• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

En extra fläkt

Status
Stängd för vidare inlägg.
N

Nilo51

Guest
nn1.JPG

Nu har jag tröttnat på motorn näst intill böja vara vid kokpunkten när jag tar mig upp för backar, jag har därför monterat en extra fläkt på kyllren som jag reglera manuellt, under en testkörning blev jag överraskat hur effektiv den var, kan rekommenderas.

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: En extra fläkt

Man blir lite undrande, problemet på de här bilarna brukar vara att de inte kommer upp i temperatur, har du kollat att bägge originalfläktarna och termostaten fungerar ordentligt?

Senast ändrad:
N

Nilo51

Guest
Sv: En extra fläkt

Ja det har jag "Montreal", den har varit på verkstad och där finns inget fel, jag har också extra glykol, jag har förhörd mig med en husbilsförsäljare i Danmark när var där, det är ganska vanligen på många husbilar, men en extra fläkt kan lösa problemet. :D

Senast redigerad av en moderator:
N

Nilo51

Guest
Sv: Re: Sv: En extra fläkt

Hur mycket?
För mycket glykol försämrar kyleffekten.

Var och bytta oljefilter när jag påtalat mitt problem, mekanikern hade vid en tur upptäckt att när den är fixat till minus 20 grader tar man två normala kaffemuggar extra glykol, jag instämmer att för mycket glykol kan minska fryspunkten.

tony o nette

HBK Medlem
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2026
Kan det inte vara så att du har ett dåligt kylarlock eller expansionslock.
Då går ju kokpunkten ner i ett slutet system och motortempen ökar och det "kokar" lättare.
Blanda för -38° gör inget. En del har köldbeständigheten på -50° vilket är
slöseri med glykol o pengar. :)
Går alla fläktar när tempen ökar?
Har du testat att spola rent kylaren utvändigt? Spola försiktigt med varmt vatten.
Har du kollat så att inte hela systemet är fullt av rost.
Har du kollat med en IR-temp eller liknande så att inte temp-givaren är
dålig.
Bara funderingar så att du inte med en extra fläkt får fel temp i ditt kylsystem
och med detta andra fel i t.e.x bränsleberäkningar på insprutningssystem pga att det då visar för låg temp.

Senast ändrad:
N

Nilo51

Guest
Sv: Re: En extra fläkt

Kan det inte vara så att du har ett dåligt kylarlock eller expansionslock.
Då går ju kokpunkten ner i ett slutet system och motortempen ökar och det "kokar" lättare.
Blanda för -38° gör inget. En del har köldbeständigheten på -50° vilket är
slöseri med glykol o pengar. :)
Går alla fläktar när tempen ökar?
Har du testat att spola rent kylaren utvändigt? Spola försiktigt med varmt vatten.
Har du kollat så att inte hela systemet är fullt av rost.
Har du kollat med en IR-temp eller liknande så att inte temp-givaren är
dålig.
Bara funderingar så att du inte med en extra fläkt får fel temp i ditt kylsystem
och med detta andra fel i t.e.x bränsleberäkningar på insprutningssystem pga att det då visar för låg temp.

Ja alla fläktar är i gång när tempen ökar, men kanske jag skall kontrollera systemet för rost. :D

Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen