• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Enkel rabarberpaj

H

hianders

Guest
Lyfter denna tråd med recept på en enkel rabarberpaj.

I rabarbertider - 2015-05-28, 17:44

Vill gärna dela med mig av ett enkelt pajrecept med rabarber -sådana tider nu.

175 gr smör - smälts
3 dl vetemjöl
1 dl strösocker
1/2 krm salt
1/2 tsk bakpulver

Blanda torra ingredienser, rör ner det smälta och lite avsvalnade smöret. Platta ut smeten i en pajform. Lägg i rikligt med rabarber. I ugn 225 grader ca 20 min.

Serveras med vaniljsås och/eller glass.

Lite socker strös på innan ugnen och lite efteråt.

Skulle vara spännande om någon gör det glutenfritt med ex mandelmjöl eller annat. Alternativ till socker?

Smaklig måltid!

Inger
 
F

F.d. 30064

Guest
Sv: Enkel rabarberpaj

Tack för receptet. Något att prova i omnian. Jag använder alltid Acacia honung istället för socker, även när jag gör lite sylt.

Sylvia
 
H

hianders

Guest
Sv: Enkel rabarberpaj

Tack för receptet. Något att prova i omnian. Jag använder alltid Acacia honung istället för socker, även när jag gör lite sylt.

Sylvia

Spännande att höra hur den blir i Omnian!

Frysta rabarber är ju lätt att ha med sig i husbilen. Under icke rabarber säsong använder jag frysta och det blir lite saftigare.

Inger
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Enkel rabarberpaj

Det vattnas i munnen bara man läser receptet! Det borde kunna gå att göra samma sak med rabarber dock med färre kalorier. Smör + mjöl + socker (livets goda) bör vara i balans med den som ska konsumera den färdiga (gotti-gott-gott) produkten. Har man "några" kg i överskott bakom ratten, då kanske man bör fundera över en liten "ransonering" med det goda då och då. Kan du testa fram en smalare variant av rabarberpaj hinders så köper jag den direkt. Det får gärna vara ganska surt dock med bra mycket mindre socker, mjöl & smör.
 
H

hianders

Guest
Sv: Enkel rabarberpaj

Ser fram mot tips på smalare variant! Dessvärre är ju fettet (smöret) smakbärande så vad ersätter man det med? Creme fraiche? Smetana? Ngt annat?

Inger
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Enkel rabarberpaj

Bra fråga Inger. Jag ÄLSKAR smör, speciellt när stenugnsbakat surdegsbröd är klart och har svalnat lite på gallret. Inte ens Marianne eller vårdcentralens hjärtläkare existerar längre i min värld. Inte ens Jappe kan omvända mig med kilometervis goda råd om mjölet's skadliga verkan... Men om man ska uppleva ytterligare några "on the road again" mil, då tror jag att man bör ta det lite lugnare i kombinationen mjöl + smör och framför allt ihop med socker.
Ska försöka läsa mer och experimentera mer om lite sundare matlagning, ty allt hamnar ju i ens egen kropp i slutändan och ämnesomsättningen är INTE längre vad den har varit.
 
H

hianders

Guest
Sv: Enkel rabarberpaj

Ser verkligen fram mot alternativ till smör i denna paj! Kanske ngn form av smulpaj?

Vi gör nu inte denna paj så ofta så jag tror inte vi far så illa av smör fettet och sockret. Jag blandar vetemjölet med fullkornsdinkel.

Inger
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Enkel rabarberpaj

Vi åt liknande paj (mycket snarlik din) hos våra HBK vänner Inger & Staffan, 2 av Ängelholm's mest fantastiska människor, förra veckan. Inger gjorde pajen på noll-tid medan vi fortfarande letade efter deras koordinater på vägen. Fullkornsdinkel är inte helt fel, jag brukar ha Saltå helkornsdinkel (15 % protein) i matbrödet vi äter normalt hemma. Jo du Inger, matfett... hm... inte lätt, men jag skulle byta ut smör mot olja (raps, oliv, solros eller annat från växtriket) och kanske i mindre mängder.

Ska testa din recept om jag får tag i rabarber så pass sent här i Göteborg:
1,5 dl olivolja (bättre än smör, men "smaken är som baken" hmmm...?)
1 dl vetemjöl (onödigt ont : ( som dock måste vara med )
1 dl dinkel (bra alternativ) eller varför inte lite havregryn & Saltå rågflingor
? sötningsmedel (aspartam som i Coca ZERO?)
1/2 krm salt
1/2 tsk bakpulver

...och 1000 tack för alla trevliga recept du ger oss här på HBK, toppen Inger : )
 
Senast ändrad:
F

F.d. 30064

Guest
Sv: Enkel rabarberpaj

Ett alternativ till smör som jag använder varje dag är Biofoods kokosolja. Smaklös och krämig o nyttig på flera sätt. När jag gör pajdegen skall jag prova med mandelmjöl, Biofoods kokosolja, och acacia honung i stället för socker. Sötar nog även med lite kanel. Tyvärr så är rabarern långt ifrån färdig att skördas här i Jämtländska fjällvärlden så det dröjer lite innan detta recept kan prövas.

Sylvia
 
H

hianders

Guest
Sv: Enkel rabarberpaj

Tack för vänliga ord! Det är bara så roligt att inspirera.

Kan man inte lägga receptet på Havets Wallenbergare i en egen tråd under Matrecept så det är lättare att hitta?! Kan vara svårt att hitta under Rabarberpaj kanske:) För övrigt så fina bilder och utmärkt beskrivet.

Inger

PS det är hianders, inte hinders DS
 
Toppen