• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Enkel Toe-in inställning

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.663
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Om man bytt t.ex ett styrstag måste man ju göra en kontroll/justering av Toe-in. Jag tänkte bestriva hur jag lärt mig att göra detta själv med enkla medel.
Man behöver en bit läckt (träribba) 2 fyrtums spik maskeringstejp eller liknande och en fiberpenna med smal spets, samt nycklar till styrstag o mutter om justering behövs.
Slå i spikarna genom läckten på spårvidds avstånd. Ställ bilen på plant o jämnt underlag och lägg läkten bakom franhjulen med spikspetsarna pekande uppåt, sätt ett par tejpbitar ovanför spikspetsarna och rita ett vertikala streck ovanför vardera spetsen. Knuffa/kör fram bilen tills tejpbitarna med strecken pekar mot mot spikspetsarna som du nu lagt framför hjulet. Mät skillnaden i avstånd och du har ett mått på Toe-in (nästan för du mäter ju inte längst ut på däcket). För att vara säker på att inte hjulet skevar kan man ju göra om mätningen på ett par ställen till runt hjulet !
Den noggrannhet man får genom detta förfarande har räckt till för att slippa snedslitna däck på mina båda Renaulter efter styrstagsbyte!
/ Göte J
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Enkel Toe-in inställning

Dette minner meg om det verktøyet vi brukte på verkstedene på 60 tallet for kontroll. Det var en stang med en skala og fjærbelastning som vi justerte inn på innsiden av hjulene så langt opp fremm som vi kom og dyttet bilen frem til stangen støtte mot understellet bak. Avleste på skalaen om forskjellen var godtagbar, evt. justerte på styrestag til det ble rett.
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Enkel Toe-in inställning

Man kan även ställa en bräda mot bakhjulet och be någon hålla den samtidigt tar man ett laserpass och lägger på framhjulet och lyser bakåt .
Detta gör man på båda sidorna och när man skall göra inställningen så ställer man ratten rätt genom att göra inställningen på den sidan man inte har bytt = upp med brädan på bakhjulet och mät med laserpasset bakåt vrid ratten tills det är rätt och så har man utgångsvinkeln där och sedan gör man samma sak med den sidan man har bytt (rör inte ratten) och skruvar då på vantskruven tills det är rätt .

Har man även en digitaltempmätare som man skickar iväg en IRstråle med och får temperaturen på så sätt så kan man mäta däcktemperaturen och är det varmare i ytterkanten så går den med för mycket toe-in .´

ex: AlienMoto

Jag har denna och den är bra : IR-Mtare
 
Senast ändrad:

Tor H

HBK Medlem
Inlägg
727
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2025
Sv: Enkel Toe-in inställning

Göte J skrev: För att vara säker på att inte hjulet skevar kan man ju göra om mätningen på ett par ställen till runt hjulet !
Siden du triller hjulet 180 gr. og måler på samme plass så gjør det ikke noe om hjulet skevar, men som du sier er det jo et ca mål fordi det måles ikke helt på rett plass.

En annen måte er jo og bruke en "kirsstang" som vi sier i Norge. Det er en gardinstang som har en 90 gr. bøy i enden og man kan dra den ut eller inn og man kan da måle på baksiden av dekket rulle 180 gr. og måle på samme plass foran og man får spissingen. (Toe in) Har hjulene spredning (Toe out) må man måle foran hjulene først trille 180 gr. og måle på¨samme plass på felge/dekket bak og man avleser målet.

Den med og måle temperaturen på dekksidene var også grei. En annen måte og kontrollere på er også og føre hånflaten over slitebanen på dekket og lager mønsteret motakker når man fører hånden inn er det for mye spredning på hjulene. Føles det som motakere når man drar håndflaten ut er det for mye spissing. Er det likt om man drar håndflaten ut eller inn er spisinngen OK.
 
F

F.d. 29797

Guest
Sv: Enkel Toe-in inställning

Hej
Det står i instruktionsboken att Toe-in skall vara -2 +/- 1mm
Mätt från fälg till fälg.
Skall dom då peka Toe-ut 2mm på vadera hjul, sammanlagt 4mm
större avstånd fram än bak eller tänker jag fel. Någon som kanske vet.
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Enkel Toe-in inställning

Toe-in anges som totalmått. (Måttet är generellt plus vid framhjulsdrift och minus vid bakhjulsdrift.)
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Enkel Toe-in inställning

Är värdet negativt som i detta fall är det toe-in och totalvärde för båda hjulen.
 
F

F.d. 29797

Guest
Sv: Enkel Toe-in inställning

Hej
Skall förtydliga mej. Det gäller framvagnen.
Vad jag menar med skillnad i mm gäller
framhjulen, om det skall vara större mått fram
än bak på framhjulen när det står minus -2 på Toe-in mått
skall dom peka utåt eller innåt.Gäller Fiat Ducato 2.8 jtd -02
alltså framhjulsdrift.
 

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.477
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Sv: Enkel Toe-in inställning

Skulle vara perfekt om det gick att få bild på detta om det är möjligt.

Mvh
Pelle
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Enkel Toe-in inställning

Hej
Skall förtydliga mej. Det gäller framvagnen.
Vad jag menar med skillnad i mm gäller
framhjulen, om det skall vara större mått fram
än bak på framhjulen när det står minus -2 på Toe-in mått
skall dom peka utåt eller innåt.Gäller Fiat Ducato 2.8 jtd -02
alltså framhjulsdrift.

Är måttet positivt så har du Toe-in. Dvs tårna pekar faktiskt mot varandra. Är det däremot negativt så pekar tårna från varandra. Även kallat Toe-out.
0 i Toe-in blir givetvis att fötterna/hjulen står parallellt.

I ditt fall skall hjulen peka utåt. Ett större mått fram än bak.

Vanligt på framhjulsdrivna bilar eftersom framhjulen drar fram hela bilen och krafterna därmed får hjulet att sträva framåt till förhoppningsvis 0 läget. På bakhjulsdrivna bilar har man ofta positiv Toe-in för att rullmotstånd och annat får framhjulen att "tryckas bakåt" och förhoppningsvis lägga sig lagom i 0 läge under färd.
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Enkel Toe-in inställning

En sak som brukar visa sig om någon av TOE vinklarna är fel är just däckslitaget.
Blir bilen onormalt spårkänslig så brukar hjulen stå TOE ut. Detta är ju bra om man åker konbana, fast det gör man ju inte direkt ofta med husbil:D
Då sliter det mest på insidan av däcken!( alltså om hjulen står TOE ut)

Står framvagnen För mycket TOE in så sliter det på utsidan på däcken.

Det flesta normala bruksbilar brukar vara lite Toe in, just för riktningstabilitetens skull. Samt att på vanliga bilar så är det väl oftast den enda vinkeln som går att justera, eller hur?
 
F

F.d. 29797

Guest
Sv: Enkel Toe-in inställning

Hej igen
Tack för alla svar ja fått !
Då var det som jag tänkte att hjulen skall
stå något utåt vid -2+/- 1mm

Varför jag undrar detta beror på att jag lagt på nya Michelin agilis camping
fram och nu står inte ratten rakt efter detta. Innan stog den spikrakt och
jämn-slitna däck fram.Har tänkt att justera styrstagen exakt lika för att få
ratten rakt igen. Jag vill inte ge mej på ratten med airbag och allt vad det innebär
Alltså skall det totala måttet för Toe-ut vara 2mm totalt.
 

Gork

HBK Medlem
Inlägg
98
Kommun
Norge
HBK-Nr
25396
Medlemskap
2024
Sv: Enkel Toe-in inställning

Ser at dette er en gammel tråd, men svarer likevel.
Det er 2 forskjellinge toe in justeringer, avhengig av modell..
Se vedlagte bilde.
Edit: Dette er for 82-94 mod Ducato 280.
 

Bilagor

  • Hjulinnstilling.jpg
    Hjulinnstilling.jpg
    88,7 KB · Visningar: 40
Senast ändrad:
Toppen