• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Energiomställningen

Status
Stängd för vidare inlägg.

Lennart Eriksson

HBK Medlem
Inlägg
337
Kommun
Laxå
HBK-Nr
1411
Medlemskap
2024
Hur kan du/vi veta vad som händer med dieselbilarna de närmsta 11 åren. Jag upprepar med en "dåres envishet" att ingen människa vet hur framtiden blir.
Jo tydligen minst 2 som verkar ha superkunskap om alla scenarion som kommer att hända inom 11 år. Det är väl klart att mänsklig aktivitet på verkar men även större saker som jordaxelels lutning och vulkaniska förändringar.
 

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Fråga 1 Är du läskunnig.
Fråga 2 Förstår du texten

"Jag upprepar med en "dåres envishet" att ingen människa vet hur framtiden blir."

Ordet ingen borde innefatta även mej.;)
Och det VET du om framtiden! Dvs att ingen människa vet hur framtiden blir, inkl dig själv. Det måste väl ändå vara djup kunskap om framtiden. Sen behöver du inte vara oförskämd.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.744
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
För att kasta in lite vuxnare tankar i diskussionen, enligt uppgifter jag har sett är mänsklighetens påverkan på utsläppen i atmosfären är cirka 10%, resten är solfläckar, vulkaner o.s.v.? Om detta stämmer skulle alltså ett utraderande av all mänsklig aktivitet minska de totala utsläppen med 10%?!
 
Senast ändrad:

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
En av forumets regler är att inte vara oförskämd eller nedlåtande mot övriga medlemmar.
Det borde gälla även om man är webansvarig.
Under min tid som webansvarig försökte jag dessutom att vara objektiv.
 

elegance

FD HBK Medlem
Inlägg
808
Kommun
Bräcke
HBK-Nr
14404
Medlemskap
2023
Det räcker med ett regeringsbyte är förutsättningarna helt förändrade ? Har ni tänkt på det ? Klimathetsarna med runt 3-3,5 % åker ut , vad gör vi då med dieselbilarna ? Nästa regering kanske börjar lyssna på äkta miljöforskare och inte barn ? Om man fördyrar för folk genom vansinniga straffskatter flyr dom detta parti i ren självbevarelsedrift..Ja det kanske är dags för en tillnyktring för fanatikerna som vet , kan allt , strör visdomar omkring sig , vad tror ni ? :)
 

Lennart Eriksson

HBK Medlem
Inlägg
337
Kommun
Laxå
HBK-Nr
1411
Medlemskap
2024
En av forumets regler är att inte vara oförskämd eller nedlåtande mot övriga medlemmar.
Det borde gälla även om man är webansvarig.
Under min tid som webansvarig försökte jag dessutom att vara objektiv.
I en sån här diskussionen där ingen kan vinna för ingen vet någonting om framtiden egentligen, då är det nog så att vi tar till starka ord ibland, fast man bara tänker dom inte skriver ned dom. Intressant att du har varit webb ansvarig i klubben som förstör miljön på detta sätt, och med din så starka tro (övertygelse) kunde vara objektiv det måste berömmas.
 

Sander

HBK Medlem
Inlägg
805
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
5894
Medlemskap
2024
Man behöver inte veta så mycket om framtiden, det räcker med att kolla nyhetsflödet och då förstår man att bilindustrin ämnar satsa fullt på eldrift av fordon, och det är väl bra, om elbilarna kan bli populära på egna meriter, dvs klara sig utan subventioner. Det talas om säljstopp på Fossilbilar, i varje fall PB1 om 11 år, så den som vill fortsätta fossilt kan ju köpa en ny sådan 2030 och använda i 20 år, om det finns möjlighet att tanka.
Omställningen är så stor att klimatet saknar betydelse. Är för gammal nu, annars kunde det vara roligt med en eldriven bil.
 

Lennart Eriksson

HBK Medlem
Inlägg
337
Kommun
Laxå
HBK-Nr
1411
Medlemskap
2024
Ja man kan ju förstås göra som du gör och kritisera ungdomarna och tro att dom utnyttjas och inte kan tänka själva. Pröva att försöka förstå ungdomarnas budskap istället!
Kanske några mer tänker som jag, när EU parlamentet vägrade låta Greta Thunberg tala på miljömötet. Jag läste också i expressen om Linnea Engströms mp fustration, men detta ämne är för viktigt att låta känslor råda.
 
Senast ändrad:

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Man behöver inte veta så mycket om framtiden, det räcker med att kolla nyhetsflödet och då förstår man att bilindustrin ämnar satsa fullt på eldrift av fordon, och det är väl bra, om elbilarna kan bli populära på egna meriter, dvs klara sig utan subventioner. Det talas om säljstopp på Fossilbilar, i varje fall PB1 om 11 år, så den som vill fortsätta fossilt kan ju köpa en ny sådan 2030 och använda i 20 år, om det finns möjlighet att tanka.
Omställningen är så stor att klimatet saknar betydelse. Är för gammal nu, annars kunde det vara roligt med en eldriven bil.
Bonus-malus har drygt två år kvar, sedan är det tänkt att elbilen skall klara sig på egna meriter. Det återstår att se men med människans tröghet att ta till sig nya rön borde bonusen vara större, kanske i paritet med Norges för att övertyga även de mest skeptiska.
Det som händer är inte bara noll utsläpp, vi får också hållbarare fordon med lägre drifts- och servicekostnader. I takt med större tillverkningsserier och mer utveckling kommer batteripriset att falla.
Om drygt ett år skall Northvolt producera batterier i en jättefabrik i Skellefteå och provborrning efter litium sker redan i dess närhet.
 

Lennart Eriksson

HBK Medlem
Inlägg
337
Kommun
Laxå
HBK-Nr
1411
Medlemskap
2024
Bonus-malus har drygt två år kvar, sedan är det tänkt att elbilen skall klara sig på egna meriter. Det återstår att se men med människans tröghet att ta till sig nya rön borde bonusen vara större, kanske i paritet med Norges för att övertyga även de mest skeptiska.
Det som händer är inte bara noll utsläpp, vi får också hållbarare fordon med lägre drifts- och servicekostnader. I takt med större tillverkningsserier och mer utveckling kommer batteripriset att falla.
Om drygt ett år skall Northvolt producera batterier i en jättefabrik i Skellefteå och provborrning efter litium sker redan i dess närhet.
Hur menar du att man övertygar de som är skeptiska med en stor gåva, jag tror nog att det inte är rätt sätt att övertyga på man vill nog själv ta beslut på grund egen livs situation.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Troligen avslutas BonusMalus som sägs om 2 år & har inte det gett resultat så är vi där vi är idag. Finns det ingen som begriper att det handlar om människors ekonomi? Om det upplevs som för dyrt att köpa ett batterifordon idag så lär det ju inte bli billigare sedan. Nu pratar i bara pengar men det finns fler saker som behöer lösa, laddställen, räckvidd etc. Om allt detta skulle gå i lås så kommer elen att öka i pris, likaså skatter & andra pålagor. Ett fruktansvärt pris drabbar då svenskarna, för vaddå?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen