• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

En massa info om Pure Lead Carbon batterier

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.180
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Hittade denna föreläsning om pure lead carbon batterier.
Teknologin i de beskrivna 200plc är samma som i detta batteri:
http://www.leoch.com/pdf/reserve-power/pure lead/PLHC/LB-PLHC 100-PD-EN-V3.1-201905.pdf

För min del lutar det åt två sådana här när det blir batteribytardags:
http://www.leoch.com/pdf/reserve-power/pure lead/PLHC/LB-PLHC 210FT-PD-EN-V3.1-201905.pdf

I föreläsningen och länkade datablad kan man få svar på många av frågorna runt denna batteriteknologi.
tex 2000 cykler vid 50% Depth of Discharge, att de är gjorda för att leva i delvis laddat tillstånd.
"Super high PSoC cycle life"
"Excellent fast charging acceptance: 1.5hour to 90% SOC"
 

Gösen

HBK Medlem
Inlägg
61
Kommun
Österåker
HBK-Nr
27088
Medlemskap
2024
Tack för informationen och länken! De stärker min övertygelse om att de är rätt för vårat användningssätt. Har beställt två stycken till husbilen tillsammans med Likeahome. Ska installera dom tillsammans med en ny Sterling laddningsregulator (för att maximera laddströmmen) under julledigheten.

Kommer även beställa fyra st till båten i vår.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.180
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
AlphaBatteries levererar INTE till Sverige, detta gällde i juni när jag köpte mina PLC100.
Det stämmer, därför kontaktade jag "DBS Leoch Ltd. | DBS Leoch" som jag nämner i den länkade tråden och fick klart besked att den firman levererar till Sverige.
Denna firma är fö Leoch representanter i Europa.
 
Toppen