• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

En fråga till el-kunniga

Kronvall

HBK Medlem
Inlägg
839
Kommun
Blentarp-Sjöbo
HBK-Nr
11335
Medlemskap
2024
Jag ska köpa en ny övervakningskamera som jag tänkte skulle få sin spänning från ett bilbatteri.
Kameran jag kolla på har en 12 volts ingång.
Jag ställde frågan till den engelska återförsäljaren om det var ok att ansluta till bilbatteri trots att spänningen är ca 12,8 volt.

Så här svara dom:
Yes, it can; it just needs to satisfy the 5.5mm DC Input. It needs to be 12V (what you’ve said is fine) and a minimum of 2A, and a maximum of 7A.
Below 2A and the camera won’t work properly. Above 7A and the current will damage the camera.


Enl svaret är ok att spänningen är 12,8 volt, men jag skulle gärna vilja förstå resonemanget med ampèren.
Ampèren kan jag väl bara indirekt styra, ju högre volt ger väl mindre ampere, eller?
 

ingbe

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26160
Medlemskap
2024
Du kanske skulle ha frågat om 14,4V är OK, eftersom det är vad en laddare kan dra upp spänningen till under laddning. Men om du å andra sidan sa uttyckligen att det var matning från ett bilbatteri, så borde de ha förstått att späningen kan gå upp över 12,8V.
Strömförbrukningen borde, som du skriver, gå ner med stigande spänning. Men när spänningen kommer över den nivå som kameran klarar så drar strömstyrkan antagligen iväg. En säkring på t.ex. 5A kan ju vara en bra gardering att börja med.

Min gissning är att det går bra med den spänning du har i HBn.

/Ingvar
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.478
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Är kameran gjord för att sitta i en bil?
Om den är gjord för hemma bruk så kan den skadas av högre spänning typ 14-15Volt.
Dom där svarade ju helt fel. Kameran drar ju den strömmen den vill ha.
Det kommer ju att bli väldigt jobbigt att behöva strömbegränsa ett bilbatteri på 45-130Amp. :)
Skall den ha exakt 12V så måste en spänningsstabilisator kopplas in i kretsen och det är inga problem.
Det kräver dock lödning och 4st komponenter.
 

Kronvall

HBK Medlem
Inlägg
839
Kommun
Blentarp-Sjöbo
HBK-Nr
11335
Medlemskap
2024
Är kameran gjord för att sitta i en bil?
Om den är gjord för hemma bruk så kan den skadas av högre spänning typ 14-15Volt.
Dom där svarade ju helt fel. Kameran drar ju den strömmen den vill ha.
Det kommer ju att bli väldigt jobbigt att behöva strömbegränsa ett bilbatteri på 45-130Amp. :)
Skall den ha exakt 12V så måste en spänningsstabilisator kopplas in i kretsen och det är inga problem.
Det kräver dock lödning och 4st komponenter.
Kameran som är en kombinerad åtel och övervakningskamera är gjord för att användas med AA batterier, men det finns även 12 volt anslutning. Så den är inte avsedd att sitta i en bil.
Jag ska ha kameran för övervakning av området vid bl.a. husbilen, men ska även kunna flytta ut den i skogen. Därför tänkte jag mig ett bil eller mc batteri.
Vad behöver jag för komponenter för att göra en spänningsstabilisator? Skulle även behöva en till TV:n i husbilen.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.580
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Svaret du fick från firman verkar skrivet av en som inte riktig vet vad han skrev om :rolleyes:.

Det man behöver veta är ju hur mycket kameran drar så man inte kopplar dit en för liten spänningsstab. som försörjning. Om man utgår att det luddiga svaret du fick betyder att man behöver 2A till försörjningen vilket med marginal borde räcka till en kamera, så skulle en sådan här funka jättebra och inte ta någon större plats. Löd dit kablar från batteriet på ingången. Löd dit kablar till kameran på utgången, justera utgången till 12V så håller den det värdet oavsett batterispänningen (så länge den inte hamnar under inställt värde naturligtvis).
Spänningsstab..JPG

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.478
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Kameran som är en kombinerad åtel och övervakningskamera är gjord för att användas med AA batterier, men det finns även 12 volt anslutning. Så den är inte avsedd att sitta i en bil.
Jag ska ha kameran för övervakning av området vid bl.a. husbilen, men ska även kunna flytta ut den i skogen. Därför tänkte jag mig ett bil eller mc batteri.
Vad behöver jag för komponenter för att göra en spänningsstabilisator? Skulle även behöva en till TV:n i husbilen.
Aha. Den idén med åtelkamera har jag funderat på i helgen som var. Jag skulle vilja ha kolla på vilka som går på min tomt bredvid husbilen.
Jag är mycket less på folk som inte respekterar vad som är min mark och andras utan att jag skall behöva sätta upp ett staket.

Går den på AA batterier så borde inte kameran dra upp till 7Amp. Då är dom där AA batterierna slut på ett kick.
Den borde dock inte tåla så mycket över 12V så både Christers och Jankro´s idéer är jätte bra.

Min idé bygger på delar jag har hemma. Se schemat.
(Denna har jag inte testat ännu men den borde fungera för att klara högre ström än de 1,5Amp som 7812 klarar.)
Vissa säger att 7812 går att parallellkoppla men vissa säger att det inte går.
Jag skall testa det också för att se så inte det blir snedbelastning mellan 7812:eek:rna.

Din TV drar kanske mer ström i vissa lägen med det står oftast på baksidan av TV:n eller i en manual.

Jag har en drös med 7812:eek:r Behöver du några så kan du PM:a mej men som sagt så är
ju ovanstående förslag enklare att göra och kommer att fungera jätte bra.

1594160761555.png
Lycka till!
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
TV kan trenge en litt annen regulator :D Når du står uten ladning på kvelden og har på litt lys og skal se på TV kan det lett bli litt for lav spenning, så en DC-DC med inngang 10 til 15 volt og stabilisert utgang på 12 volt (helst justerbart til mellom12 og 13 volt). Noe som ligner på Velleman Ställbar step-up-modul - Strömförsörjning men med mer strøm tilgjengelig.
 

Kronvall

HBK Medlem
Inlägg
839
Kommun
Blentarp-Sjöbo
HBK-Nr
11335
Medlemskap
2024
Jag kommer att köpa den på Kjell&co enl. Jankros förslag. TV;n är på 19watt så spänningsregulatorn klarar även den.
TV;n sturlar bara på hög spänning typ när vi är anslutna till landström (Annars hade ju step up varit kanon)
Tack för alla förslag och tack Tony o Nette för erbjudandet av komponenterna.
 
Toppen