• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

En okänd givare för Webasto

Hans.z

HBK Medlem
Inlägg
237
Kommun
Avesta
HBK-Nr
34769
Medlemskap
2024
Någon som kan hjälpa mig att identifiera givaren på bilden, Webaston är av okänd modell, sitter under golvet på en Fiat Ducato -2003, ombyggd av det nedlagda Scandimobil AB.
Jag vet inte om det är en ren temperaturgivare för bodelen eller avsedd att starta värmaren vid kyla.
Värmaren fungerar men det blir alldeles för varmt i bodelen.
Jag behöver göra en rundtur på ca en vecka (första med bilen sen inköpet i somras) och få rätsida på det här.
Bara jag vet vad givaren gör så kanske jag kan åtgärda den, och även placeringen.
Ligger på golvet mellan styrhytt och kajuta.
Den svarta delen är lite skymd på bild och är ca 20% längre.
Jag inser att om det är en temp givare så är det ett ptc eller ntc motstånd i den.
Sådant är ju lätt att korrigera med resistanser, som jag har gott om.
Kabeln är kort, givaren går inte att placera bättre, så jag får väl förlänga kabeln i så fall.
Bara en enkel tvåledare.
Jag har googlat på givare men inte hittat en likadan.

(kommer kunna läsa svaren på min mobil, men kanske inte svara, för hitills har alltid mobilen låst sig på den här portalen. Reser iväg idag, men om det går åt pipan pga värmesystemet är jag snart hemma :)

Sensor.png
 
Senast ändrad:

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
PTC-motstånd används mycket sällan som tempgivare då de inte är linjära. Om du kör värmaren och kortsluter eller kopplar in ett motstånd med lågt Ohmvärde parallellt så bör värmaren stanna direkt. Lågt motstånd indikerar hög temperatur.
 

Hans.z

HBK Medlem
Inlägg
237
Kommun
Avesta
HBK-Nr
34769
Medlemskap
2024
Kanon information ;)

Mätte på den idag, 2,4 ohm.
Kortslöt ledarna, värmaren gick ned på lågfart sas efter ca 30 s.
Annars efter ca 30 min.

Sitter på Biltema och fikar.
De har ingen lågresistiv pot.
Som jag gissar kan funka i parallell.


IMG_20221017_095339_edit_808281644643329.jpg
 

Hans.z

HBK Medlem
Inlägg
237
Kommun
Avesta
HBK-Nr
34769
Medlemskap
2024
PTC-motstånd används mycket sällan som tempgivare då de inte är linjära. Om du kör värmaren och kortsluter eller kopplar in ett motstånd med lågt Ohmvärde parallellt så bör värmaren stanna direkt. Lågt motstånd indikerar hög temperatur.

En timme efter denna kortslutning tuffade värmaren fortfarande på, i lågeffektsläge.
Stängde av manuellt då det åter blivit 25 grader varmt i bilen, iofs i lite solsken dagtid.
Får kolla med webasto-tekniker så får jag veta vilken modell jag har också.
Det hela påminner om min gamla Wallasvärmare (för båt, fotogen) som också har bara två lägen.
 

Hans.z

HBK Medlem
Inlägg
237
Kommun
Avesta
HBK-Nr
34769
Medlemskap
2024
Tel samtal med kille i Västerås som jobbat mycket med Webasto, givaren är enligt honom ett överhettningsskydd.
låter märkligt då den låg alldeles bakom och under passagerarsätet.
Men iofs nära Webaston som är rakt under där.
Man tycker att det borde sitta på själva värmaren och jag googlade fram just såna.
Trots allt så drar en simulerad stark värmeökning ned på effekten så det är en fördel så länge det inte finns en termostat.
Jag har flera mekaniska termostater liggande och en sån bör kunna ersätta en befintlig strömbrytare på väggen.
 

kenjon

HBK Medlem
Inlägg
1.819
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2024
PTC-motstånd används mycket sällan som tempgivare då de inte är linjära. Om du kör värmaren och kortsluter eller kopplar in ett motstånd med lågt Ohmvärde parallellt så bör värmaren stanna direkt. Lågt motstånd indikerar hög temperatur.
Det är väl NTC du menar? PTC ger väl högt motstånd vid hög temperatur...
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.479
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Hasse.z! Är du helt säker på att kablarna går till värmaren?
Om du har kopplat bort den så kan du slå på tändningen och kolla så att inte
airbag-lampan lyser och att du har fått problem med detta system.
Den ser misstänkt ut som en "dummy" till detta system och resistansen är mycket
lika. Det gula kabel höljet säger också i de flesta fallen att det hör till airbagsystemet.
Om man från början hade bältessträckare på passagerarsidan så har du kanske inte det
nu när bilen blivit husbil med andra säten.
Den ser också väldigt grov ut för att vara en temp-givare.
Din "givare" ser ju ut att passa i ett rör eller dyligt under stolen som upphängning.

OBS! Mät ej resistans på dom kablarna som går in i den gula kabelslangen om du inte vet vad som sitter i andra sidan. OBS!
OBS! Det kan hända otrevliga saker då din multimeter kan aktivera delar i Airbagsystemet. OBS!
 
Senast ändrad:

Hans.z

HBK Medlem
Inlägg
237
Kommun
Avesta
HBK-Nr
34769
Medlemskap
2024
Hasse.z! Är du helt säker på att kablarna går till värmaren?
Om du har kopplat bort den så kan du slå på tändningen och kolla så att inte
airbag-lampan lyser och att du har fått problem med detta system.
Den ser misstänkt ut som en "dummy" till detta system och resistansen är mycket
lika. Det gula kabel höljet säger också i de flesta fallen att det hör till airbagsystemet.
Om man från början hade bältessträckare på passagerarsidan så har du kanske inte det
nu när bilen blivit husbil med andra säten.
Den ser också väldigt grov ut för att vara en temp-givare.
Din "givare" ser ju ut att passa i ett rör eller dyligt under stolen som upphängning.

OBS! Mät ej resistans på dom kablarna som går in i den gula kabelslangen om du inte vet vad som sitter i andra sidan. OBS!
OBS! Det kan hända otrevliga saker då din multimeter kan aktivera delar i Airbagsystemet. OBS!

Stort tack.
I så fall är det en tillfällighet att värmaren snabbt gick ned i lågeffekt när jag kortslöt.
Det var ändå inte vad jag ville, det ska ju stänga av värmaren och det blev fortfarande för varmt i bilen.
Så termostaten sätter jag där strömbrytare för värmaren sitter på väggen och hade ändå tänkt återställa
givaren på golvet.
Det kan vara just som du skriver.
Tyckte väl det var en konstig placering.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Det är väl NTC du menar? PTC ger väl högt motstånd vid hög temperatur...
NTC står för Negativ temperatur Coefficient d v s hög temp = lågt värde. PTC-motstånd används uteslutande för uppvärmning och säkring och väljs efter den temperatur där det balanserar strömförbrukning med temperatur.
 
Senast ändrad:

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Ja, har sett att det sitter PTC i en beskriven temp givare, och även om det skulle vara olinjärt så är det inga problem att kompensera, fast enklare att slippa..
PTC går att använda för speciella ändamål när temperaturspannet som skall mätas är väldigt litet. Att kompensera dem för att mäta stora temperaturvariationer är nog ingen lätt uppgift.

1666363817522.png
 

Hans.z

HBK Medlem
Inlägg
237
Kommun
Avesta
HBK-Nr
34769
Medlemskap
2024
OK!
Nu har jag iaf avfärdat min trodda givare till Webaston eftersom det är en "dummie" till en borttagen krockkudde som original sitter på passagerarstolens högra sida mot sidokrock.
Hela stolen är utbytt, och snurrbar.
Kollade upp varningen från Tony och Nette och den är helt relevant.
Någon annan krockkudde finns underligt nog inte på passagerarsidan och detta har jag undrat lite över.
Det finns 99% säkert ingen tempgivare alls till Webaston jag har så det är svårt att förstå hur det är tänkt.
Det enda som fanns var en strömbrytare på väggen tillsammans med brytare för en värmefläkt med två lägen, och denna har värmeväxlare och sprätter duktigt ut värmen från Webaston eller Alde elpatron som ligger i samma slinga med rörsystem och lite konvektorer.
Idag har jag helt sonika bytt brytaren mot en termostat (som klarar 16 ampere)
Jag tog vad jag hade, inte vackert men fungerar!

Strömställare Webasto ersatt av termostat.jpg

Det är den övre termostaten, den andra är för Alde elpatron, med brytare för dess pump och omkopplare för 1 KW eller 2 KW.
Och som sagt, någon gaspanna existerar inte.
Nere på bänken ligger brytaren jag tog bort. tunna kablar till en lysdid som jag skippat.
Termostaten har också ett on-off -val med liten knapp.
Man vill ju inte alltid ha igång Webaston även om innetempen sjunker under 6 grader som är lägsta inställning.
Jag lekte med tanken att koppla ett relä till Alde-termostaten och använda den till båda värmesystemen.
Om inte annat snyggare.
Men denna djonk (så heter den) är ingen lustjakt så det får duga.
 

Hans.z

HBK Medlem
Inlägg
237
Kommun
Avesta
HBK-Nr
34769
Medlemskap
2024
Varför inte en justerbar termostat?

Lyxigt, och obegripligt dessa låga Amazonpriser ibland.
Men jag kunde inte motstå att slänga upp en gamling men oanvänd, som jag redan hade.
enkelt att byta om andan faller på..
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
2,4 Ohm stämmer bra för att vara en dummy för tändaren till en airbag/bältesförsträckare (att jag inte tänkte på det :msn_wall: ) . Det stämmer vad tony o nette skriver att man skall vara försiktig att mäta på gula kontaktstycken. Men vill man vara säker på om de de tillhör SRS-systemet så kan man lossa kontaktstycket och titta på kontaktstiften. Är de till SRS är de guldpläterade och kortslutande.. D v s där sitter extra tungor som kortsluter stiften och förhindrar att tändaren utlöser av misstag.
Finns det inte bältesförsträckare på HB'n så dummien är till det.?
Bra att det fixade sig till slut.
 

Hans.z

HBK Medlem
Inlägg
237
Kommun
Avesta
HBK-Nr
34769
Medlemskap
2024
2,4 Ohm stämmer bra för att vara en dummy för tändaren till en airbag/bältesförsträckare (att jag inte tänkte på det :msn_wall: ) . Det stämmer vad tony o nette skriver att man skall vara försiktig att mäta på gula kontaktstycken. Men vill man vara säker på om de de tillhör SRS-systemet så kan man lossa kontaktstycket och titta på kontaktstiften. Är de till SRS är de guldpläterade och kortslutande.. D v s där sitter extra tungor som kortsluter stiften och förhindrar att tändaren utlöser av misstag.
Finns det inte bältesförsträckare på HB'n så dummien är till det.?
Bra att det fixade sig till slut.

Nej denna plåtis verkade inte riktigt färdig. Och tjejen som hade den hade nog bekymmer, bobatterierna var helt kass, vattenpumpen gick hela tiden pga en läcka (tills man slog av brytaren) För att köra cirk.pumpen så man får motorvärmare via värmeväxlare skulle man sätta en säkring på ett ställe. Den bara skrek men gick bra när jag sänkte till 8 volt. Satte också en vipp-brytare för den. Generatorn verkar inte ladda bobatterierna alls, men osäker, har inte kört så mycket med bilen.
Båda sätena fram bytta till snurrtolar, inget SRS (som jag inte kan alls) inga sidokrockkuddar, ingen krockkudde på passagerarsidan alls, ingen varning om man inte har bältet på sig. Ingen sätesvärme..
El fotsteg fick jag med löst "för det fick dom inte att fungera" sa tjejen.
totalt hopkärvat, men fin motor. Växelhuset kass.
Tutan var död, skitsvår att ens hitta. Bytt.
Har också snabbt moterat 160 watt solpanel frå Jula. Kompletterat med Amperemeter.
Luskat i alla dragningar. Så nog har man jobbat med den.
Den rullar dock bra som tur är ..

tro collage.png
 
Senast ändrad:
Toppen