar utifrån pandemiläget. Socialt avstånd fortsatt viktigt för många.
- Det är mycket viktigt med trygghetskänslan under resor och möjlighet att kunna boka om och av.
Efter att ha tittat på Folkhälsomyndighetens presskonferens i tisdags, där det konstaterades att smittspridningen fortsatt är mycket hög i Sverige, näst högst i Europa. Trots lättade restriktioner 1 juni blir nog 2021 ytterligare ett förlorat år vad gäller utländska besökare. När familjen Müller i Bremen och familjen Van Dijk i Rotterdam nu sitter och planerar sommarens resa med husbilen, tror jag inte Sverige är ett alternativ. Husbilsåkarna på kontinenten skiljer sig knappast från oss själva vad gäller att prioritera trygghet och i den högsta divisionen vad gäller det är vi inte i idag.
Vill du läsa mera om undersökningen så hittar den här; Hur tänker svenska resenärer om sitt resande nu? April 2021.
Tommy
Senast ändrad: