• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla. Du måste logga in för att betala årsavgiften!

En karta med tvättmöjligheter?!

Sciron

HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
35357
Medlemskap
2026
Hej alla,

Måste säga att jag inte lusläst allt och därför kanske missat något, men jag undrar om man/vi alla skulle knåpa ihop en karta med tvättmöjligheter (klädtvätt) som inte är på en camping.
Nere i Frankrike såg vi några gånger en eller två stora tvättmaskiner och torktumlare på parkeringen utanför någon butik. Någon gång tillsammans med en baguette-automat.
Då många (en del) kanske inte vill ställa sig på en camping bara för att tvätta, så skulle detta kanske vara till hjälp.
Om detta redan finns, får ni gärna visa mig var och jag tackar för det!
Det kan göras som en självständig karta eller som en ny ikon i "Husbilsplatser".

Intressant?

/Thomas

Vi brukar använda Google och söka på "laundry automat" + ortsnamn.

Pålle
Tack.... ja så enkelt är det. Eventuellt, ibland kan man också söka ..på ärans o hjältarna språk...
Ps sen behöver ju det ena inte utesluta det andra.

Ps 2 jo jag provade på min lilla gamla mobil..på svenska skrev jag.. kemtvätt och stad o land...inga problem..det kom flera förslag...

Ps 3 jo jag vet att man helst vill hitta ... självservice-tvätt.

Ps 4... jo det funkar också... med t ex self-service- laundry .. men också ordet tvättomat finns och tvättinrättning går att söka på.

Senast ändrad:
I England är en vanlig beteckning på självbetjäningstvättar "Coin Wash Launderette" och detta verkar ge många träffar även utanför UK. I Tyskland verkar det finnas i massvis medan det bara blev en träff i Frankrike. Men då visade det sig att det heter Laverie där varpå det dök upp en hel del på kartan

Jag kan tänka mig att det inte är en karta med enskilda tvättautomater som borde efterfrågas, snarare en lista med vad dessa mynttvättar kallas på olika språk så att man kan söka med rätt namn i det land där man råkar befinna sig.

Kemtvätt är väl just en kemtvätt, inte vittvätt eller kulörtvätt där man själv laddar maskinen, lägger i några lämpliga mynt och trycker på startknappen.

//Michael, medlem

I Frankrike och i viss mån i Spanien finns det ofta tvättinrättningar vid varuhusen typ. InterMarche, Auchan, etc som ligger utspridda över landet.

Jo, en lista med lämpliga ord att söka på är det rätta.. jag bara provade med några. Men observera att det då också fungerar att söka på svenska.
Det var det som jag i första hand ville kolla. Men man får lite olika svar beroende på vilket ord man använder. Förmodligen blir det bäst svar genom att söka på t ex franska just i Frankrike..t ex.
Ps..jodå kemtvätt är nog just kemtvätt, men man kan ofta också lämna vanlig tvätt o få det tvättat där. Och det är ju också ett alternativ tycker jag.

Park4night funkar bra. Det går snabbt att filtrera på Laundry och hitta tvättinrättningar. Har använt det mycket i Frankrike. Automaterna är oftast rena och fräscha. Tvättmedel ingår i "containrarna" det syftas på i frågan.

Är en stor tvättkedja som vi utnyttjat många gånger i Frankrike

Tillbaka
Toppen