• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

En mus,en liten rackare.

F

F.d. 50007

Guest
Eller Vårt Lidandes historia.
För tio månader sedan gav vi oss iväg mot Spanien och Marocko. Resan gick lugnt och enligt planerna till södra Frankrike, där började bilen att "bära sig åt". Kraften i motorn bara försvann. Efter att ha stannat och startat igen så gick den som tidigare, men fenomenet återkom och i norra Spanien sökte vi upp en Fiatverkstad. Efter en komplicerad förklaring med hjälp av armar och ben samt kryddat med smått obscena gester blev verkstadschefen klar över problemet, in kopplades en datalåda och det konstaterades att, jo ett fel är registrerat av bildatorn. Vad göra? Det rekommenderades att någon gång då och då gasa upp motorn för att ”sota ur systemet”, det skulle hjälpa. På verkstaden visade inte motorn upp några trötthetssymptom. Fortsatt färd med ytterligare verkstadsbesök då felet återkom. Samma visa som tidigare; databoxen fram för ett konstaterande av registrerat fel. Då insåg vi att detta fenomen får vi leva med på vår resa.
Marockovistelsen fick ett irriterande inslag av motortrötthet. Men vi härdade ut och kom så småningom via Spanien och Portugal upp till norra Spanien där felet med motorn kom med än tätare intervall. In på en Fiatverkstad och nu djävlar ska vi till botten av problemet. Databoxen pekade ut en ventil som varande boven i dramat. Denna ventil bytades ut mot en ny och allt verkade frid och fröjd (6.500:- Skr). I södra Frankrike återkom tröttheten!! Inga besök på några verkstäder, nu fick det gå på stumparna tills vi kom hem.
Väl hemma i Falkenberg åkte vi med "bildj..en" till vår verkstad och databoxen kopplades in. Nu konstaterades att en flödesventil är boven i dramat, alltså inte den i Spanien utbytta. Som tur var hade vi tagit med den ovan nämnda ventilen med oss hem. Flödesventilen bytades (3.500:). Men vid efterföljande utflykt konstaterades att felet kvarstod. Nu begrep ingen vad som var fel. Ny återställning av bildatorn, men felet återkom. Nu bytade jag verkstad. Nästa verkstad omprogrammerade bildatorn (1.600:). Ingen förbättring. Nästa verkstad bytade en givare, har inte fått någon faktura ännu. Desperation intill självmordets gräns började synas i våra anleten. Nu började våra husbilsägande vänner engagera sig och ett tips ledde till en verkstad i Kungsbacka. Upp med bilen dit och en rundtur med den reparatör som fick bilen omhand. Han utstrålade förtroende när han tyckte sig känna igen fenomenet. Två arbetsdagar senare hördes verkstaden av sig med beskedet att nu var problemet löst. En intorkad [FONT=&quot]mus[/FONT] hade dansat runt inne i utrymmet framför flödesventilen och stundtals blivit hängande med hjälp av insuget på framförvarande galler. När motorn stängdes av försvann luftströmmen och muskadavret trillade av gallret för att vid en efterkommande kraftig axeleration åter åka upp på gallret. Kostnad 1.637:-. Ska man skratta eller gråta? Och vad lär man av detta? Den slaviska tilltron till datorhjälp vid fel på bilen får inte ställas över vanlig erfarenhetsbaserad felsökning.
Efter nyåret åker vi till Marocko med en ny och dyrköpt erfarenhet rikare.
Ha de gött hälsar medlem 395 - Anita o Arne Liljedahl i Falkenberg.
 

bosse b

HBK Medlem
Inlägg
1.466
Kommun
Linköping
HBK-Nr
548
Medlemskap
2024
Sv: En mus,en liten rackare.

Musen borde ha tagit vägen genom luftfiltret. Inte helt ovanligt att dom bor där ibland.
Bra att kolla efter längre stopp.
bosse b
 

bosse b

HBK Medlem
Inlägg
1.466
Kommun
Linköping
HBK-Nr
548
Medlemskap
2024
Sv: En mus,en liten rackare.

Dom gnager sönder både papper och gummitätning.
Bossing i Linköping har ett filter stående i kundmottagningen för demonstration.
Kanske kan ta ett foto någon dag
bosse b
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.148
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: En mus,en liten rackare.

Hej och tack för en otrevlig rolig händelse.....

Läste bl.a att ni skall till Maroco.... jag har planer att åka dit nästa år och stanna en längre tid... nu undrar jag hur är det med fricamping.?.... träffade en tysk som sa att det är inga problem... nästa tysk sa att det är problem... Har hund och det är kanske inte större problem än i Turkiet (kanske ni inte varit i Turkiet.... eller har ingen hund) för då kan ni strunta i den fråga... Jag tänker stanna i hamnar och längs kusten...
Sen passar jag på att önska er en trevlig och härlig resa.... kanske vi ses en dag på vägen....
Muskatten & Wovi

Ps har också haft mus i HB... men den/de gnagde av kablarna till larmet och backkameran....
 
F

F.d. 50007

Guest
Sv: En mus,en liten rackare.

Såvitt jag tolkar det så har muskadavret befunnet sig framför luftfiltret i kanalen som leder till luftfiltret.
Hälsningar - Arne
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.148
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: En mus,en liten rackare.

Hej Arne....
Vill bara säga att jag blev väldigt glad för ditt telefonsamtal idag..... om han där uppe vill så hoppas jag att vi ses en dag på vägen.....
Jag hoppas att du får en härlig söndagskväll..... här är det full storm men varmt (Alexandroupolis)

Peter & Wovi
 
Toppen