• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

En del goda råd angående fricamping.

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.251
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Jag ser nattparkering som något annat än att parkera för att handla ett paket mjölk eller besöka en sevärdhet etc. Nattparkerar jag så vill jag gärna ha ett par decimeter större avstånd till grannen om möjligt. Men visst är nattparkering en delmängd av parkering, ungefär som kundparkering.

//Michael, medlem
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.116
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Jag ser nattparkering som något annat än att parkera för att handla ett paket mjölk eller besöka en sevärdhet etc. Nattparkerar jag så vill jag gärna ha ett par decimeter större avstånd till grannen om möjligt. Men visst är nattparkering en delmängd av parkering, ungefär som kundparkering.

//Michael, medlem

Men är inte en kundparkering en parkering som gäller för endast företagets/myndighetens kunder :rolleyes:.. Där får du ju inte alls parkera med din husbil.:swoon:... Om du inte har ärende dit...;).... Och att den rymms inom de vita linjerna..

Nu börjar jag förstå varför det blir parkerings klagomål på folk med husbil... :twitcy:
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.251
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Som jag skrev, kundparkering är en delmängd av parkering. Även vi med husbil är kunder ibland, inte bara när vi står på en campingplats eller en etablerad ställplats, utan även när vi skall in och handla det där mjölkpaketet och parkerar på affärens parkering. Jag tror inte jag kan förklara det tydligare utan ger upp i och med detta inlägg.

//Michael, medlem
 

Roysan

HBK Medlem
Inlägg
470
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2024
Nä men det finns stora fina parkerinytor där det är förbjudet att parkera mellan vissa klockslag, 2400 - 0600. Jag tänker på Karlsborg vid fästningen och där DC-3:an står.
Vad händer på natten där tro, då parkeringsytan måste vara tom.

Roysan
 

Roysan

HBK Medlem
Inlägg
470
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2024
Jag använde idag parkeringen vid Mariebergskogen, i Karlstad, med vanlig bil då.
Där har Karlstad kommun gjort ett antal fina husbilsplatser för 24 h, med avstånd och eluttag.
Jättefint och gratis förutom om man behöver ström då finns uttag med betalström.
Nu är det ofta fler husbilar än platser där, och många ställer sig med sin husbil på den vanliga bilparkeringen, det finns gott om palts så det är OK, om man vågar stå nära andra bilar...
En jättelång husbilar hade ställt sig på tvären och fyllde 5 rutor, för att han skulle kunna komma ut behövde han en tom ruta framför oxo,
Andra ställer sig så bilen sticker ut från rutan, när det ofta går att backa in så att bakänden på husbilen hamnar över refugen.
Utefter vattnet, Viken, finns parkeringsförbudskyltar, ändå står mnånga utmed den vägen, kanske för att få sjöutsikt, i vissa fall till och med mot trafiken, dvs på vänster sida. Vänsterparkering brukar lappas i Karlstad, det är många norrmänn som gör så, det är ju tillåtet i grannlandet ännu.
Lite dåligt att slarva så med parkeringarna, så nrt lär det väl blir förbjudet att stå på denna fina plats.

Roysan
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.671
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Nä jag tror inte det muskatten, någon gång då och då kanske men inte varje natt.

Roysan

Det kan ju vara så att militären vill använda ytan ibland? Det gick att stå där förr men då var det många som missbrukade det, och det såg
ibland ut som lägerplats för det resande folket.
 

Roysan

HBK Medlem
Inlägg
470
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2024
När det gäller Karlsborg, och parkeringen vid DC-3:an.
Det finns en väldigt stor Campingplats i byn, som förmodligen har stor makt att påverka kommunen när det gäller lämpliga förbudsskyltar.
De vill ju ha pengar ifall någon får för sig att vilja sova i bilen.

Ser vi häromkring så har vi Forshaga-Deje kommun, där finns ingen campingplats som försöker påverka, och det finns ett antal blå skyltar med husbil på, som bjuder på gratis parkering för husbilar. Små enkla platser, men ändå....

I Falun anger man tider för parkering vid Gruvan, i AM och PM tid, (för just husbilar) de tror nog att det kommer Amerikanska husbilsturister som inte kan räkna till 24 timmar. Tiderna är så snåla att det inte ens tillåter en kvällspromenad med parkerad husbil.
Däremot innanför en bom som kostar hundralappar att öppna får man parkera andra tider och till och med sova i bilen.

Roysan
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.251
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Är tiderna för parkeringen vid gruvan enbart angivna med AM och PM så lär de skyltarna inte vara giltiga. Alltså skulle det gå att parkera de vanliga 24 timmarna på vardagar respektive fredag till måndag. Men det finns kanske skyltar med vanlig 24-timmars angivelse också?

//Michael, medlem
 

Roysan

HBK Medlem
Inlägg
470
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2024
För Falun de parkeringar för personbilar som besöker gruvan finns inga tider, men förbud för husbilar.
En lång rad för minst 20 husbilar finns utanför området, mitt emot ställverket, där är tiderna angivna i AM PM och inte internationella tidsangivelse, dvs SI, som gäller i Sverige och EU.
.
Förr, då när det var bättre, kunde man stå på den under tider då Gruvan var stängd, ordinarie bilparkering under natten. Det var stor plats.

Roysan
 

leifn

HBK Medlem
Inlägg
217
Kommun
Mora
HBK-Nr
2053
Medlemskap
2024
För Falun de parkeringar för personbilar som besöker gruvan finns inga tider, men förbud för husbilar.
En lång rad för minst 20 husbilar finns utanför området, mitt emot ställverket, där är tiderna angivna i AM PM och inte internationella tidsangivelse, dvs SI, som gäller i Sverige och EU.
.
Förr, då när det var bättre, kunde man stå på den under tider då Gruvan var stängd, ordinarie bilparkering under natten. Det var stor plats.

Roysan
Tyvärr tror jag att man arrenderade ut husbilsparkeringen till"first camp" som införde denna ordning.Samma hände i Nora,där blev det ännu värre när deras camping o "ställplatsen" säsongsstänger finns ingen parkering öht.för husbilar kvar.Jo,i 4 timmar får man besöka staden
 

knabjalf

HBK Medlem
Inlägg
85
Kommun
Bengtsfors
HBK-Nr
30847
Medlemskap
2024
"Blir det inte bättre blir det i alla fall sämre". Citat från en äldre dam när äldreboendet blev "nyinvigt"
 
  • Haha
Reaktioner: T68

J.Bergsten

HBK Medlem
Inlägg
504
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
23060
Medlemskap
2024
Vår begränsning när det gäller fricamping är vart man kan tömma kemtoa.... gråvatten / färskvatten och ström räcker en vecka eller mer.
 

staffanulla

HBK Medlem
Inlägg
262
Kommun
Hammarö
HBK-Nr
6734
Medlemskap
2024
Hur hittar man ett smultronställe som nybörjare om de inte finns på någon karta eller i en app och man inte har några bekanta som har husbil att fråga?
Att resa är att upptäcka, vi började med husvagn 1966, varje år ser man nya platser som man inte varit på. Ni talar väl inte om edra svampställen och vi inte våra guldkorn i naturen. ;)
 
Toppen