• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

En fråga till er som har Efoy bränsleceller!

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Jag skulle vilja veta hur många timmar era bränsleceller går per år, och vill då veta om ni fricampat mycket, använt bilen på vintern o.s.v.

Av intresse att veta då det är en begränsad livslängd på bränsleceller, 5000 timmar.

/Annette
 

laval

HBK Medlem
Inlägg
415
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
1195
Medlemskap
2024

laval

HBK Medlem
Inlägg
415
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
1195
Medlemskap
2024
Sv: En fråga till er som har Efoy bränsleceller!

Det är egentligen en liten gasdriven 2-takts motor kopplad till en generator.Max gasolförbrukning är 0,27kg /timma vid drift.Den ligger kopplad över batterierna och känner automatiskt när den behöver ladda.Den laddar med 20A när det behövs.Det är betydligt mer än en Efoy,men den hörs nog lite mer också.
//Lars
 
Senast ändrad:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: En fråga till er som har Efoy bränsleceller!

Det finnes en tilsvarende generator med 4-taktsmotor også på gasol.
Lyden skal være noe lavere for disse (tror det var 2 forskjellige produsenter).

Har selv brukt en Efoy i 3 år, men bare ca 900 timer drift til nå. Hovedsaklig fordi mesteparten av vintrene har bilen stått på 220. EFOY får jobbe vår og høst pluss enkelte kvelder på sommeren.
 
F

F.d. 25023

Guest
Sv: En fråga till er som har Efoy bränsleceller!

"Jag har nog ingen sån knapp på min Firefox"

Hej, jag vet inte säkert, men även firefox borde kunna hantera Google Translate, googla dig dit så kan du säkert ladda ner funktionen. Om inte byt till Explorer 8....

Google translate har vi väldigt mycket nytta i allt, t.ex kameratester.

hälsning
jyrki
 

Peterpan

FD HBK Medlem
Inlägg
452
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
2924
Medlemskap
2022
Sv: En fråga till er som har Efoy bränsleceller!

Min Efoy har varit 1½ år (ej på vintern) i drift och har gått ca 420 timmar. Det är bekvämt och funkar utmärkt. Jag ligger alltid utan externt ström, tittar på satellit-TV, slösar med ljus (enbart dioder) och har fortfarande lite metanol kvar i första dunken.
I den användningstakten håller Efoyn teoretiskt i nästan 18 år.
 

Håkan o Britt

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
3489
Medlemskap
2024
Sv: En fråga till er som har Efoy bränsleceller!

Jag skulle vilja veta hur många timmar era bränsleceller går per år, och vill då veta om ni fricampat mycket, använt bilen på vintern o.s.v.

Av intresse att veta då det är en begränsad livslängd på bränsleceller, 5000 timmar.

/Annette
till baka till ämnet jag är oxå intreserad av bränsleceller fördel nackdel mvh håkan
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: En fråga till er som har Efoy bränsleceller!

Jag själv har kommit fram till följande (trots att jag ännu ej har någon bränslecell):

Fördelar:

* När man förbrukat mycket ström under kvällen (Tv m.m.), vaknar man med fulladdade batterier (till skillnad från om man har solcell)
* Fungerar dygnet runt, laddar hela tiden upp batterierna
* Låg driftskostnad (300 timmar per år, ca 10 l metanol = 500 kr)
* Går tyst
* Tar väldigt liten plats och väger inte så mycket (Efoy 1200 =7,4 kg)

Nackdelar:

* Priset 37 430 (JR Larmcenter)
* Begränsad livslängd på cellen (5000 timmar)

Dock är det så att det kan gå att få en bränslecell betydligt billigare via E-bay samt att 5000 timmar låter lite, men om den går 300 timmar per år medför det att den håller i 16 år, vilket är lång tid!

Efoy produktblad


/Annette
 

Bouvin

HBK Medlem
Inlägg
1
Kommun
Svenljunga
HBK-Nr
15601
Medlemskap
2024
Sv: En fråga till er som har Efoy bränsleceller!

Vad är "elektrisk energi bevarande anläggning Self Energy EG20?" The Self Energy EG20 består av en dynamo motorblocket, som använder flytande gas från gasflaska i husbil. Det finns ingen extra bränsle som behövs. Tillståndet för tjänsten batteriet kontinuerligt av programvara kontrolliert.Die Self Energy EG20 inleder sin verksamhet när spänningen servicenivån sjunker under den lägsta batteri på 12 V och ger dem upp till 20 A per timme. De kommer att stängas av automatiskt när tillståndet i tjänsten batteri 14.5V erreicht.Die Self Energy EG20 väger endast 19 kg.Die församlingen är som standard under marken eller i ett förråd inne.

Vad har EG 20 Self energi? The Self Energy EG20 gör dig oberoende av en stabil strömförsörjning, se 20 A per timme. Installationen av en inverter (t.ex. Waeco SP 3000 / 12V) tillåter användning av 230 V-enheter. Self Energy EG20 garanterar dess funktion även om ingen är i fordonet, så fläktar eller luftkonditionering kvar i drift. På vintern har EG 20 Self Energy säkerhet, även i temperaturer från - 25 ° C att ha elektricitet.
Ansökningar Helautomatisk drift - Bytet måste ske endast till "ON" till Self Energy t.ex. 20, kontroll och underhåll av service batteri till übertragen.Betrieb genom att manuellt starta och automatisk avstängning - EG20 kan när som helst och till en nödvändig operativ vidtas werden.In vilket fall som helst stängs av automatiskt när den servicenivå batteriet når 14.5V.

Följande poster finns i Self Energy Kit alltid inkluderar: • Kontrollbox med separat ljudkort som operativa program • Separat ljudkort med automatisk och manuell start, med synliga och hörbara signaler • 5 m signal i kontakt EG-20/Gehäuse • Guide i tyska för Installation / underhåll / användning
Specifikationer: * Drift: Automatisk, med mikrokontroller kontroll * Temperaturområde: 50 ° C ÷ -25 ° C (i * bränsle 2-takts förbränningsmotor: GPL gasol (tryck 30 mbar ± 2) * LPG förbrukning: 0,27 kg / effektiv arbetstimme * att använda glidmedel 100% syntetisk * för 2-taktare smörjmedelsförbrukning: 1 liter / ~ 110 effektiv arbetstid * Oljetank kapacitet: 1,1 liter * Ljudnivå vid 7 m: 51 dB (A) * Vikt: 19 kg med en full oljetank (2 kg hållare) Mått L x B x H: 565 x 380 x 250 mm * rymden för installation av L x B x H: 700 x 400 x 280 mm * Rekommenderad batterikapacitet: 100 - 200Ah
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: En fråga till er som har Efoy bränsleceller!

Det skulle vara intressant att få ta del av en seriös driftkostnadskalkyl per alstrad Kwh (Sek/Kwh) samt invest kostnad inkl räntor och avskrivning så att det går att jämföra Efoy med andra alt? JR-larmcenter bör väl kunna prestera en sådan kalkyl?
 
O

Oskar-543

Guest
Sv: En fråga till er som har Efoy bränsleceller!

Min Efoy er 16 måmeder nu og står på 395 timer
også brugt vintren i Spanien og Marokko
har også en 130W solcel.


Erik
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 1470

Guest
Sv: En fråga till er som har Efoy bränsleceller!

Det skulle vara intressant att få ta del av en seriös driftkostnadskalkyl per alstrad Kwh (Sek/Kwh) samt invest kostnad inkl räntor och avskrivning så att det går att jämföra Efoy med andra alt? JR-larmcenter bör väl kunna prestera en sådan kalkyl?

Promobil har gjort en sådan, vilken visade att EFOY inte är dyrare än en Honda bensindriven generator, men tystare...
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: En fråga till er som har Efoy bränsleceller!

Blev verkligt nyfiken så jag kollade på JR Larmcenters aktuella hemsida JR Larmcenter - Produkter - Bränsleceller eftersom de säljer och samtidigt informerar om Efoj som produkt inkl bränsle.

Om någon mer är intresserad av Efojs driftskostnad är denna sammanfattad som följer, allt enligt leverantören "JR's" egen hemsida i Sverige och det måste man väl kunna tro på;

--> Inköpskostnad för ren metanol för Efoy bränsleceller = 495 Sek för 10 liter!
--> Åtgång av metanol är 1 liter per Kwh = dvs 49,50 Sek / Kwh

Ovanpå kostnaden per Kwh a'49,50 Sek måste måste givetvis inköpspriset 37.430 Sek för t.ex en Efoy 1200 adderas!

För mig låter inte dessa kostnader rimliga men det beror kanske på hur pass "snål" eller angelägen man är!

Det verkar som att andra alternativ bör prövas! Utan gjorda jämförelser saknas naturligtvis underlag för ev köpbeslut (= val mellan kända alternativ).
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: En fråga till er som har Efoy bränsleceller!

Jag och två kompisar i HBK köpte varsin ny Efoy 1200 på e-bay för 18.500kr. Kanske svårt att hitta så billigt igen, men man kan säkert få en för mellan 25.000-30.000kr
Att köpa en här i Sverige för närmare 40.000 kr fanns inte ens i min fantasi...

/Kuddsson
 
Toppen