• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

En bra produkt

T.Rantzow

HBK Valberedning
Kommun
Castro Marim
HBK-Nr
305
Medlemskap
2025
Hej

Vill bara informera om en riktigt bra produkt från Biltema.
Jag tror vi alla är störda över den mängd flygfä som fastnar på framrutan och att de sitter så hårt fast att man kan tro att de livnär sig superklister.

Biltema har tagit fram en ny produkt som heter ” Rain Off ” och meningen är att man skall impregnera framrutan med en hal hinna för att slippa använda vindrutetorkarna vid regn.
En annan positiv verkan som jag upptäckte är att insekterna inte får fäste på glasytan, man kan med lätthet torka av rutan utan att bli tokig på de små fastklistrade krypen.

Produkten är i sig är gammal på marknaden, Turtle marknadsför en flaska kallad ”Rain Repellent ” och kostade en hundring och fungerade så där.
Men Biltemas ” Rain Off” är en vidare-utveckling och kostar bara 39 kronor och då sitter det en rejäl påstrykningsdyna på flaskan vilket gör den smidiga och väldigt dryg att använda.
Turtels får man hälla ut på en torkduk och det mesta av innehållet stannar kvar i trasan och blir därmed dyr att använda och inte så alls så effektiv heller, för den delen.
Micro har även en liknande produkt med Nano teknik. Man behandlar glasrutan kemiskt för gott, påstår man i reklamen, kostar ett par hundringar för några få ynka milliliter vätska. Den har fått sådär kritik i motortidningarna, känns som någon tjänar hutlöst med pengar på några få droppar kemi.
- Rain Off är imonerande bra.

Mvh Torbjörn

F

F.d. 11293

Guest
Sv: En bra produkt

Fungerar det med att ta bort insekter på plåt yta också? jag har köpt ett spray som skall ta bort insekter på plåt o plastyta, men jag är inte hellnöjd med det medlet
:)

F

F.d. 11203

Guest

Hej
Provade RAIN OFF i sommras HÅLLER MED mycket bra produkt till det priset
MVH Deicer

Kricar

HBK Medlem
Kommun
Klippan
HBK-Nr
2394
Medlemskap
2025

Håller med till 110%. Strök på "Rain Off" för en månad sedan.
Kört 250 mil och märkt att flugorna i princip ramlar av rutan.
Kananbra.

F

F.d. 53498

Guest

Dotorpran
jag tror du missuppfattat. Medlet förhindrar att myggdj fastnar. När du med hjäp av flit och kemiska medel förvisat torkade rester av plågoandarna så använder du medlen för att upppleva glädjen att de små sattygen id nästa närkontakt med din vindruta inte bara dör utan dessutom halkar ut i världsaltet utan att de fastnar på rutan din. Grejorna fungerar faktiskt bra.

F

F.d. 11293

Guest

låter bra, men då borde det fungera att lägga på medlet på plåt o plastytorna på fronten också

F

F.d. 53498

Guest

Jag tror att en bra bilvax sköter samma sak. Bilvax vill man nog inte ha på vindrutan. Som tips vill jag berätta att bilvax fungerar ofta bra att ta bort mindre repor på plastfönstren.

Aprilväder

HBK Medlem
Kommun
Lidköping
HBK-Nr
1819
Medlemskap
2025

Hej Dotorparn!
Du frågade om en spray för att ta bort insekter på plåt och plast. Lantmännen Granngården har en spray som löser insektsrester på rutor och lack. Den heter Black Arrow Insektsrent. Vi tycker att den fungerar alldeles utmärkt. Det står dock på flaskan att man inte bör använda den på tunnare plaster, exv kåpor och visir.

F

F.d. 11293

Guest

jag skall testa alla tre varianter, har ett medel som är till ändamålet men jag är inte nöjd med det, det skulle funka om en av oss satt på huven under färd o sprayade direkt när en insekt krockade med bilen.
oftast så finns det fler produkter som är bra till ett vist ändamål o som fungerar, men det står inte en husbil på etiketten

F

F.d. 53498

Guest

Verje bensinstation, varje biltillbehörsbutik inkl biltema, mekonomen meca m.fl har ett antal olika produkter för insektsremoving. Jag köpte på ÖB fungerade bra och var billigt. Men risken är att det också löser vaxlagret.

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Jag tycker också att regnet rinner av väldigt bra men jag tycker även att det blir en liten tunn hinna likt imma efter torkarna har passerat .

F

F.d. 58542

Guest

jag har just varit på biltema och köpt, det ska bli spännande att testa.

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2025

Rain off, gör att man slipper slita på torkarbladen:)

Att får bort insekter som sitter fastetsade går bra med vanligt såpvatten. Jag upptäckte det av en slump för några år sen, när jag skulle spraya rosorna mot lus. Antagligen löser såpan upp protein.
Såpa är nog grundmedlet i en husbil

F

F.d. 8987

Guest

Hej!
Använder också Biltemas Rain-Off regelbundet (ett par-tre gånger per år) och det funkar perfekt. Men ta det absolut inte på annat än glasrutorna och lampglas! Innehåller eter som förstör lacken! Använd istället Biltemas MC-rengöring. Pumpsprayflaska som effektivt löser insekter på både lack-, plåt-, gummi- och plastytor.
Torbjörn

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Hej!
Använder också Biltemas Rain-Off regelbundet (ett par-tre gånger per år) och det funkar perfekt. Men ta det absolut inte på annat än glasrutorna och lampglas! Innehåller eter som förstör lacken!
Torbjörn

En idé fick jag plötsligt! Kan man använda medlet på vindrutan med sådan bra effekt så kanske det skulle gå att använda på resten av bilen också! Följden skulle kanske bli mindre nersmutsning: skiten blåser av när det regnar! Intressant, kanske någon här vågar prova på en lackad yta? Är det säkert att produkten innehåller eter och är det i så fall säkert att eter förstör lacken! Jag ska nog köpa RainOff och prova själv om ingen annan hinner före.

Jappe

Senast ändrad:

Tommy-59

HBK Medlem
Kommun
Nässjö
HBK-Nr
2475
Medlemskap
2025

I stället för att köpa dyra specialprodukter för insektsborttagning, kan jag rekommendera en fönserputs som innhåller alkohol, brukar kosta någon tia på Ö&B.

Jag gör så här på torr och kall bil, först sprejar jag glasputsen och direkt efter en grönsåpablandning på ca 1:10 (då ligger också glasputsen kvar längre), låter verka en liten stund, och tvättar sedan med borste.

//Tommy

kentsynne

FD HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
5161
Medlemskap
2024

Hej jag har använd black streak remover för att ta bort insekter finns på biltema art 30-566 fungerade kanonbra går utmärkt att använda på plast och lackerade ytor utan att ta bort vaxet Kent

Toppen