• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

En svart dag inom naturfotografin

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Kom hem för en stund sedan efter en hel dags fotografernade och filmning. Slår på datorn och ser att det har dimpt ner ett antal mail med hög prioritet från medlemmar i Naturfotograferna och Photo Natura.

Terje Hellesö, medlem i /N (dessutom i styrlesen), grundare av den sydsvenskabildgruppen Photo Natura (PN), i år utsedd till Årets Naturfotograf av Naturvårdsverket, författare till ett flertal böcker om naturfoto, föredragshållare och kursledare för naturfotokurser - har idag på morgonen erkänt att han har fuskat och manipulerat sina bilder. Dessutom har han stulit de inklistrade bilderna från andra fotografer.

Läs mer

Naturfotografen Terje Hellesø erkänner omfattande bildfusk - Fotosidan
Naturfotografen Hellesö erkänner fusk - Nyheter P4 Jönköping | Sveriges Radio
Ã…rets naturfotograf fuskade fram bilder | Nyheter | Aftonbladet

Jag vill inte kommentera vad jag tycker om honom personligen, jag har känt honom sedan slutet på åttiotalet, så det är ingen direkt ny bekantskap, men helt klart är ju att han har inte bara skadat sin egen image, han har förstört för alla oss andra, som verkligen har kämpat för att lyfta fram trovärdheten och äktheten i de digitala naturbilderna.
/N (Naturfotograferna) står för en äkthetsgaranti, att bilden är omanipulerad. Det blir en svår uppgift för /N och PN att gå vidare och återfå förtroendet bland allmänheten för digitala naturfoton.

Som sagt, en svart dag i naturfotografins historia. Jag hoppas verkligen att ingen här i HBK tror att de bilder jag publicerat här är manipulerade och fuskade med. Ibland har ju några här undrat hur jag kan få sådana färger och sådant ljus i mina bilder. Jag har förklarat hur jag har gjort, kameran inställd på rätt värden och befunnit mig på rätt plats vid rätt tillfälle. Rätt råkonverterare som inte "grådaskar" bilderna. Jag hoppas verkligen att ni här på HBK har ett fortsatt förtroende för mig som naturfotograf.

Just nu känner jag mest ilska och mycket besvikelse. Vi får se hur detta utvecklar sig, och vad som händer med Terjes medlemskap i de bägge föreningarna.

Ludde alias Annette Seldén/N, trots allt stolt medlem i Naturfotograferna och PN
 
T

Teddi

Guest
Sv: En svart dag inom naturfotografin

hej ludde,,vi alla ser framåt för att få titta på dina bilder, ,detta e ju bedrövligt,,

likställt med doping faktiskt,, men vi vill följa dina äventyr med kameran i högsta hugg,,de är ett stort nöje,, ha de annette,,din kommunbroder teddi,,
 
H

hianders

Guest
Sv: En svart dag inom naturfotografin

Anette! Vi som känner dig vet att du är sann och realistisk, d v s kämpar som få för att få en bra bild vid rätt tillfälle! Tråkigt om ni Naturfotografer får sådan kommentarer från sådana som betvivlar er kompetens. Vi inom HBK som sett alla dina bilder både från hav och land och luft är ju bara så imponerade. Tala bara om att paddla när "gässen går på sjön" och Anette säger: Bra paddlingsväder (och förståss fotoväder!).

fru hianders/Inger
 
F

F.d. 5322

Guest
Sv: En svart dag inom naturfotografin

Härifrån de djupa Smålandsskogarna, finns inte minsta tvekan om att dina bilder inte skulle vara äkta!! Det kan du vara lugn för!
Men det är tragiskt när inte folk kan hålla sig till ärlighet! Naturfotograferna har jag läst mycket om och sett upp till. Kanske en sån här händelse får en att se med lite andra ögon - medvetet eller omedvetet.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: En svart dag inom naturfotografin

Anette, vi har fullt förtroende för dig!!
Tyvärr finns det rötägg i alla föreningar, men för den skull behöver det inte falla nägon skugga på övriga medlemmar. En del blir väl fartblinda.
Keep on the good work!
//W
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: En svart dag inom naturfotografin

Jag har i alla tider varit skeptisk till äktheten i bilder tagna av djurfotografer. Redan på den gamla tiden med silverfilm var många bilder manipulerade. Om inte själva bilden var manipulerad så var djuren ofta fotograferade i fångenskap eller i samband med utlagda åtlar.
 
Senast ändrad:

SoT

FD HBK Medlem
Inlägg
201
Kommun
Malmö
HBK-Nr
8036
Medlemskap
2023
Sv: En svart dag inom naturfotografin

Men snälla nån! Så pinsamt! Det var allt en dålig nyhet!
 

laval

HBK Medlem
Inlägg
415
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
1195
Medlemskap
2024
Sv: En svart dag inom naturfotografin

Men snälla nån! Så pinsamt! Det var allt en dålig nyhet!

Det kanske inte är en dålig nyhet för alla men vi som är mycket intresserade av naturfotografering och känner bla Annette personligen tycker naturligtvis att detta är en dålig,tråkig nyhet!
//Lars
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: En svart dag inom naturfotografin

Jag har i alla tider varit skeptisk till äktheten i bilder tagna av djurfotografer. Redan på den gamla tiden med silverfilm var många bilder manipulerade. Om inte själva bilden var manipulerad så var djuren ofta fotograferade i fångenskap eller i samband med utlagda åtlar.

Åtelfotografering är väl mer regel än undantag inom naturfotot idag. Personligen anser jag att fotografen ska tala om om det är en åtlad bild eller ej. Många betalar idag en rejäl slant för ett dygn i gömsle med garanti för att vilda djur dyker upp. De är vana att få mat utanför gömslet, så givetvis kommer de dit varje kväll och kalasar. Vi har haft livliga debatter om detta, en del anser att det inte spelar någon roll, men jag tycker man lurar betraktaren. Det är i stort sett omöjligt att få sådana bilder på vilda djur utan gömsle och åtel.

Just därför har jag aldrig varit intresserad av djurfotografering. Jag gillar helt enkelt inte grejen att sitta inne i ett litet krypin och fota genom en kamouflerad glugg. Det känns inte som riktigt naturfoto för mig. Och som sagt, att få dessa bilder utan gömsle är ju oerhört svårt, just därför har jag istället riktat in mig på landskapsfotograferingen. Där kan jag röra mig fritt i naturen, "jaga" ljuset och använda mina kunskaper om området, hur ljuset rör sig och årstidenas skiftningar i ett område jag lärt känna ganska väl för att få en bra bild.

Jag har tidigare varit mycket kritisk till hur många djurfototgrafer valt att gå tillväga för att få bra bilder, och det blir ju inte bättre av det här.

Men det är givetvis synd om de djurfotografer som seriöst arbetat utan åtel och gömsle. Har precis haft ett långt telefonsamtal med en av dom nyss, och han var djupt bekymrad över framtiden inom genren.
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: En svart dag inom naturfotografin

Visst kan jag förstå att alla inte tycker det är något viktigt. Av den anledningen lade jag upp tråden i FOTOHÖRNAN, vi som läser under denna ämneskategori tycker ju om att dela med oss bilder och disskutera foto. Och jag erkänner att jag har en viss skuld i att ämneskategorin tillkommit, samt att det till stor del har handlat om naturfoto.

/Annette
 
F

F.d. 50036

Guest
Sv: En svart dag inom naturfotografin

Hej Annette

Får betrakta mig som en ren "Svensson" betraktare när det gäller naturfoto och jag har aldrig tänkt på detta med manipulering. Har nog tagit för givet att korten är äkta och beundrat er skicklighet. Har ju haft förmånen och se dig i action och förstår den kunskap du besitter men också viljan att gå upp långt före mig bara för att få rätt ljus till din bild, sådant imponerar. Det är synd att det inte automatiskt kommer ett litet x i höger hörne av bilden när den manipuleras!

Du kan gå med hedern i behåll Annette, fuskare o dumskallar kommer alltid att finnas.

Ha det gott du och hela familjen mvh Torbjörn
 
F

F.d. 25246

Guest
Sv: En svart dag inom naturfotografin

Kanske är en idiot men lider med Terje han ljög till och med för sin fru, den killen mår inte bra just nu hoppas han får proffs hjälp. Att det skadat många är nog sant men dom flesta bransher har fått en törn då å då av någon som inte följer regler mm.

Men jag är av den sorten att jag litar på er övriga. Och dina bilder njuter jag av... I dag tänkte jag på dig för vi vandrade ute på Gränsö och fick beskåda hur målnen tornade ihop sig till ett helt otroligt i horisonten med havet som flöt ihop har aldrig sett något liknande... Å ja kameran var hemma likaså mobilen men Karin o jag med hundarna satt å bara njöt av det hela.

Mikkeman.
 

lars o margareta

HBK Medlem
Inlägg
1.426
Kommun
Hudiksvall
HBK-Nr
6977
Medlemskap
2024
Sv: En svart dag inom naturfotografin

Ja tror på dej "Ludde", hoppas du forsätter med dina bilder Tack,men visst är det för DJ igt att folk kan göra så,
 
F

F.d. 2944

Guest
Sv: En svart dag inom naturfotografin

Anette, kan bara hålla med dig i allt. Läste just inläggen på fotosidan där en hel del redovisas i ärendet.
När det gäller dina synpunkter runt åtelfoto kan jag bara hålla med.
MEN! att fotografera från gömsle kan ju vara så mycket mer.

Du med din erfarenhet och kunskap borde inte ha några problem att få besöka häckningsplatser där besöksförbud normalt råder. Med ett tillstånd att fotografera från gömsle på sådana platser kan jag bara tänka mig vad du skulle prestera.
Varför inte ta en kontakt och söka tillstånd?

Gomer /medlem
 
Senast redigerad av en moderator:

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: En svart dag inom naturfotografin

Jo det är tråkigt när någon fuskar sig till ett bra resultat när man använder bilderna i tävlingar och visningar som gör att man blir höjd till skyarna .

Jag har fullt förtroende för dej Ludde man skulle du fota mej så gör det inte något om du skulle göra det till ett mer fördelaktigt kort ;) :) / ses snart hoppas jag .
 
Toppen