• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Energiomställningen

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vem bestämmer att kritiker inte får komma till tals i forskarsamhället? Vet du nåt om det eller slänger du bara ur dig om bubblor?

Ja...vem bestämmer ?? En härlig fråga i tråden.
Är det politikerna...ekonomi..skatter..avgifter..
Är det SVT som släpper fram det som är bekvämt att lyssna på ..utan kritiska ögon.
Vem styr programutbudet ?
Fega politiker som lämpar över problemet på kommunerna.
Är det EU som styr och beslutar ?? Typ om vi svenskar ska få snusa.
Ärligt talat så tycker jag att politikerna och journalister är jv feg och undanglidande ..när den kritiska frågan ska ställas.
Kohandel och rövarsamhälle.. de får vi leva med. Pssst: DET ÄR EKONOMI I ALLT.
Ha de gött...Leffe S
 
Det var någon som påstod att L Bern är en av vår tids största miljöforskare, typ Guds gåva till forskningen. Samtidigt fick vi veta att han publicerar sig en webb-tv kanal med för övrigt mycket dubiöst innehåll. Då undrar man förstås varför han inte syns i den vanliga miljöforskningen. Vad har det med snusning att göra?
 
Men det är väl bra att olika synpunkter kommer fram i SVT. Du skrev ju tidigare att andra åsikter/kunskaper inte fick komma fram. Det är annorlunda i din favorit webb-tv. Där kör man bara sina konspirationsprogram.
Intressant att läsa hur stor miljöpåverkan som batterierna har i tillverkningsskedet och jämförs med dieselns utsläpp. Jag tycker att samtidigt borde man jämföra dieselns miljöpåverkan innan den kommer i tanken. I den länkade artikeln(visserligen gammal) beskrivs att i Nigeria förbränner oljebolagen spillnaturgas motsvarande ett värde på 2.5 miljarder dollar årligen förutom att oljeutvinningen totalförstör floder och vattenlevande organismer. För att kuna göra en rättvis bedömning behöver ju alla fakta läggas på bordet vilket jag saknar i många fall.
https://globalarkivet.se/sites/default/files/documents/2005/6-2005gaoljan.pdf
 
Det var någon som påstod att L Bern är en av vår tids största miljöforskare, typ Guds gåva till forskningen. Samtidigt fick vi veta att han publicerar sig en webb-tv kanal med för övrigt mycket dubiöst innehåll. Då undrar man förstås varför han inte syns i den vanliga miljöforskningen. Vad har det med snusning att göra?

Gött å snusa...prova får du se..
 
Det var en som bad läkaren att ge honom ytterligare 30 år till att leva och då frågade läkaren:
- snusar du?
- näää, svarade han
- röker du?
- näää, svarade han
- dricker du?
- näää, svarade han
- jagar du fruntimmer?
- näää, svarade han
- kör du husbil o träffar annat folk?
- näää, svarade han
- varför vill du då leva ytterligare 30 år, frågade läkaren?

Det var lite OT apropå snus, hoppas ingen misstycker. Själv slutade jag ganska nyligen med snusandet efter 30 mycket aktiva snusår och ångrar inte en sekund. Det blir mycket pengar över till husbilsresor (inkl. diesel) och annat gott. Jag kanske ska börja spara motsvarande peng till en framtida elbil? T.ex. 4x500:- = 2 000:-/mån x 12 = 24 000:- x 11 år (till 2030) = 264 000:- vilket kanske räcker till en liten elbil.
 
Intressant att läsa hur stor miljöpåverkan som batterierna har i tillverkningsskedet och jämförs med dieselns utsläpp. Jag tycker att samtidigt borde man jämföra dieselns miljöpåverkan innan den kommer i tanken. I den länkade artikeln(visserligen gammal) beskrivs att i Nigeria förbränner oljebolagen spillnaturgas motsvarande ett värde på 2.5 miljarder dollar årligen förutom att oljeutvinningen totalförstör floder och vattenlevande organismer. För att kuna göra en rättvis bedömning behöver ju alla fakta läggas på bordet vilket jag saknar i många fall.
Oljans miljöpåverkan innan den förbränns i våra fordon är något som helt mörkats i debatten. Det tråkiga är att så många vilseleds utan att själva ifrågasätta.
 
Det kanske handlar om bekvämlighet. Visst är det enklare och bekvämare att fortsätta i gamla hjulspår, tanka diesel och sedan tuta och köra. Det är betydligt jobbigare att tänka på batterier, laddning, räckvidd osv. Att oljebolagen skitar ner vid utvinning av olja händer ju så långt bort så varför bry sig?
 
Sök på Bosch Diesel och upptäck något som ansvariga i miljöfrågan inte vill att det kommer ut då det är så tyst om det.
 
Sök på Bosch Diesel och upptäck något som ansvariga i miljöfrågan inte vill att det kommer ut då det är så tyst om det.
All förbränning av fossila bränslen skapar utsläpp, inget som Bosch kan ändra på, dessutom lite sent påtänkt. Adblue hann före.
 
Oljans miljöpåverkan innan den förbränns i våra fordon är något som helt mörkats i debatten. Det tråkiga är att så många vilseleds utan att själva ifrågasätta.
Ja så är det, men när alla "erkända forskare" vet hur mycket gruvdriften ger i CO2-utsläpp borde man ju också veta hur mycket oljeutvinningen ger i CO2-utsläpp. Det skulle ju vara mycket värt att få den kunskapen för att kunna göra en jämförelse av skillnaderna mellan att framställa batterier klart för användning och ett fossilt bränsle klart att tanka. Motsvarar det förbränning av 0,1 l, 1 l eller 10 l bränsle?
 
Ja så är det, men när alla "erkända forskare" vet hur mycket gruvdriften ger i CO2-utsläpp borde man ju också veta hur mycket oljeutvinningen ger i CO2-utsläpp. Det skulle ju vara mycket värt att få den kunskapen för att kunna göra en jämförelse av skillnaderna mellan att framställa batterier klart för användning och ett fossilt bränsle klart att tanka. Motsvarar det förbränning av 0,1 l, 1 l eller 10 l bränsle?
Svårt att veta!
Gädjande att batterier återvinns när de tjänat ut, både stora och små.
 
Har någon här tagit upp koldioxidens betydelse för våra träd, blommor, och ... så kallad flora. Florans fotosyntes behöver vi för att vi ska kunna leva, eller finns det annat alternativ? Kanske el-batteri-drivna oxygenatorer som vi alla ska börja bära när vi till sist vinner kampen mot koldioxidutsläppen. Noll vision gäller eller hur? Vid sidan om denna humoristiska tanke skulle jag rekommendera läsning av Chi Chen et al. artikel som publicerats i Nature Sustainability, 2019:2;122-129. China and India lead in greening of the world through land-use management
 
Sverige har gjort en skatte business av miljöfrågan. Beslutsfattarna är inte trovärdiga.
Man skapar ett problem och sen erbjuder man en lösning och vilka är det som betalar inte är det storföretagen eller de verkliga bovarna utanför våra gränser, utan det är vi tungt skatte belastade medborgare i detta för övrigt underbara land
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Tillbaka
Toppen