F
F.d. 50007
Guest
Eller Vårt Lidandes historia.
För tio månader sedan gav vi oss iväg mot Spanien och Marocko. Resan gick lugnt och enligt planerna till södra Frankrike, där började bilen att "bära sig åt". Kraften i motorn bara försvann. Efter att ha stannat och startat igen så gick den som tidigare, men fenomenet återkom och i norra Spanien sökte vi upp en Fiatverkstad. Efter en komplicerad förklaring med hjälp av armar och ben samt kryddat med smått obscena gester blev verkstadschefen klar över problemet, in kopplades en datalåda och det konstaterades att, jo ett fel är registrerat av bildatorn. Vad göra? Det rekommenderades att någon gång då och då gasa upp motorn för att ”sota ur systemet”, det skulle hjälpa. På verkstaden visade inte motorn upp några trötthetssymptom. Fortsatt färd med ytterligare verkstadsbesök då felet återkom. Samma visa som tidigare; databoxen fram för ett konstaterande av registrerat fel. Då insåg vi att detta fenomen får vi leva med på vår resa.
Marockovistelsen fick ett irriterande inslag av motortrötthet. Men vi härdade ut och kom så småningom via Spanien och Portugal upp till norra Spanien där felet med motorn kom med än tätare intervall. In på en Fiatverkstad och nu djävlar ska vi till botten av problemet. Databoxen pekade ut en ventil som varande boven i dramat. Denna ventil bytades ut mot en ny och allt verkade frid och fröjd (6.500:- Skr). I södra Frankrike återkom tröttheten!! Inga besök på några verkstäder, nu fick det gå på stumparna tills vi kom hem.
Väl hemma i Falkenberg åkte vi med "bildj..en" till vår verkstad och databoxen kopplades in. Nu konstaterades att en flödesventil är boven i dramat, alltså inte den i Spanien utbytta. Som tur var hade vi tagit med den ovan nämnda ventilen med oss hem. Flödesventilen bytades (3.500. Men vid efterföljande utflykt konstaterades att felet kvarstod. Nu begrep ingen vad som var fel. Ny återställning av bildatorn, men felet återkom. Nu bytade jag verkstad. Nästa verkstad omprogrammerade bildatorn (1.600. Ingen förbättring. Nästa verkstad bytade en givare, har inte fått någon faktura ännu. Desperation intill självmordets gräns började synas i våra anleten. Nu började våra husbilsägande vänner engagera sig och ett tips ledde till en verkstad i Kungsbacka. Upp med bilen dit och en rundtur med den reparatör som fick bilen omhand. Han utstrålade förtroende när han tyckte sig känna igen fenomenet. Två arbetsdagar senare hördes verkstaden av sig med beskedet att nu var problemet löst. En intorkad [FONT="]mus[/FONT] hade dansat runt inne i utrymmet framför flödesventilen och stundtals blivit hängande med hjälp av insuget på framförvarande galler. När motorn stängdes av försvann luftströmmen och muskadavret trillade av gallret för att vid en efterkommande kraftig axeleration åter åka upp på gallret. Kostnad 1.637:-. Ska man skratta eller gråta? Och vad lär man av detta? Den slaviska tilltron till datorhjälp vid fel på bilen får inte ställas över vanlig erfarenhetsbaserad felsökning.
Efter nyåret åker vi till Marocko med en ny och dyrköpt erfarenhet rikare.
Ha de gött hälsar medlem 395 - Anita o Arne Liljedahl i Falkenberg.
För tio månader sedan gav vi oss iväg mot Spanien och Marocko. Resan gick lugnt och enligt planerna till södra Frankrike, där började bilen att "bära sig åt". Kraften i motorn bara försvann. Efter att ha stannat och startat igen så gick den som tidigare, men fenomenet återkom och i norra Spanien sökte vi upp en Fiatverkstad. Efter en komplicerad förklaring med hjälp av armar och ben samt kryddat med smått obscena gester blev verkstadschefen klar över problemet, in kopplades en datalåda och det konstaterades att, jo ett fel är registrerat av bildatorn. Vad göra? Det rekommenderades att någon gång då och då gasa upp motorn för att ”sota ur systemet”, det skulle hjälpa. På verkstaden visade inte motorn upp några trötthetssymptom. Fortsatt färd med ytterligare verkstadsbesök då felet återkom. Samma visa som tidigare; databoxen fram för ett konstaterande av registrerat fel. Då insåg vi att detta fenomen får vi leva med på vår resa.
Marockovistelsen fick ett irriterande inslag av motortrötthet. Men vi härdade ut och kom så småningom via Spanien och Portugal upp till norra Spanien där felet med motorn kom med än tätare intervall. In på en Fiatverkstad och nu djävlar ska vi till botten av problemet. Databoxen pekade ut en ventil som varande boven i dramat. Denna ventil bytades ut mot en ny och allt verkade frid och fröjd (6.500:- Skr). I södra Frankrike återkom tröttheten!! Inga besök på några verkstäder, nu fick det gå på stumparna tills vi kom hem.
Väl hemma i Falkenberg åkte vi med "bildj..en" till vår verkstad och databoxen kopplades in. Nu konstaterades att en flödesventil är boven i dramat, alltså inte den i Spanien utbytta. Som tur var hade vi tagit med den ovan nämnda ventilen med oss hem. Flödesventilen bytades (3.500. Men vid efterföljande utflykt konstaterades att felet kvarstod. Nu begrep ingen vad som var fel. Ny återställning av bildatorn, men felet återkom. Nu bytade jag verkstad. Nästa verkstad omprogrammerade bildatorn (1.600. Ingen förbättring. Nästa verkstad bytade en givare, har inte fått någon faktura ännu. Desperation intill självmordets gräns började synas i våra anleten. Nu började våra husbilsägande vänner engagera sig och ett tips ledde till en verkstad i Kungsbacka. Upp med bilen dit och en rundtur med den reparatör som fick bilen omhand. Han utstrålade förtroende när han tyckte sig känna igen fenomenet. Två arbetsdagar senare hördes verkstaden av sig med beskedet att nu var problemet löst. En intorkad [FONT="]mus[/FONT] hade dansat runt inne i utrymmet framför flödesventilen och stundtals blivit hängande med hjälp av insuget på framförvarande galler. När motorn stängdes av försvann luftströmmen och muskadavret trillade av gallret för att vid en efterkommande kraftig axeleration åter åka upp på gallret. Kostnad 1.637:-. Ska man skratta eller gråta? Och vad lär man av detta? Den slaviska tilltron till datorhjälp vid fel på bilen får inte ställas över vanlig erfarenhetsbaserad felsökning.
Efter nyåret åker vi till Marocko med en ny och dyrköpt erfarenhet rikare.
Ha de gött hälsar medlem 395 - Anita o Arne Liljedahl i Falkenberg.