• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Enkel campingbil av en Peugeot Boxer, söker nybörjartips

M

MikeC

Guest
Hej,

Jag har en skåpbil (Peugeot Boxer, samma som Citroen Jumper och Fiat Ducato) som jag använder som campingbil. Jag har bara snickrat ihop en säng och lagt ut lite mattor än så länge, för övrigt är det en standard skåpbil. Detta blir absolut inget ambitiöst projekt som många här utan ska bara ha väldigt enkel funktionalitet. Jag är helt grön på detta och har svårt att ta till mig många av de tips jag läst om här för de förutsätter att man vet en del om detta redan.

Det som jag kan tänka mig lyxa till med är duschen. Jag har försökt hitta nybörjartips i detta forum men har svårt att hitta grundläggande tips för installation av dusch. Finns det färdiga duschskåp att köpa? Och vad gör jag av spillvattnet då det inte är så lämpligt att det rinner rätt ut från bilen. Måste jag montera en tank under bilen för att slippa offra en del ståhöjd till tanken?

Jag har tankar att skaffa en Porta Shower som nämns i denna tråd: http://www.husbilsklubben.se/forums/t60188/ En sån där upphängsbar säck från Biltema skulle inte fungera för då skulle vi få vi sitta ned när vi duschar. Skulle vi verkligen lyxa till det med vattenberedare och pump, finns det några guider någonstans för hur man går till väga och vad man bör skaffa och tänka på?

Tackar på förhand,
Mike
 
M

MikeC

Guest
Sv: Enkel campingbil av en Peugeot Boxer, söker nybörjartips

Jag söker även tips om byggandet av en egen duschkabin.
 
O

Osten

Guest
Sv: Enkel campingbil av en Peugeot Boxer, söker nybörjartips

Hej!

Kul med lite egna byggen.
Tycker personligen dusch är lite väl lyxigt. Dels blir det väldigt fuktigt i bilen och sen så brukar det alltid finnas någonstans att duscha på vägen. Klart skönt med egen dusch men tar mycket plats.
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Enkel campingbil av en Peugeot Boxer, söker nybörjartips

I minbil byggde jag dushen väldigt lågt för att få plats med mina 196 Cm.
Vattnet pumpas upp med en pump till gråvattentanken.
Det finns färdiga kabiner att köpa till höga priser, så det lönar sig att bygga själv
 
M

MikeC

Guest
Sv: Enkel campingbil av en Peugeot Boxer, söker nybörjartips

Tycker personligen dusch är lite väl lyxigt. Dels blir det väldigt fuktigt i bilen och sen så brukar det alltid finnas någonstans att duscha på vägen. Klart skönt med egen dusch men tar mycket plats.
Någon form av dusch måste vi ha. Vi använder bilen när vi är på klatterresor och bilen kan stå lite var som beroende på vart vi klättrar. Det finns inte alltid tillgång till vatten och vi vill kunna duscha efter en klättertur på 20 svettiga timmar innan vi lägger oss. Vi klättrar aven is under vintern, då vill vi inga gärna stå ute och duscha.
Det finns färdiga kabiner att köpa till höga priser, så det lönar sig att bygga själv
Jo, jag har sökt lite på färdiga och de är dyra och finns inte i den höjden jag behöver. Har du mojligen lite tips på matrial som man ska välja eller är det bättre att jag går in i en byggmatrial affär (t ex Byggmax eller Bauhaus) och frågar dem?
Vattnet pumpas upp med en pump till gråvattentanken.
Vilken pump funkar lämpligen till ändamålet? Då jag har helt grön så behover jag lite mer info än "vilken pump som helst" då jag inga vet nagot om elektriska vattenpumpar, utom möjligen länspumpar som jag haft installerat i kajeken... Hmm, kanske en sån funkar hur bra som helst?
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Enkel campingbil av en Peugeot Boxer, söker nybörjartips

Jag tog ett stort avloppsrör som behållare satte in en dränkpump som kopplades till ett rör med en flottör som sätter på och av pumpen.
Här kan du se hur det blev. http://www.husbilsklubben.se/forums/t35701-16/#post374156
Magnet strömbrytaren fick jag ändra lite på för att få en lång hysteres. Jag tog två stycken en för tillslag och en för frånslag.
Kanske enklar för dig med den där kanothistorian du nämnde. Jag såg i Marinan att det fanns färdigt, men jag var för snål.

Själva duschen löste jag med en rostfri duchplatta och vattenbeständigt golv som väggar. Resten av toaletten gjorde jag av teakdäck som blev riktigt snyggt. http://www.husbilsklubben.se/forums/t35701-14/#post360027
http://www.husbilsklubben.se/forums/t35701-15/#post361982
 
Senast redigerad av en moderator:
M

MikeC

Guest
Sv: Enkel campingbil av en Peugeot Boxer, söker nybörjartips

Tackar för direktlänken till inläggen, de har gett mig lite att tänka på.

Själva duschen löste jag med en rostfri duchplatta och vattenbeständigt golv som väggar.

Var hittade du den där duschplattan? Den ser rätt praktisk ut. Bara sökningar på Duschplatta gav inte så mycket.
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Enkel campingbil av en Peugeot Boxer, söker nybörjartips

Plattan tillverkade jag själv eller rättare sagt, jag hjälpte Sergio att tillverka den till mig:yes:
 
M

MikeC

Guest
Sv: Enkel campingbil av en Peugeot Boxer, söker nybörjartips

Aha... Ok, jag får se vad jag hittar på, nu har jag lite idéer i alla fall. Tackar.
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Enkel campingbil av en Peugeot Boxer, söker nybörjartips

Du skulle själv kunna tillverka en i glasfiberplast. Du tillverkar först ett negativ av trä som du sedan snyggar till med lera och till sist vaxar.
Marinorna har allt som behövs och ger dig tips.Googla på how to do fiberglas molds
 
Senast redigerad av en moderator:
M

MikeC

Guest
Sv: Enkel campingbil av en Peugeot Boxer, söker nybörjartips

Nu var det ett tag sen jag uppdaterade här. Vi jobbade och fick bilen till användbar skick inför vår tre veckors klättersemester i Frankrike. Inte mycket som gjorts snyggt eller permanent, men det räckte för att vi skulle komma iväg. Sen användes bilen då och då under helgerna tills vintern kom, sen dess har den stått avställd.

Det första jag var tvungen att göra något var den olydligt höga ljudnivån i kupen under färd. Efter att ha sökt massor om ljudisolering köpte jag Dynamat som enligt recensioner skulle vara riktigt bra. Dyrt, men jag ville veta att jag köpt bra grejer och inte behövt fundera om jag snålat. Bilen's ålder gjorde att jag inte behövde vara försiktig med inredningen, det skulle bara ut, sen var det bara att börja klistra på Dynamat. Det blev lite mer än vad jag behövde så jag täckte all plåt jag kunde efter att ha slitit ut allt. Onödigt att täcka så mycket, men jag ville verkligen inte behöva fundera om jag inte haft på tillräckligt. Sen täckte jag över golvet med tjockare ljuddämpningsmattor från Biltema, och sedan täckte över det med en tunn täckningsmatta. Resultatet? Mjuk och svampig golv men aaahhhh sååå skönt! Knappast vad jag skulle kalla tyst men nu kan vi höra vad vi tänker och slipper få migrän efter att ha kört en hel dag!

Efter arbetet med ljudisoleringen så fanns det knappt nån tid kvar innan avfärd. Vi snickrade till ett bord, köpte en billig kofta att ha som bänk på andra sidan bordet (sängen fungerar som soffa på ena sidan) som vi kunde fylla med vår klätterutrustning, sågade hål i taket och monterade ventilatorer och gjorde i ordning en dusch. För duschen monterade jag drapperier och använde en Minidusch Jenny 12V från Jula. Jag stog i en förvaringsback som man normalt använder för förvaring under sängen. Den höll helt ok. Något annat hann vi inte med.

Nu planeras köksbänk med spisplatta så vi slipper friluftsköket, förvaringsskåp ovanför sängen, fläktar under ventilationen (har köpt tystgåede datorfläktar) och en stadig permanent lösning för duschplattan med pump till en gråvattentank.

Edit: Har någon ett bra tips på gasol spisplattor och diskhon i en och samma enhet som kan monteras fast på en bänkskiva?

Bilder har jag inte så många av, tar nog mera när vi börjar få mera permanenta lösningar, men så här såg det ut efter att jag lagt på Dynamat ljudisoleringsmattan i kupén:
 

Bilagor

  • Ljudiso01.jpg
    Ljudiso01.jpg
    273,6 KB · Visningar: 16
  • Ljudiso02.jpg
    Ljudiso02.jpg
    285,9 KB · Visningar: 15
Senast redigerad av en moderator:
M

MikeC

Guest
Sv: Enkel campingbil av en Peugeot Boxer, söker nybörjartips

Jag har inte uppdaterat här på evigheter... men inför årets semester så hann vi göra lite mera. Jag byggde en parament dusch över ett 80x80 duschkar jag köpt på blocket. Till duschväggarna blev det spånskivor som jag sedan täckte över med vit plexiglas och sedan tätade allt. Var rätt mycket jobb kan jag säga... jag är defenitivt ingen snickare utan har improviserat alltihop.

Sedan snickrades en koffert som bänk, la in nytt bort, ny matta, gardiner, belysning, väggar för att skärma av sängdelen lite, nya hyllor, fläktar i duschen och över sängen, målarfärg etc etc. Det blev rätt fint tycker vi. Nästa projelt blir varmvattenberedare så vi slipper värma vattnet manuelt, men det blir nog nästa år.
 

Bilagor

  • Van2.jpg
    Van2.jpg
    221,4 KB · Visningar: 32
  • Van3.jpg
    Van3.jpg
    226,3 KB · Visningar: 23
Toppen