• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

En del goda råd angående fricamping.

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.664
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Läste detta i dag och vet inte riktigt vad jag tycker. En del verkade vettig men en mycket stor del var väldigt flummigt. Ska det verkligen vara så besvärligt att fricampa några dagar med husbil! Så har vi aldrig uppfattat eller upplevt det. Och vi har så att säga stått på många ställplatser och ute i naturen utan något alls och absolut inte haft det så besvärligt. Allt i husbilen har fungerat och varför då krångla till det. Men vill man göra det så är det väl helt OK.
 

berkri

HBK Medlem
Inlägg
995
Kommun
Sala
HBK-Nr
14555
Medlemskap
2028
Jag tror att redaktionen ”tar i” lite för att avskräcka nykomlingar och eliminera riskerna genom att minska Fricamping.
Håller med dig om att det inte alls behöver vara så komplicerat.
Fricampade senast i natt på en parkering vid ett bad. Inga som helst problem. De som fulcampar läser nog i alla fall inte guiden som tidningen presenterar?
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, det där är väl inte fricampa eller nattparkering, det verkar ju gå mer under rubriken slå läger, och det finns det ju andra som är experter på, och struntar ju då i alla regler och förbud som finns både moraliskt och lagligt.

M.v.h. JANKRO.
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Läste detta i dag och vet inte riktigt vad jag tycker. En del verkade vettig men en mycket stor del var väldigt flummigt. Ska det verkligen vara så besvärligt att fricampa några dagar med husbil! Så har vi aldrig uppfattat eller upplevt det. Och vi har så att säga stått på många ställplatser och ute i naturen utan något alls och absolut inte haft det så besvärligt. Allt i husbilen har fungerat och varför då krångla till det. Men vill man göra det så är det väl helt OK.
Ja, det var många ord i artikeln som handlar om att hitta en plan yta att stå på. Man får ju erfarenheter om man använder husbilen. Vi har rört oss fritt i Europa (inkl SE) i 15 år utan problem med omgivningen.
 

Roysan

HBK Medlem
Inlägg
466
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2024
Som jag ser det, campa, är ett ord som kommer från USA där CAMP betyder läger.
De första eropeerna som skulle okupera Nordamerika satt upp en camp, ett läger som utvecklades till en stad med skydd mot de farliga djuren och ursprungsbefolkningen.
Att campa skulle då betyda "slå läger".
Men ser exvis husvgnar som stannar sätter upp förtält, tvättlinor, lägger ut mattor, ja även på asfalten på pareringsplatser och rastplatser anser dom sig ha rätt att okupera en ruta för sitt tält och sina mattor. Där liknar det just att slå läger.

Med husbilen kan vi parkera för natten, utan allt det där och då bör det inte kallas camping.
Park4Night är ett bra ord.

Ser man i naturen kring fina sjöar, ligger mängder av båtar uppdragna, upp och ner med gräla färger, ofta söndervittrade och mossiga. andra med kätting runt träd som ätit sig in in i trädet. Finns det något fulare?
Tydligen helt fritt att år efter år okupera en båtplats var som helst i naturen.

Utomlands används ibland ordet hike, att haika, vilket då verkar betyda något campingliknande.
Men det kanske är när tält och lägerutrustning bärs på ryggen.

Orden är viktiga i sammanhanget tycker jag då de kan användas mot oss.

Förr gällde tältningsförbud, och skylten med överkorsat tält finns ju kvar.
Att tälta var ju före ordet camping. Och ingår i allemansrätten en natt. Finns det väg så kan tältet i fråga vara en bil med boutrymme.


Roysan
 

Livsnjutaren

HBK Medlem
Inlägg
835
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
3512
Medlemskap
2024
Sen finns det ju platser som blir populära bland fricampare och då stinker det urin i buskarna och matrester, fett ligger i strandkanten efter diskarna som vill vara nära naturen. Som vanligt handlar det om att vi är för många och att den enskilde HB åkaren inte kan ta steget att avstå från att ställa sig på vissa fina populära platser!
Jag scrollade igenom en facebookgrupp som fricampar mycket och såg att många bilder som läggs ut så var det tydligt att det var brott mot terrängkörningslagen och ingen protesterar! Men läggs det ut en sådan bild på ett vanligt HB forum så blir det protester direkt! Där ser man vad sociala medier kan påverka livsstilen beroende vilka typer av grupper man är med i !
 
Senast ändrad:

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.238
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
...
Orden är viktiga i sammanhanget tycker jag då de kan användas mot oss.

...
Just de orden är pudelns kärna anser jag. Med det ovan skrivna om camping i betydelsen slå läger så anser jag att vi aldrig skall använda ordet camping, campa, fricampa osv. Det är onödigt att ge våra motståndare vatten på sina kvarnar. Därför tycker jag det är bättre att använda ordet nattparkering vilket inte associeras lika mycket med camping, slå läger.

//Michael, medlem
 

Zlatko Schneberger

FD HBK Medlem
Inlägg
2.373
Kommun
Motala
HBK-Nr
31119
Medlemskap
2022
Ja, det var många ord i artikeln som handlar om att hitta en plan yta att stå på. Man får ju erfarenheter om man använder husbilen. Vi har rört oss fritt i Europa (inkl SE) i 15 år utan problem med omgivningen.
Fast ärligt talat det var bättre för,det byggdes inte så mycket som nu och då försvinner fina platser att stå på.Tänker på" min" stad Schleswig där är man numera förvisad till den fina ställplatsen i hamnen ...och där vill jag inte stå. Så då flyttar man till Rendsburg och stå där ..det funkar också speciellt nu när schwebefähre är igång igen
 

Livsnjutaren

HBK Medlem
Inlägg
835
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
3512
Medlemskap
2024
Ja, det var många ord i artikeln som handlar om att hitta en plan yta att stå på. Man får ju erfarenheter om man använder husbilen. Vi har rört oss fritt i Europa (inkl SE) i 15 år utan problem med omgivningen.
Ja visst var det bättre förr i allafall enklare! Men nu har det hänt lite i HB världen, vi är väldigt många och det blir inskränkningar och hur vi bör bete oss. Platsen där det i alla år har gått att nattparkera kanske inte är så lämplig längre för att det står bilar där varje natt!
 

villyhansen

FD HBK Medlem
Inlägg
12
Kommun
Vindeln
HBK-Nr
34083
Medlemskap
2022
Läste detta i dag och vet inte riktigt vad jag tycker. En del verkade vettig men en mycket stor del var väldigt flummigt. Ska det verkligen vara så besvärligt att fricampa några dagar med husbil! Så har vi aldrig uppfattat eller upplevt det. Och vi har så att säga stått på många ställplatser och ute i naturen utan något alls och absolut inte haft det så besvärligt. Allt i husbilen har fungerat och varför då krångla till det. Men vill man göra det så är det väl helt OK.
Ett omfattande om komplicerat svar uppstår när en skribent fått uppdraget att skiva en artikel. Följden blir att "inte missa något". Därför bör artikeln förstås i sitt sammanhang, det vill säga att göra bra i från sig när man får ett uppdrag att skriv en artikel. Du har rätt, det kan vara enkelt att fricampa om man bland annat tar hänsyn till terrängkörningslagen som står över allemansrätten och i övrigt tänker till några gånger.
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Vi övernattar ca 100 nätter om året, nu 14 år. Vi aldrig bokat, alltid hittat en plats att stå på. Alltid undvikigt platser där husbilsåkare klumpar ihop sig. Bara avslöjat ett av våra smultronställen vilket fick till följd att det kom dit massor av husbilar som klumpade ihop sig. Däremot har vi lagt in ett 30-tal husbilsplatser i vårt register under åren. Vi står helst på Ekstakusten på Gotland eller reningsvrket i Ystad. Det enda KRAV vi har är att ytan skall vara plan.
 
Senast ändrad:

T68

HBK Medlem
Inlägg
869
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
27536
Medlemskap
2024
Hur hittar man ett smultronställe som nybörjare om de inte finns på någon karta eller i en app och man inte har några bekanta som har husbil att fråga?
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Hur hittar man ett smultronställe som nybörjare om de inte finns på någon karta eller i en app och man inte har några bekanta som har husbil att fråga?
Googel map, satelit. Promenera mycket i omgivingen.
T ex jag har gått och cyklat Gotland runt 53 mil i 48 etapper, Fårö 8,5 mil, 5 etapper, Gotland tvärs 6 mil, 4 etapper. Skåne runt i 28 år. Växjö runt 5 mil. Hörby - Ravlunda 5 mil samt lite små promenader.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.065
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Just de orden är pudelns kärna anser jag. Med det ovan skrivna om camping i betydelsen slå läger så anser jag att vi aldrig skall använda ordet camping, campa, fricampa osv. Det är onödigt att ge våra motståndare vatten på sina kvarnar. Därför tycker jag det är bättre att använda ordet nattparkering vilket inte associeras lika mycket med camping, slå läger.

//Michael, medlem
Varför inte göra det enkelt.. :rolleyes:.... Och kalla det för vad det är.... Parkering.:yes:
Annars kan vi börja kalla det.. Rökeparkering om man parkera för att ta en röka (are)..:twitcy:.... Eller en hångel patkering.... Eller en tupplur parkering.... Eller vad man nu själv håller på med när bilen är lagligt parkerad..
Jag förstår inte varför man skall blanda in vad en person sysslar med när hans fordon är lagligt parkerad....
Sysslar personen ifråga med något olagligt.. Då är det väl personen som blir anklagad......
Min bil fick en månad fängelse för att jag tog en sup i bilen :swoon::twitcy:
 
Senast ändrad:

Zlatko Schneberger

FD HBK Medlem
Inlägg
2.373
Kommun
Motala
HBK-Nr
31119
Medlemskap
2022
Varför inte göra det enkelt.. :rolleyes:.... Och kalla det för vad det är.... Parkering.:yes:
Annars kan vi börja kalla det.. Rökeparkering om man parkera för att ta en röka (are)..:twitcy:.... Eller en hångel patkering.... Eller en tupplur parkering.... Eller vad man nu själv håller på med när bilen är lagligt parkerad..
Jag förstår inte varför man skall blanda in vad en person sysslar med när hans fordon är lagligt parkerad....
Sysslar personen ifråga med något olagligt.. Då är det väl personen som blir anklagad...... Min bil fick en månad fängelse för att jag tog en sup i bilen :swoon::twitcy:
Det ingår väl i svenskens natur att alltid krångla till nåt som ska vara hur enkelt som helst.:twitcy:
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.649
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Ordet fricampa är en rätt ny företeelse och har väl uppstått när den yngre generationen köpt husbil.
Jag upplever att det blivit mer just "camping" i stället för ren nattparkering. Ett stort problem i år är alla tyskar som finns kring alla badplatser, helst med 2 hjul i vattnet. Terrängkörning mer än parkering.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.065
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Ordet fricampa är en rätt ny företeelse och har väl uppstått när den yngre generationen köpt husbil.
Jag upplever att det blivit mer just "camping" i stället för ren nattparkering. Ett stort problem i år är alla tyskar som finns kring alla badplatser, helst med 2 hjul i vattnet. Terrängkörning mer än parkering.
En undran... Varför skall det heta nattparkering när du har parkerat lagligt på en parkering som tillåter bilen att även parkera om natten.... Eller finns det parkeringar som bara är giltiga om natten? :rolleyes:;)
 
Toppen