• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

En varning för Androidanvändare

G

Göran & Carola

Guest
Sv: En varning för Androidanvändare

På min bank går det bara att logga in med digipass. Jag kan via min androidmobil bara se kontosaldon, och alltså ej genomföra transaktioner.

angan

HBK Medlem
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
785
Medlemskap
2025

Så enkelt är det inte fast en del datablaskor skriver så. Det krävs mer än så, bl a ovarsamma användare som laddar ner vad skit som helst från vilket ställe som helst. Installerar glatt allt mobilen eller datorn föreslår.

Virus och trojaner sprids inte från 'normala' siter utan bl a från siter där man erbjuds hackade program i stället för att betala vad det kostar. Gratis är inte alltid bra....

I det här fallet är det inte bara Android utan även Symbian och Windows Mobile som kan infekteras. Iphone/Ipad har hårdare styrning på vad som kan laddas ner så där är risken mindre.

När det gäller just banking, som artikeln beskriver, så är det när banken använder ett system som kallas mTAN hemskheter kan ske. mTAN skickar SMS med olika 'tokens' som användaren sen ska mata in för att godkänna transaktioner. Jag vet ingen svensk bank som gör så men det kanske ni har bättre kunskap om. Trojanen stjäl 'token' och skickar det till cyberbrottslingen som sen kan använda den.

Det går utmärkt att använda mobilen för att göra banktransaktioner om man bara beter sig på ett normalt sätt:
- Bara använda appar som banken tillhandahåller för att sköta bankaffärer
- Bara ladda ner appar från officiella siter t ex Android Market/Play eller Appstore
- Inte fylla mobilen med hackade gratisprogram eller skumma spel

Vill man trots det installera vad skräp som helst på sin mobil (eller PC) är nog ett virusskydd att rekommendera :)

F

F.d. 29841

Guest

Hej
Det är som med Husbilar det finns mycket s...
/Vidhem

LasseG

HBK Medlem
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
7926
Medlemskap
2026

"Till", inte "för".
En viss skillnad, om man nu får märka lite ord! ;)

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Tommy, du kan fortfarande ändra rubriken så slipper du att bli missförstådd. Du gör det i första inlägget!

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Dubbelbetydelsen är ju ganska rolig egentligen! Så här tolkar jag det.

Varning för androidanvändare kan betyda antingen:

1. Se upp med sådana som använder android! Inte riktigt att lita på!

eller

2. Varning avsedd för eller riktad till androidanvändare!

Jappe

LasseG

HBK Medlem
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
7926
Medlemskap
2026

Ja, min kommentar var ju skämtsamt menad.
Ursäkta om det missförstods.

Toppen