Eva & Hasse 9
HBK Medlem

Fricamping: Så funkar det – här är experternas bästa tips
Läs vår guide så undviker du ilskna blickar och nybörjarnas missar.
Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
Ja, det var många ord i artikeln som handlar om att hitta en plan yta att stå på. Man får ju erfarenheter om man använder husbilen. Vi har rört oss fritt i Europa (inkl SE) i 15 år utan problem med omgivningen.Läste detta i dag och vet inte riktigt vad jag tycker. En del verkade vettig men en mycket stor del var väldigt flummigt. Ska det verkligen vara så besvärligt att fricampa några dagar med husbil! Så har vi aldrig uppfattat eller upplevt det. Och vi har så att säga stått på många ställplatser och ute i naturen utan något alls och absolut inte haft det så besvärligt. Allt i husbilen har fungerat och varför då krångla till det. Men vill man göra det så är det väl helt OK.![]()
Läs vår guide så undviker du ilskna blickar och nybörjarnas missar.www.husbilhusvagn.se
Just de orden är pudelns kärna anser jag. Med det ovan skrivna om camping i betydelsen slå läger så anser jag att vi aldrig skall använda ordet camping, campa, fricampa osv. Det är onödigt att ge våra motståndare vatten på sina kvarnar. Därför tycker jag det är bättre att använda ordet nattparkering vilket inte associeras lika mycket med camping, slå läger....
Orden är viktiga i sammanhanget tycker jag då de kan användas mot oss.
...
Fast ärligt talat det var bättre för,det byggdes inte så mycket som nu och då försvinner fina platser att stå på.Tänker på" min" stad Schleswig där är man numera förvisad till den fina ställplatsen i hamnen ...och där vill jag inte stå. Så då flyttar man till Rendsburg och stå där ..det funkar också speciellt nu när schwebefähre är igång igenJa, det var många ord i artikeln som handlar om att hitta en plan yta att stå på. Man får ju erfarenheter om man använder husbilen. Vi har rört oss fritt i Europa (inkl SE) i 15 år utan problem med omgivningen.
Ja visst var det bättre förr i allafall enklare! Men nu har det hänt lite i HB världen, vi är väldigt många och det blir inskränkningar och hur vi bör bete oss. Platsen där det i alla år har gått att nattparkera kanske inte är så lämplig längre för att det står bilar där varje natt!Ja, det var många ord i artikeln som handlar om att hitta en plan yta att stå på. Man får ju erfarenheter om man använder husbilen. Vi har rört oss fritt i Europa (inkl SE) i 15 år utan problem med omgivningen.
Ett omfattande om komplicerat svar uppstår när en skribent fått uppdraget att skiva en artikel. Följden blir att "inte missa något". Därför bör artikeln förstås i sitt sammanhang, det vill säga att göra bra i från sig när man får ett uppdrag att skriv en artikel. Du har rätt, det kan vara enkelt att fricampa om man bland annat tar hänsyn till terrängkörningslagen som står över allemansrätten och i övrigt tänker till några gånger.Läste detta i dag och vet inte riktigt vad jag tycker. En del verkade vettig men en mycket stor del var väldigt flummigt. Ska det verkligen vara så besvärligt att fricampa några dagar med husbil! Så har vi aldrig uppfattat eller upplevt det. Och vi har så att säga stått på många ställplatser och ute i naturen utan något alls och absolut inte haft det så besvärligt. Allt i husbilen har fungerat och varför då krångla till det. Men vill man göra det så är det väl helt OK.![]()
Läs vår guide så undviker du ilskna blickar och nybörjarnas missar.www.husbilhusvagn.se
Googel map, satelit. Promenera mycket i omgivingen.Hur hittar man ett smultronställe som nybörjare om de inte finns på någon karta eller i en app och man inte har några bekanta som har husbil att fråga?
Varför inte göra det enkelt..Just de orden är pudelns kärna anser jag. Med det ovan skrivna om camping i betydelsen slå läger så anser jag att vi aldrig skall använda ordet camping, campa, fricampa osv. Det är onödigt att ge våra motståndare vatten på sina kvarnar. Därför tycker jag det är bättre att använda ordet nattparkering vilket inte associeras lika mycket med camping, slå läger.
//Michael, medlem
Det ingår väl i svenskens natur att alltid krångla till nåt som ska vara hur enkelt som helst.Varför inte göra det enkelt...... Och kalla det för vad det är.... Parkering.
Annars kan vi börja kalla det.. Rökeparkering om man parkera för att ta en röka (are)...... Eller en hångel patkering.... Eller en tupplur parkering.... Eller vad man nu själv håller på med när bilen är lagligt parkerad..
Jag förstår inte varför man skall blanda in vad en person sysslar med när hans fordon är lagligt parkerad....
Sysslar personen ifråga med något olagligt.. Då är det väl personen som blir anklagad...... Min bil fick en månad fängelse för att jag tog en sup i bilen![]()
En undran... Varför skall det heta nattparkering när du har parkerat lagligt på en parkering som tillåter bilen att även parkera om natten.... Eller finns det parkeringar som bara är giltiga om natten?Ordet fricampa är en rätt ny företeelse och har väl uppstått när den yngre generationen köpt husbil.
Jag upplever att det blivit mer just "camping" i stället för ren nattparkering. Ett stort problem i år är alla tyskar som finns kring alla badplatser, helst med 2 hjul i vattnet. Terrängkörning mer än parkering.