• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

En skamlig husbilsägare

Labic

HBK Medlem
Inlägg
283
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
717
Medlemskap
2024
Kan du svara på vad du fick 4 meters avstånd från? När du har att välja mellan halv meters avstånd och 10 meters är du tydligen den som ställer sig på en halv meters avstånd. Stackars dina grannar.
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
4 meters regeln undviker jag, för då kommer någon som tror att det är en ledig plats och kör in där, så har vi en dryg halvmeter mellan fordonen istället.

Sen har vi dom som är rädda att ställa sig för nära så dom tar 4 meter med råge så det är nästan 5 meter mellan fordonen, kan bara sluta på ett sätt.:eek:

Eftersom folk inte vet/förstår så fungerar 3 meters regeln betydligt bättre, även om jag helst föredrar 100 meter till nästa husbil.
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.365
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Jag har sett en personbil brinna ute på gatan för många år sen.
7-8 meter från husväggen hemma.
Oj oj vilket snabbt brandförlopp det var.
Ett träd som var bredvid och över bilen tog eld och brann som en fackla lika högt som huset, tre våningar. Det trädet stod inte emot i många sekunder.

Bus som tände på.

En husbil brinner nog bra mycket kraftigare än en personbil eller?

Håller med Bennsan om fyra meters regeln.
Egentligen för lite om det skulle uppstå en eldsvåda.

Något ta en liten funderare på när man tänker på avstånden mellan campingfordon.

Det var ingen trevlig upplevelse.

Åke
 

Golfbil

HBK Medlem
Inlägg
700
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
28667
Medlemskap
2025
Om man betänker en gasolexplosion som ett alternativ, vad skall man ha för säkerhetsavstånd då?
 

Dj Freddy

HBK Medlem
Inlägg
899
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9195
Medlemskap
2024
Rovhattar traffar man overallt...

Jag var pa en stor stallplats i Calais. Jag korde till bortre anden, dar jag var helt ensam, da jag behovde starta generatorn for att ladda batterierna som strulat med laddningen under korningen. Det var ca 10-bilar pa hela stallplatsen, klockan ar ca 16:00 en vardagseftermiddag. fran min plats kan jag knappt se de andra bilarna.. Startar generatorn, som ar en inbyggd Onan och mycket tyst av sig.

En halvtimma senare kommer en annan husbil, med Svenskar som sjalvklart skall stalla sig jamte mig. for att sedan klaga pa att jag korde generatorn...
Jag forklarade for dem att det finns sakert 150 lediga platser och de kan stalla sig var de vill utan att vara nara mig och min generatr.. Sura miner och hoga samtalston som overrostade min generator och stangda dorr var det enda det resulterade i....


vad ar det for fel pa folk...



//Freddy
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Rovhattar traffar man overallt...

Jag var pa en stor stallplats i Calais. Jag korde till bortre anden, dar jag var helt ensam, da jag behovde starta generatorn for att ladda batterierna som strulat med laddningen under korningen. Det var ca 10-bilar pa hela stallplatsen, klockan ar ca 16:00 en vardagseftermiddag. fran min plats kan jag knappt se de andra bilarna.. Startar generatorn, som ar en inbyggd Onan och mycket tyst av sig.

En halvtimma senare kommer en annan husbil, med Svenskar som sjalvklart skall stalla sig jamte mig. for att sedan klaga pa att jag korde generatorn...
Jag forklarade for dem att det finns sakert 150 lediga platser och de kan stalla sig var de vill utan att vara nara mig och min generatr.. Sura miner och hoga samtalston som overrostade min generator och stangda dorr var det enda det resulterade i....


vad ar det for fel pa folk...



//Freddy

Jag har varit med om exakt samma sak, var en höstkväll på en gratis ställplats utan markerade platser, jag var tvungen att köra mitt dometic (tysta) elverk för att klara den kommande natten, har en cpap som drar sitt.
Det anländer en husbil som parkerar mindre än 1 meter från mej och får mitt avgasrör från elverket rakt på sitt framhjul, hur tänkte de.
Sen knackade det på dörren och de ville att jag skulle stoppa mitt elverk, som jag gjorde, men hur tänkte de.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Kan du svara på vad du fick 4 meters avstånd från? När du har att välja mellan halv meters avstånd och 10 meters är du tydligen den som ställer sig på en halv meters avstånd. Stackars dina grannar.

Min kommentar var inte riktad till dig utan mer en liten vink till dom tidigare diskussioner många av oss haft om 4 meters säkerhetsavstånd på campingar i Sverige och till viss del även på ställplatser. Jag försökte vara lite lustig men det kanske landade lite fel.:)

Mina grannar kan det säkert vara synd om men det beror nog på andra saker än att jag skulle parkera onödigt nära. Finns det gott om plats så ställer jag mig absolut på avstånd.
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Körkort har nog dom flesta som står här, men jag undrar hur man fått tag i det för det är tydligen svårt att läsa. Husbilarna kom inte hit efter 06 på morgonen.
IMG_5354.JPG
 

tegelrygg

HBK Medlem
Inlägg
241
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
27847
Medlemskap
2024
Körkort har nog dom flesta som står här, men jag undrar hur man fått tag i det för det är tydligen svårt att läsa. Husbilarna kom inte hit efter 06 på morgonen.
Visa bilaga 198358

Som jag förstår det så utökades platserna under sommaren just på den parkeringen som bilden visar, bredvid Länsstyrelsen. Håller dock med om att skyltningen säger något helt annat.
 

Algot

FD HBK Medlem
Inlägg
8
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
30283
Medlemskap
2022
Kanske dags att avrunda diskussionen om oss klandervärda, tydligen nästintill avskyvärda husbilsförare med en liten historia från mina 10 första år som trafikskadereglerare på dåvarande Ansvar, ömsesidigt försäkringsbolag för helnyktra. Affärside'n byggde på att de helnyktra som kollektiv var en lägre riskgrupp och därför betalade en lägre premie än hos andra bolag.
En på den tiden ganska vanlig olycka var påkörning bakifrån och "vår man" var den påkörande i det här fallet. Motparten fick betalt och jag sänkte bonusen på "vår mans" försäkring. Då brakade det löst. Telefonen ringde och en falsettröst vrålade "har ni inga tarmar i skallen, karljävel. Jag är en ansedd man i min församling där jag varit pastor i 20 år och känd som en omdömesgill, försiktig bilförare och dessutom kör jag alltid med handbromsen något åtdragen".
Det är länge sedan detta utspelade sig men vokabulären när vi tycker oss förfördelade eller trampade på tårna tycks hänga kvar ännu cirka 60 år senare. Det är ett lågvattenmärke!
 
F

F.d. 32985

Guest
Körkort har nog dom flesta som står här, men jag undrar hur man fått tag i det för det är tydligen svårt att läsa. Husbilarna kom inte hit efter 06 på morgonen.

@Dethleffskvalite Denna skylt finns på samma plats, kan den funnits vid samma tidpunkt som din bild?
Hade också blivit konfunderad om nedanstående skylt hade stått på platsen och samtidigt så visas andra skyltar enligt din bild, vilken skylt är rätt?
DA501989-0FC8-4984-BC9B-950BC648B057.jpeg
 
F

F.d. 58689

Guest
@Dethleffskvalite Denna skylt finns på samma plats, kan den funnits vid samma tidpunkt som din bild?
Hade också blivit konfunderad om nedanstående skylt hade stått på platsen och samtidigt så visas andra skyltar enligt din bild, vilken skylt är rätt?
Körkort har nog dom flesta som står här, men jag undrar hur man fått tag i det för det är tydligen svårt att läsa. Husbilarna kom inte hit efter 06 på morgonen.
Hmm, du får alltså övernatta i husbilen, men inte parkera den mellan kl 00 och 06?! Gäller det övernattning på dagtid kanske? Avgift för HB kl 16-24? :twitcy:
1601724204146.png
Kan även klassas som fenomenet "dubbla budskap"!! :msn_weird:
 
Senast redigerad av en moderator:

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
ClasB när du tog den bilden var skyltarna på min bild säckade då? Som du ser på min bild så ser man inte den orangea konen. Har man då bott där en gång tidigare så kör man ju dit igen och kanske inte läser alla skyltar. Vi bodde där det är väldigt tydlig att man skall stå. Men sedan går det att köra mellan områdena också utan att passera nya skyltar.
IMG_5352.JPG
 

ingbe

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26160
Medlemskap
2024
ClasB när du tog den bilden var skyltarna på min bild säckade då? Som du ser på min bild så ser man inte den orangea konen. Har man då bott där en gång tidigare så kör man ju dit igen och kanske inte läser alla skyltar. Vi bodde där det är väldigt tydlig att man skall stå. Men sedan går det att köra mellan områdena också utan att passera nya skyltar.
Det verkar som att de ansvariga har trasslat till det så för sej att de inte förstår allt själva. Eller??
 
F

F.d. 32985

Guest
Skyltarna är inte ”säckade” nu heller men denna kon står där husbilarna stod.
Har skrivit till kommunen och frågat vilken av skyltarna som gäller, den mer officiella eller den maskinskrivna som är placerad på en kon. Återkommer vid svar.

766913B8-66EC-489D-894A-59F0DC1E3A51.jpeg
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.468
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Nu funderar jag på om jag är snurrig på riktigt eller om ni
pratar om olika parkeringar. :)
Vi var i Karlskrona för något år sedan och då såg det ut att vara fullt på SP.
Andra parkeringar fanns det ju men det var bara husbilar på ett ställe. Vi åkte därifrån.
På era bilder ser det ut som om den ena är på den norra parkeringen där det finns Grönzon
och den andra är på ställplatsen.
Den konan vid betalautomaten står väl på parkeringen och inte på SP.
Har dom nu tillfälligt gjort om parkeringen till SP-liknande sovplats tro?. :)

1601798568138.png
 
Toppen