• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

En misslyckad skrivning.

Status
Stängd för vidare inlägg.
F

F.d. 6238

Guest
Det meddelandet får jag upp i högerfältet på min Stationära Dator. Detta händer varje gång jag skall gå in på min Externa hårddisk. Och disken sätter jag på med en extra knapp och den börjar då "Gå" och efter en stund så kommer---En misslyclad skrivning---O.S.V. upp.
Hur jag än försöker så får jag inte "tillgång" till Hårddisken.

Enda sättet att komma åt Datan på Externa Disken är att koppla bort den Stationära och istället koppla in den Bärbara.
Då funkar allt som vanligt.

Tacksam för hjälp om någon kan, / Kurt
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: En misslyckad skrivning.

Hej Kurt!
Låter som en enhetskonflikt.
Kan bero på att både "stationära" och den externa disken är satta att vara master.
Den ena disken skall vara slave.
Titta i handboken för den externa disken och om det finns någon bygling eller minikontakt som kan ändra disken mellan att vara master eller slave.

Ha de gött Kurt!
 
F

F.d. 3088

Guest
Sv: En misslyckad skrivning.

Hmm har det funkat innan??
Kolla i bios hur slaven skall hittas testa med auto om där står annat.
 

angan

HBK Medlem
Inlägg
963
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
785
Medlemskap
2024
Sv: En misslyckad skrivning.

Master och slav relaterar till internt monterade diskar på en IDE buss. Jag antar att den externa är USB ansluten.
Funkar disken på LAP topen låter det mer som fel på USB porten på den stationära eller att drivrutinen för usbdisken måste installeras om.
Funkar USB porten med något annat? T ex en litet fickminne eller en mus?
 
F

F.d. 6238

Guest
Sv: En misslyckad skrivning.

Master och slav relaterar till internt monterade diskar på en IDE buss. Jag antar att den externa är USB ansluten.
Funkar disken på LAP topen låter det mer som fel på USB porten på den stationära eller att drivrutinen för usbdisken måste installeras om.
Funkar USB porten med något annat? T ex en litet fickminne eller en mus?

Ja den är USBansluten.
Ja USBporten funkar med andra saker som jag kopplar till.
hls Kurt.
 
F

F.d. 3088

Guest
Sv: En misslyckad skrivning.

Nja du har väll inte den stationära på en Usb-kabel
har du kollat om där finns flera usb-uttag?

Försök låna en annan extern disk och pröva så kan du utesluta att det är fel på disken
eller chassit
 
Senast redigerad av en moderator:

MiKi

HBK Medlem
Inlägg
530
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2850
Medlemskap
2024
Sv: En misslyckad skrivning.

Förmodar du kör XP? Ett "vanligt" fel är att den lägger samma enhetsbeteckning på enheter i USB. Felet då blir istället att den inte hittas, men du kan ju se i utforskaren om den hittas? Annars får du döpa om den via diskhanteraren (XP)
Kanske ingen hjälp men hoppas det går bra annars via dom råd du fått, det pekar som Gurra säger på USB driven. Lycka till

Marita
 
F

F.d. 3088

Guest
Sv: En misslyckad skrivning.

När jag kopplade upp min Garmin gps syntes den inte jag hade då ett antal diskar uppkoplade garmin ville ha samma bokstav som en av diskarna. men där stog inget
om skrivning.
marutaa,s förslag tror jag funkar

Kolla även i enhetshanteraren efter ett gult frågetecken då har du felet där

Gurra
 
Senast redigerad av en moderator:

MiKi

HBK Medlem
Inlägg
530
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2850
Medlemskap
2024
Sv: En misslyckad skrivning.

Diskhanterarne nås via //Administarationsverktyg/Datorhantering/Diskhantering. Där kan du valfritt formatera (fast nog inte...!) partionera och ge dina diskar m.m fritt valda enhetsbeteckningar. Klassiskt tips vid tex extra hårddisk är att ge den en beteckning som tex Z. Då undviker man enhetsproblem, så windows lägger in USB enligt en fallande bokstavsbeteckning.
Mvh Marita
 
F

F.d. 25023

Guest
Sv: En misslyckad skrivning.

Om den externa disken är USB-ansluten som du säger, så måste du starta disken först, vänta några sekunder så den kommer upp ifarten och koppla USB-kabeln till datorn sedan.
Jätteviktikt säger min instruktionsbok för den externa disken.

hälsn jyrkla
 
F

F.d. 6238

Guest
Sv: En misslyckad skrivning.

Hej mina vänner och 1000 tack för alla tips jag fått. Jag har testat alla tips jag fått men hittills har jag inte kunnat få koll på problemet.
Men jag ger mig inte eftersom jag vet att det finns så många duktiga nördar i denna klubb.
Tacksam för fler tips, / Kurt.
 
F

F.d. 6238

Guest
Sv: En misslyckad skrivning.

Eftersom jag inte får mer tips så stänger vi tråden, TACK, Kurt
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen