• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

En liten tankeställare, eller?

F

F.d. 50069

Guest
Sv: En liten tankeställare, eller?

Smart vardagsknep, Bengt-Åke!
Fast om man står så och väntar så börjar man väl kanske inte och svänga innan bilen är på rull igen, eller hur fasen gör man:confused:?
Det är sånt man inte lägger på minnet, eller?


FÖR MAN SKALL JU OCKSÅ TÄNKA PÅ ATT MINIMERA RATTVRIDANDET I EN STILLASTÅENDE BIL (man blir stark med servo:rolleyes:, och P-ändarna är ju de gamla vanliga)

Fasen vi får lägga ner den här tråden:D, snart törs ju ingen köra bil !!!!!!!

Anders som har varit ur soffan och varit nere på gubbdagiset och fikat!
Tillbaka i soffan nu:eek:
 
F

F.d. 53076

Guest
Sv: En liten tankeställare, eller?

Don't worry, be happpy - kör med automat...
Belar er du sikker på at du ikke har clush i bilen din Jeg har også såkalt automat med 3 liter Fiat motor og automat men det sitter en vanlig 6 trins girkasse med elektronisk girskift (automat)
 

Belar

FD HBK Medlem
Inlägg
1.934
Kommun
Västerås
HBK-Nr
1945
Medlemskap
2023
Sv: En liten tankeställare, eller?

Så är det ju Hollkje, men om man hade haft en riktig automat...:)
 
F

F.d. 53076

Guest
Sv: En liten tankeställare, eller?

Ja Belar men det har vist seg at vår automat funker like bra bare vi setter bilen i nøytral ved lenger stopp
 
F

F.d. 52911

Guest
Sv: En liten tankeställare, eller?

Hej !
Detta är en reflex ifrån innan servostyrningen att man anv.de sista rullande dm. till
att vrida ratten, innan bilen stannar helt och ej behöva vrida hela utslaget innan bilen kommer i rullning igen.
Den gamla Volkans ramlager /axiallager kunde släppa i vevuset och glida fram och tillbakas vid kopplings trampningar.
Hälsningar
paulkaj
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 50069

Guest
Sv: En liten tankeställare, eller?

Godmorrn på er !

Visst är det skoj att vara lite nostalgisk ! Tänk alla bilar förr med dess egenheter som man lärde sig att leva med. Alla hade sina små knep för att hålla sina pärlor i drift:wink:
Sota motorer t.ex. var något som var normalt efter kanske 5000mil!
Ställa ventiler både nu och då, justera brytarspetsar och framför allt kunna "läsa" stift.....
Sedan var man ju alltid stadd i ett negativt kassaflöde, så ville man åka bil så var man baske mig tvungen att lära sig att skruva!
Helst då som många åkte tävling med bilen på Lördagen och körde den både till och (förhoppningsvis:eek:)hem från tävlingen! Sedan skulle ju bilen ta mig till jobbet på måndag också..................................!!!!!!

Man lärde sig mycket och det har man ju haft glädje av lite då och då, eller hur?
Dagens bilar samt oljeprodukter är så pass bra att man egentligen knappt tror att det KAN paja och gör det det så är man ofta helt ställd!

Det var härligt förr när allt funkade och man satt på onsdagskvällen vid "BEBBES KORVKIOSK" i den nyputsade röda PV sporten med fyra Marchall flodljus i nosen och spanade lite;)!

Det var viktigt att bilen var i rätt stuk också......kommer ni ihåg?
Höjd fram, fyra extraljus, inga navkapslar, trä eller (helst) läderratt, varvräknare som satt synligt, klisterlappar samt sist men inte minst att man själv var fin som fasen:cool::cool:. Garbardinbrallor, skorta med enorma slag som var effektfullt lagd över Claes-Göran Hederströmkavajen. Perfekt rakad vare sig man behövde eller ej! Dammsugarfönat hår med exakt lika långa polisonger!

Jobb var en självklar rättighet och en egen lägenhet var på G..med tjej!
Tälta med kompisar i Lysingsbadet på midsommaren och en vecka på Västkusten med tält och gänget i Juli!

Tycker ni att jag är larvigt nostalgisk eller bara allmänt nördigt retro:eek:

Detta säger Anders som är bättre i ryggen idag!
Frun tycker att vi skall in till Linköping (IKANOHUSET) och köpa "nåt att ta på sig" för det är kalas på Lördag!


#Undrar om de har Garbardinbrallor i Linköping ?:rolleyes:#
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Sv: En liten tankeställare, eller?

Självklart skall man inte "vila"foten på kopplingspedalen. Inte när man kör eller vid rödljus. Dessvärre lär man ut detta i bilskolorna, hitta dragläge kallas det. Men när man vet var det är kan man sluta. Efter 29000 mil på vår volvo , utan kopplingsbyte så vet jag att jag inte somnar på k-pedalen. En motorsvagare bil "sliter" nog mer på kopplingen?
Leffe

Att man lär eleverna på trafikskolorna att vila foten på kopplingspedalen när dom kör är fel, leder till underkännande vid uppkörning, samma sak om eleven trycker in kopplingen före bromspedalen vid stannande. Någon skrev om vikten att inte vrida hjulen för vä.sväng när man står och väntar för att genomföra en sådan, gör man det vid landsvägskörning (under uppkörning) blir man underkänd.
Betr. växel ilagd vid stannande, lär man ut att man står med kopplingspedalen intryckt, urtrampningslager håller mycket längre än dom flesta tror på nya bilar, det här att lägga ur växeln är en vana som kommer från erfarenheter av gamla bilar med glidlager. Hur många har bytt urtrampningslager innan dom bytt lameller?
/Åke
 

Lennart Eriksson

HBK Medlem
Inlägg
337
Kommun
Laxå
HBK-Nr
1411
Medlemskap
2024
Sv: En liten tankeställare, eller?

Hej Dakota/åke
Det du säger om bilar och urtampningslager stämmer helt med min uppfattning. Jag har aldrig bytt varken koppling eller urtrampnings lager på någon övningsbil i min trafikskola, och dom går rätt många mil med olika förare. Så moderna bilar kräver uppdaterade förare. Det är bättre tycker jag som trafiklärare att ha handlingsberedskap vid ett trafikljus än att få börja start proceduren med koppling, hitta växel och sedan sakta leta dragläge.

Lennart
 
Senast ändrad:
F

F.d. 50069

Guest
Sv: En liten tankeställare, eller?

Raderat av mig! Jag svarade så dumt på ett påstående så jag borde skämmas:eek:

Kör på igen!
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 7282

Guest
Sv: En liten tankeställare, eller?

Det var härligt förr när allt funkade och man satt på onsdagskvällen vid "BEBBES KORVKIOSK" i den nyputsade röda PV sporten med fyra Marchall flodljus i nosen och spanade lite

Tycker ni att jag är larvigt nostalgisk eller bara allmänt nördigt retro:eek:

quote]

Kan riktigt känna doften av wonderbaum och upplevesen av den röda mysbelysningen
under i -brädan :wink:

( och givetvis 5 1/2 tumsfälgar och tvåtums avgassystem:):))

// Pär
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: En liten tankeställare, eller?

Klockrent!:yes:
Så var det!
Fast 5 1/2 tum´s fälgar åkte man knappt med här i Mjölby! Dels p.ga. PV´s taskiga spindelleder som tog massor av extra stryk med den ökade spårvidden. Dels på grund av en verkligt tuff polisman som fixade ombes direkt om han såg sådana fälgar (och det gjorde han:rolleyes:). Han höll oss ungtuppar i ordning kan jag säga tiden med att cykla utan lyse via moppetrimperioden till ut och gasa på grusvägstiden! Det var nog inte så tokigt egentligen! Mig tog han för trim på moppen en gång! Straffet blev en muskeldödare och visa upp moppen dagen efter på station! Då gick han ut med stora steg och kicka igång moppen och drog till på gasen. Nickade nöjd och en pärla till på armen!
RÄFFS OCH RÄTTATING DIREKT;)

Bebbes Korvkiosk i Mjölby var ett riktigt samlingställe på tidigt 70-tal och även tidigere när raggarna höll till där! Kom bilar från när och fjärran för att se till att det inte blev allt för mycket inavel i Mjölbytrakten:D

Bebbes hade hemmagjord potatismos och handskuren pommes, mums!
Kebab och andra nymodigheter hade inte hittat till Mjölby ännu!
 

Olle Ö

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
696
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
1028
Medlemskap
2024
Sv: En liten tankeställare, eller?

Detta säger Anders som är bättre i ryggen idag!
Frun tycker att vi skall in till Linköping (IKANOHUSET) och köpa "nåt att ta på sig" för det är kalas på Lördag

#Undrar om de har Garbardinbrallor i Linköping ?:rolleyes:#

IKANOHUSET? Om man handlar kläder där, får man då några tygstycken, nål och tråd? Eller är det annat stuk än på originalet från Älmhult?

/Olle
 
F

F.d. 26625

Guest
Sv: En liten tankeställare, eller?

Det är inga störe problen med morderna bilar att ha kopplingen ner, ex budbilar o dyligt kör 30-40 000mil utan problem. När jag tog körkort 1976 så var det tabu med foten på kopplingen. Sen började jag på SAAB och vid ca 1978 så kom SAAB med en ny drivlina i 99/900 med en ny koppling där urkopplingslagret alltid låg "på" en självsjusterad modell som alla frabrikanter har i dag. Det skapar iritation vid rödljusen om inte bilen framför kör när det är grönt...
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: En liten tankeställare, eller?

Hej igen, gott folk
Nu skriver ni ju en hel del om kopplingen:wink:. Fast det som TRÅDSTARTEN gällde var ju hur mycket axialkrafterna sliter på axiallgret, eller har ni glömt?
Axialkrafterna är de som uppstår när man anbringar kopplingen utom i vissa fall med en diafragmafjäder!

Sedan blev det lite nostalgi från mig med korvkioskminnen, fast den friheten somjag tog där bjussar jag på:yes:
 
F

F.d. 26625

Guest
Sv: En liten tankeställare, eller?

Jo jag vet en del om axiella krafter i en motor/drivlina¨... När jag körde Ronny Petersson Racet på Andersstorp så hadde man samlat i hop sverges struligaste funktionärer ..
Där står jag på start gridden med en bil från 1977 med super glappt växelreglage så en start med ettan i vore ju bra.. vad händer med kopplingen nere i ca 8 min på en bilfrån 1977 jo knätet skakar som en vibrator och jag lägger i friläge och sen startar jag på 3an .. förlorar 3 placeringar vid start .. ( i dag har bilen nya växelregage man petar i växlarna)
 
F

F.d. 11783

Guest
Sv: En liten tankeställare, eller?

Självklart skall man inte "vila"foten på kopplingspedalen. Inte när man kör eller vid rödljus. Dessvärre lär man ut detta i bilskolorna, hitta dragläge kallas det. Men när man vet var det är kan man sluta. Efter 29000 mil på vår volvo , utan kopplingsbyte så vet jag att jag inte somnar på k-pedalen. En motorsvagare bil "sliter" nog mer på kopplingen?
Leffe


Hej!!
På bilskolorna lär vi inte ut att man skall stå i dragläge med kopplingen vid rödljus!!
Inte där jag jobbar iallafall.
Och jag hoppas inte någon annan skola gör det heller...??
 
Toppen