• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

En svart dag inom naturfotografin

Inge Johnsson

HBK Medlem
Inlägg
536
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
1412
Medlemskap
2024
Sv: En svart dag inom naturfotografin

Jag kan trots en riktigt stor dumhet av en mycket medveten fotograf inte låta bli att tycka synd om både han själv och familjen. Man får trots allt förstå att psyket hos oss människor blir riktigt rubbat efter en sådan uppståndelse och kan ställa till stor förödelse.

Det är som en idrottsman som blir dopad, allt blir förstört bara för att man skall vara störst och bäst och ibland vackrast och man kan inte vrida klockan tillbaks hur man än vill.

Jag vill jämföra det med en drog eller ett spelmissbruk. Man kan inte sluta trots att man vet att det kan bli ens död.
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: En svart dag inom naturfotografin

Visst är det en fullständig tragedi för hela hans familj. Men man måste också se till alla de människor han har lurat och bedragit. De som har haft ett nära samarbete med bokprojekt med mera.

De flesta är ju ursinniga på vad fotografen TH har gjort, inte på människan TH.

Folk blir ju inte mindre uppretade när han kategoriskt nekade tills han vart överbevisad, och sedan gick under jorden. Hade han direkt och ärligt lagt upp alla korten på bordet redan i lördags, tror jag inte att drevet hade varit lika omfattande. Eftersom han sedan i lödags hävdat att det endast rört sig om ett fåtel bilder, och att det nu framkommer bevis för att det verkar röra sig om bilder så långt tillbaka som 2005, är det inte konstigt att ilskan stegras där ute i lägren. Ju längre han väntar med att berätta sanningen, desto värre blir följderna enligt min åsikt.

Oron för att han ska göra illa sig själv är självklart stor, han måste givetvis ha professionell hjälp nu, men jag tror att han själv skulle må bäst av att berätta hela sanningen för att kunna ta sig ur. Att fortsätta leva med lögnen är nog betydligt farligare för hans egen hälsa.

/Ludde
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Sv: En svart dag inom naturfotografin

Har flera duktiga amatörnaturfotografer i min närhet och alla är lika upprörda och besvikna.

Min frus son, Felix, har samlat en överskådlig och illusterande beskrivning hur bilderna har klippts, fuskats ihop, på sin blogg; Idiotens tankar
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: En svart dag inom naturfotografin

Ikväll hålls ett telefonmöte i styrelsen i /N, därefter kommer information i form av gruppmail till medlemmarna, därefter ett pressmeddelande, eftersom /N:s hemsida just nu håller på att bytas mot en ny, samt att den som håller i den gamla hemsidan tyvärr är bortrest. Därav anledningen att det inte funnits någon information ute på hemsidan. Mycket olyckligt att detta skedde just nu.

Jag återkommer med information så fort jag vet.

/Annette
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: En svart dag inom naturfotografin

Pressmeddelande från Naturfotograferna/N:

Terje Hellesø lämnar föreningen efter avslöjanden om bildfusk

Naturfotografernas styrelse beslöt på onsdagen att bevilja Terje Hellesø utträde ur föreningen. Hellesø har erkänt att han manipulerat bilder på ett sätt som strider mot Naturfotografernas etiska regler. Hans metod att kopiera in bland annat lodjursbilder från internet i skogsmiljöer från Småland har väckt en intensiv debatt om naturbilders äkthet.
Naturfotograferna bildades 1966 i protest mot alla bilder av tama eller rentav uppstoppade djur som publicerades. Föreningen kommer nu att tillskapa ett etiskt råd för att ytterligare skärpa arbetet för den äkta naturfotografin.
 

Håkan o Britt

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
3489
Medlemskap
2024
Sv: En svart dag inom naturfotografin

hej ludde, jag hoppas att du fortsätter att visa dina foton, det gör en lång vinter något kortare det blir inte så långt till våren så man har något att glädjas åt det som hänt det kan man inte göra så mycket åt mvh håkan
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: En svart dag inom naturfotografin

Tack Håkan, det gör jag gärna! Dock blir det inte så mycket fotat ute nu i höst, jag står inför mitt största projekt någonsin. Håller på med en bildspels-filmproduktion som ska visas med början i Kungsbacka i höst. Läs mer om bildspelet här. Så det blir mycket jobb vid datorn framöver.

Om HBK:s medlemmar är intresserade, så kunde vi kanske ordna en fototräff någonstans i västsverige nästa år, då kunde jag köra det här bildspelet. Ni i HBK har ju fått fotorapporter efterhand som jag har jobbat med projektet.

/Annette
 
G

GunDogs

Guest
Sv: En svart dag inom naturfotografin

"Saxat" ur Helsingborgs Dagblad.se:

Skärmavbild 2011-09-12 kl. 14.04.35.jpg

Har han lite skam i kroppen bör han avsäga sig priset.
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: En svart dag inom naturfotografin

Han har uppenbart fuskat sedan en längre tid tillbaka, redan i bilder från 2006, dock har han inte erkänt, men det är rätt uppenbart att han har gjort det. Så att som NVV säger, att det bara är i år han har fuskat stämmer inte.
Mycket dåligt av NVV. Den delen av priset som var sponsrad av Naturhistoriska Riksmuseet är tillbakadragen, det skulle varit en stor utställning i höst bekostad av dom.
 

Ragge 358

FD HBK Medlem
Inlägg
5.630
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
358
Medlemskap
2021
Sv: En svart dag inom naturfotografin

JUST NU! Terje Hellesö får inte behålla fotopris
Naturfotografen Terje Hellesö från Mullsjö får inte behålla priset som årets naturfotograf. Naturvårdsverket har beslutat sig för att dra tillbaka sitt pris. "Naturvårdsverket gjorde sin bedömning på vad han har åstadkommit genom åren, fram till och med 2010, inom svensk naturfotografi. Juryn gör bedömningen att det sannolikt har förekommit manipulerade bilder även innan 2011, detta medför att han inte får behålla titeln", skriver Naturvårdsverket i ett pressmeddelande.




detta stod på jnytt.se nu.
annons.gif
 
Toppen