• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Enbart gasolpanna, vanligt el. Ovanligt?

M

Mona/Henka

Guest
I våran husbil är det bara gasol panna. Är det vanligt i husbilen med enbart gassolpanna eller har vi gjort ett misstag. I vårt tidigare liv hade vi båda haft husvagn och i dom var det ju både gas/el panna, så vi tog föregivit att de var samma i husbilen. Enligt försäljaren när jag frågade efter köpet, sa han att bilar före 09 var det näst enbart gasolpannor, stämmer det?
 
Senast redigerad av en moderator:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Enbart gatsoparna, vanligt el. Ovanligt?

Ja och Nei. Biler med Alde har alltid hatt el-muligheten, men for biler med luftvarme har det ikke vært noe stort tilbud. I dag er det litt mer vanlig å ha elpatron som opsjon ved bestilling av ny bil selv med vuftvarme. Fortsatt selges det mange biler uten el-patron.
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.839
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: Enbart gasolpanna, vanligt el. Ovanligt?

Om du inte tänkt dig att stå mycket på camping så tror jag inte du saknar elvärmen. El-elementet är dessutom relativt klent vid luftvärme.

Vi är ute året om och de 1:a 9 åren hade vi bara gasoldriven luftvärme och det fungerade bra.
 

Night hawk

HBK Medlem
Inlägg
438
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
27533
Medlemskap
2024
Sv: Enbart gasolpanna, vanligt el. Ovanligt?

Hej!

Vi har en Truma värmare med enbart gasoluppvärmning och upplever inte det som något begränsande.
Om ni tittar under ämne "Uppvärmning med elfläkt" så finns det kilovis med bra ideér som löser elektrisk uppvärmning om ni har behov/söker detta.
Själva satte vi in en Kick-space värmefläkt, egentligen avsedd för köksmiljö (monteras i sockeln under bänksskåp normalt sett), i vårt dubbegolv.
Det fungerar verkligt bra och blir en föredömligt tyst lösning dessutom.

Lycka till!
 

Jägarn

HBK Medlem
Inlägg
531
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1204
Medlemskap
2024
Sv: Enbart gasolpanna, vanligt el. Ovanligt?

Jag satte för några år sen in en Truma Ultraheat i min luftvärmare. Då 163@
Kostar mycket mer nu, Pieper 24 shop de tar idag 251@. Campingvaruhuset tar 3121Kr.
Husbilsforum har bra beskrivning av monteringen.
tycker den fungerar bra värmen sprids via luftutblåsen, den går att ställa in på 500w, 1000W och 2000W, beroende på säkringstorlek.

Jägarn
 

ÄLG1

FD HBK Medlem
Inlägg
848
Kommun
Norge
HBK-Nr
10119
Medlemskap
2021
Sv: Enbart gasolpanna, vanligt el. Ovanligt?

Jag satte för några år sen in en Truma Ultraheat i min luftvärmare. Då 163@
Kostar mycket mer nu, Pieper 24 shop de tar idag 251@. Campingvaruhuset tar 3121Kr.
Husbilsforum har bra beskrivning av monteringen.
tycker den fungerar bra värmen sprids via luftutblåsen, den går att ställa in på 500w, 1000W och 2000W, beroende på säkringstorlek.

Jägarn

Vår går också bara på gasol.Truma Ultraheat,värmer den vatnet med?:confused:

Ottar
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.794
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Enbart gasolpanna, vanligt el. Ovanligt?

Ultraheat passar ju bara de gamla pannorna i 3000/5000 serien, inte de nya dolda pannorna i 6000 serien. Värmer också bara luften, varmvatten kör man i den vanliga varmvattenberedaren som går på gasol. Har man den nya pannan blir det ju inte lika enkelt att bygga in elvärme. Om man inte kör på vintern kan ju behovet av elvärme diskuteras, på sommarhalvåret behövs det ju inte så mycket värme, så gasförbrukningen blir ju ganska liten?! :)
 
Toppen