• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Enligt Visit Sweden, stannar vi i Sverige i sommar

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
45263EB2-5D5F-41CB-88F4-00E14F8022D3.png

Visit Sweden är Sveriges marknadsföringsbolag, helägt av svenska staten, som gör temperaturmätningen hur svenskarna tänker och agerar när det gäller resor och semester. I april genomfördes den senaste mätningen. Undersökningen visar att det i dessa Covid-tider är viktigt att visa ansvar och känna trygghet både före och under resan.

I undersökningen har man frågat om resmål, typ av semester som planeras och bokningstankar, om reklam och utlandssemester, om resandet i pandemin och om framtidens resande, efter pandemin klingat av.


Sammanfattning av analysen:
  • Knappt 40% överväger eller planerar en resa med minst en övernattning de kommande sex månaderna, där flest prioriterar Sverige. Tvåa kommer Spanien följt av Tyskland och Storbritannien.
  • Sverige ses som det säkraste resmålet.
  • En fjärdedel avvaktar fortfarande Covid-19 situationen innan de bokar.
  • Att besöka släkt och vänner är fortsatt mest populärt.
  • Reklam för semester i Sverige anses mer okej än reklam för utlandsresor.
  • Många är skeptiska till utlandssemester nu.
  • Majoriteten gör anpassningar utifrån pandemiläget. Socialt avstånd fortsatt viktigt för många.
  • Det är mycket viktigt med trygghetskänslan under resor och möjlighet att kunna boka om och av.
Om man summerar april månads undersökning kan man konstatera att Sverigesemestern är populärare, mera aktuell än på många år. Den känns helt enkelt tryggare, trots den höga smittspridningen i Sverige just nu. Det betyder att vi blir flera svenska bilar utefter våra svenska vägar, men vad händer med de utländska besökarna?

Efter att ha tittat på Folkhälsomyndighetens presskonferens i tisdags, där det konstaterades att smittspridningen fortsatt är mycket hög i Sverige, näst högst i Europa. Trots lättade restriktioner 1 juni blir nog 2021 ytterligare ett förlorat år vad gäller utländska besökare. När familjen Müller i Bremen och familjen Van Dijk i Rotterdam nu sitter och planerar sommarens resa med husbilen, tror jag inte Sverige är ett alternativ. Husbilsåkarna på kontinenten skiljer sig knappast från oss själva vad gäller att prioritera trygghet och i den högsta divisionen vad gäller det är vi inte i idag.

Vill du läsa mera om undersökningen så hittar den här; Hur tänker svenska resenärer om sitt resande nu? April 2021.

Tommy
 
Senast ändrad:

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Uppdaterade uppgifter om smittspridningen i Europa, 15 maj 2021.
Tyvärr har läget försämrats sedan i tisdags, nu håller Sverige den föga smickrande förstaplatsen, vad gäller den största smittspridningen i Europa.
Fortsätter det så här behöver vi inte konkurrera med utländska husbilar om platserna på ställplatserna. Tyvärr...
C753677C-81C6-4F13-A64A-E3B8A9E3A5AC.png
Källa: Dagens Nyheter 2021-05-16

Tommy
 
Senast ändrad:

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Uppdaterade uppgifter om smittspridningen i Europa, 15 maj 2021.
Tyvärr har läget försämrats sedan i tisdags, nu håller Sverige den föga smickrande förstaplatsen, vad gäller den största smittspridningen i Europa.
Fortsätter det så här behöver vi inte konkurrera med utländska husbilar om platserna på ställplatserna. Tyvärr...
Visa bilaga 210221
Källa: Dagens Nyheter 2021-05-16

Tommy

Givetvis tråkigt med smittspridningen, men om utländska husbilar stannar borta är väl inte så störande. ;)
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Jag tog ut lite intressanta siffror från FHM’s hemsida för att försöka få en lite bättre bild. Jag tycker faktiskt inte det ser riktigt lika dystert ut. Nu hittade jag bara siffror fram till vecka 18 så en del kan ju ha hänt efter det.

Om vi jämför vecka 8 med vecka 18 har antalet bekräftat smittade ökat med 7 433 st under vecka 18. Det är en ökning i antal bekräftat smittade med hela 28%. Riktigt skrämmande siffror. Eller ?
Tittar vi samtidigt på hur många som testats så testade vi ca 108.000 fler under V18 jämfört med V 8. Det är alltså en ökning i antal testade med 45%. Det är rätt stor skillnad

Tittar vi sen på hur många procent av alla testade som bekräftats smittade så har det gått ner med 1,33% till V18 jämfört med V8. Wow!
Skall man dra en kvällstidningsfientlig slutsats av detta så har antalet smittade per 100.000 invånare sjunkit med 1,33% från V8 till V18.

En viss reservation för att jag rört ihop någon siffra men jag vill mest visa att antalet testade är otroligt viktigt innan vi drar för hårda slutsatser.


1621173496530.png
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.804
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Jag tog ut lite intressanta siffror från FHM’s hemsida för att försöka få en lite bättre bild. Jag tycker faktiskt inte det ser riktigt lika dystert ut. Nu hittade jag bara siffror fram till vecka 18 så en del kan ju ha hänt efter det.

Om vi jämför vecka 8 med vecka 18 har antalet bekräftat smittade ökat med 7 433 st under vecka 18. Det är en ökning i antal bekräftat smittade med hela 28%. Riktigt skrämmande siffror. Eller ?
Tittar vi samtidigt på hur många som testats så testade vi ca 108.000 fler under V18 jämfört med V 8. Det är alltså en ökning i antal testade med 45%. Det är rätt stor skillnad

Tittar vi sen på hur många procent av alla testade som bekräftats smittade så har det gått ner med 1,33% till V18 jämfört med V8. Wow!
Skall man dra en kvällstidningsfientlig slutsats av detta så har antalet smittade per 100.000 invånare sjunkit med 1,33% från V8 till V18.

En viss reservation för att jag rört ihop någon siffra men jag vill mest visa att antalet testade är otroligt viktigt innan vi drar för hårda slutsatser.


Visa bilaga 210235
Danmark testar mycket mer än här och ligger ändå långt ner på listan. Pratade med min danske sommargranne och han har hittills testats 22 gånger!
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Ja med så många tester så fångar dom ju troligen upp det verkliga antalet smittade också.
Hittade dessa grafer för Sverige som visar hur kurvorna för antal testade och antalet bekräftat smittade följs åt. Hade vi som Danmark haft en jämn nivå på testandet kanske vi hade haft ett mer korrekt antal smittade.
Men det verkar som att andelen smittade verkar röra sig runt 10-12% av dom testade med en sjunkande trend mot slutet. Den siffran är ju mer intressant och borde egentligen användas för att jämföra länderna. Inte för att Sverige kanske skulle få bättre siffror men det skulle bli mer jämförbart.

1621231390736.png
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Svenskar som jobbar i Danmark snabb-testas vid varje inresa, lika så för Norge pendlare, det berättar Mariannes bror. Än har vi inte hört att någon av hans jobbarkompisar har haft eller fått smittan under hela 2020 och då undrar man om pendlare tar covid mera på alvar än "vissa" andra grupper? Det vi ser på hemmaplan är mycket dåligt med andningsskydd, fortfarande trängsel i och utanför restauranger, trängsel i kollektivtrafiken, kramar och pussar i Slottskogsparken, m.m... FHM pratar tydligen för "döva öron" här hemma medan hårt drabbade Spanien äntligen kan pusta ut och visa fantastisk bra siffror efter flera tuffa åtgärder.
 
Toppen