• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

En trist jakt efter tömningsmöjligheter

RichardK

FD HBK Medlem
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
10957
Medlemskap
2022
Igår besökte jag gamla bekanta utanför Sigtuna. Ett trevligt besök som drog ut på tiden!
Skulle sen till Stockholm för ett annat besök kanske på några dar. Insåg att det var nog bäst att tömma toatanken för att undvika översvämmning.
Kollade Tömningsmöjligheter här på hbk-sidan först. Ett(1)!!!!!!!! enda ställe markeras inom den Svenska Huvudstaden Stor-Stockholm! Lindarängsvägen.
Bara för att irritera så var jag in på nästintill varenda bensinstation mellan Märsta och Stockholm å frågade var jag närmast kunde tömma toatanken! INGEN visste överhuvudtaget nånting om några sådana faciliteter. Inte ens att det, enligt rastplatskartan och hbk-tömningskartan fanns vid Mora Stenar i norrgående riktning närmast.
Det ska visst finnas vid Ekolskrog oxå, fast där hittade jag ingen vid ett annat tillfälle. Å det ligger ju oxå då åt alldeles fel håll.
Möjligen kan det gå på nån camping i Stockholm men det här var utanför deras öppettider. Å det brukar vara bommar o koder o diverse andra hinder på såna ställen.

Tömningsanordningen vid Lindarängsvägen var en trist, trång o rejält sunkig historia. Svår att hitta, helt utan skyltning! Trång, fick knappt plats med husbilen innanför sidlinjen. Ett stort hål i marken med ett grovt galler
bemängt med diverse äckel, likaså marken runtomkring. Skräpigt o otrevligt. Behövs nästan skyddskläder o mask för att tömma där.
Jag gick en bit bort, tog ett djupt andetag, tömde o satte tillbaka kassetten, gick in i bilen o andades ut.

Nästa gång tror jag att jag ska ta toakassetten å gå in på Stadshuset å fråga om jag får tömma i nån toalett där inne, på turist-, miljö-, gatu- eller hälsokontoret.
Åsså tycker jag att nån bensinbolagskedja borde ta efter de norska ESSO-kedjan med pollett- eller kortautomater för tömning. Och givetvis en bra skyltning förståss.

Senast ändrad:

rollet

HBK Medlem
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
10860
Medlemskap
2026
Sv: En trist jakt efter tömningsmöjligheter

Jag satt i husbilen utanför Kalmarsalen här om kvällen fick se något som jag hoppats att aldrig se. Skulle precis dra för framrutan för att gå till sängs det hade blivit ganska mörkt men en lyktstolpe lyste upp en del, får då se en man som tar kassetten och tömmer över kajkanten hinner inte få på mig kläder för att komma ut och se var svinet kom ifrån han försvann in mellan de parkerade bilarna det fanns 7 att välja på och inte läge att knacka dörr precis. Men är fortfarande förbannad, vad finns i huvudet på en sån.

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2025

Vi brukar tanka vatten i samband med att vi tankar diesel. Jag går in och frågar om de har dricksvattenkran och om jag kan få fylla tanken efter att jag tankat. Det har bara hänt vid något enstaka tillfälle att vi blivit nekade och då har vi kört vidare till nästa mack. På en mack i Tyskland ville de ha 10 Euro vilket jag tycket var lite väl mycket så vi körde vidare också där. Men i 99 fall av hundra har vi fått fylla vatten.

F

F.d. 30239

Guest

Skulle villa spinna vidare på denna tråd om tömningsmöjliheter och undrar
hur Ni som ej vill stå på camping/ställplats utan väljer andra lösningar=
gratis tömmer toakassett och gråvattentank?

F

F.d. 14324

Guest

Skulle villa spinna vidare på denna tråd om tömningsmöjliheter och undrar
hur Ni som ej vill stå på camping/ställplats utan väljer andra lösningar=
gratis tömmer toakassett och gråvattentank?

Hej Stina, i högerkanten av Hbk:s framsida finns en karta med en hel del tömningsplatser. Många av dem är gratis.

mvh jocke

Sten o Anette

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
6655
Medlemskap
2026

hej vet inte ännu,har ej kollat,men jag brukar tömma hemma i toaletten innan vi åker, o tömmer alltid när vi ser att det går

Toppen