• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

En bra försäkring?

Fritidsforskare

HBK Medlem
Inlägg
5
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
30512
Medlemskap
2024
Vi är helt nya på husbil och skall hämta ut den nästa vecka (en bättre begagnad till att börja med). Vad har ni för försäkringar, ställa av och på? Har hört oss för lite men blir inte så kloka, en del har inte av och på mm mm. Tips tas tacksamt emot.
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Kolla försäkringen som Husbilsklubben förhandlat fram med Folksam.

Mycket fördelaktig om ni planerar långresa och vara borta upp till 6 månader,


TommyD
 

KettoAvila

HBK Medlem
Inlägg
136
Kommun
Haninge
HBK-Nr
15460
Medlemskap
2024
Är du medlem i Caravan club så kan du kolla deras försäkring. Min erfarenhet är att det har fungerat bättre än Folksam.
De samarbetar med Water Circles som är försäkringsbolaget bakom. Om du inte vill vara med i Caravan C så kan du kolla med WaterCircles direkt.
 

lennart44

HBK Medlem
Inlägg
113
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
15308
Medlemskap
2024
Tänk på att den viktiga delen av försäkringen - Maskinskadedelen för allt utom bo- delen, den upphör när bilen blir 8 år. Det finns ett bra undantag Motormännens försäkring 10 år.
 

Anders.pe

HBK Medlem
Inlägg
158
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
29622
Medlemskap
2024
Angående avställningen så verkar det som att om totalvikten är över 3500 kg så betalas skatten dag vis, ex ställer jag på husbilen fredag och ställer av den söndag och har den avställd i 15 dagar då betalar jag bara för dom 3 dagar den var påställd.
Jag vet ej ännu om detta stämmer men jag håller på att kolla det, hör hört från andra att det verkar vara en del skillnader när totalvikten överstiger 3500kg
 

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Angående avställningen så verkar det som att om totalvikten är över 3500 kg så betalas skatten dag vis, ex ställer jag på husbilen fredag och ställer av den söndag och har den avställd i 15 dagar då betalar jag bara för dom 3 dagar den var påställd.
Jag vet ej ännu om detta stämmer men jag håller på att kolla det, hör hört från andra att det verkar vara en del skillnader när totalvikten överstiger 3500kg
Om det går nån gräns vid 3500 kg beror säkert på vilket bolag man har.
 

Jan K

HBK Medlem
Inlägg
1.622
Kommun
Kristinehamn
HBK-Nr
17820
Medlemskap
2024
Vikten har inget med att skatten betalas per dag. Det är skatten per år som bestämmer det. Från Transportstyrelsens hemsida:

Du har 21 dagar på dig att betala, från och med datumet för påställningen. Fordonsskatt påförs för hela månader. Det betyder att fordonsskatten tas ut för en hel månad även om fordonet ställs på mitt i en månad.

Om skatten per år är minst 4 800 kronor tas den ut per dag (under förutsättning att fordonet har varit avställt i minst 15 dagar eller att fordonet har bytt ägare under avställningstiden).

Om fordonet blir skattepliktigt under betalningsmånaden, påförs samtidigt skatten för hela följande skatteåret eller skatteperioden. Det innebär att du kan få en räkning på fordonsskatt för 13 månader eller 5 månader. Skatten måste betalas, även om du ställer av ditt fordon före den angivna bokföringsdagen. Den överskjutande skatten får du tillbaka.


I vissa fall tas vägtrafikregisteravgift ut tillsammans med skatten.

(Betalning av skatt - Transportstyrelsen), läs under "Betalning av fordonsskatt vid påställning".
 

MagnusViby

HBK Medlem
Inlägg
41
Kommun
Kristianstad
HBK-Nr
30112
Medlemskap
2024
Kolla med Vardia(gjensidige). Betalar 2748:-/år, kan inte hitta ngn avigsida med dom mer än att det är en helårsförsäkring, betalar alltså samma pris om bilen är av/påställd. Har förvisso inte haft ngn skada så kan inte uttala mig om hur dom är när ngt händer.
 

Anders.pe

HBK Medlem
Inlägg
158
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
29622
Medlemskap
2024
Vikten har inget med att skatten betalas per dag. Det är skatten per år som bestämmer det. Från Transportstyrelsens hemsida:

Du har 21 dagar på dig att betala, från och med datumet för påställningen. Fordonsskatt påförs för hela månader. Det betyder att fordonsskatten tas ut för en hel månad även om fordonet ställs på mitt i en månad.

Om skatten per år är minst 4 800 kronor tas den ut per dag (under förutsättning att fordonet har varit avställt i minst 15 dagar eller att fordonet har bytt ägare under avställningstiden).

Om fordonet blir skattepliktigt under betalningsmånaden, påförs samtidigt skatten för hela följande skatteåret eller skatteperioden. Det innebär att du kan få en räkning på fordonsskatt för 13 månader eller 5 månader. Skatten måste betalas, även om du ställer av ditt fordon före den angivna bokföringsdagen. Den överskjutande skatten får du tillbaka.


I vissa fall tas vägtrafikregisteravgift ut tillsammans med skatten.

(Betalning av skatt - Transportstyrelsen), läs under "Betalning av fordonsskatt vid påställning".
Tackar för ett bra svar nu vet jag lite bättre hoppas jag
 

Hojochhusbil

HBK Medlem
Inlägg
11
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
30093
Medlemskap
2024
Vi är med i Villaägarföreningen och har personbil, villa och husbil försäkrad där.
Mycket bra pris och villkor och då vi behövt uttnyttja försäkring för skada (dock ännu (?) inte på HB) så har det fungerat helt perfekt.

Villaägarnas försäkring är hos Gjensidige, men tecknas genom Villaägarna.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Anpassa försäkring efter HB-ålder och hur ni använder husbilen. Vi vill ha friheten att resa inom Europa utan att fundera på hemresedagen och väljer därför Folksam. Att få lite rabatt genom HBK är bara ett plus. Vi ställer aldrig av vår husbil...
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Anpassa försäkring efter HB-ålder och hur ni använder husbilen. Vi vill ha friheten att resa inom Europa utan att fundera på hemresedagen och väljer därför Folksam. Att få lite rabatt genom HBK är bara ett plus. Vi ställer aldrig av vår husbil...

Vi har samma försäkring. Men den rabatten ger jag inte mycket för. Priset har gått från knappt 7000/år till över 10 000/år på åtta år.
Inga skadeanmälningar utom reparation av ett stenskott. Husbilen värde har minskat under dessa år så egentligen borde försäkringen blivit billigare.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Wizard, jag tror att dom flesta försäkringar i allmänhet fungerar på samma sätt. Det viktigaste dock är vad som händer när/om något verkligen händer, det är då man får uppleva det verkliga försäkringsvärdet.

Det som lockade oss till Folksam (förutom tryggheten upp till 6 månaders utomlands), var det jag läst här på forumet om att Folksam är lätt att tas med vid olyckshändelser. Om man tror att det aldrig ska hända något, då behövs inte mer än trafikförsäkring, likaså om man har en gammal husbil (så tänker jag i alla fall). Vi har inte heller haft några tillbud under nu 6:e säsongen och ligger som du med ca 10 000/år (helförsäkring). Hoppas ändå på att ingenting händer framöver heller, även om det kostar som det gör...

On the road again
Goin' places that I've never been
Seein' things that I may never see again

And I can't wait to get on the road again
 

Lars o Gunborg

HBK Medlem
Inlägg
60
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
4809
Medlemskap
2025
Wizard, jag tror att dom flesta försäkringar i allmänhet fungerar på samma sätt. Det viktigaste dock är vad som händer när/om något verkligen händer, det är då man får uppleva det verkliga försäkringsvärdet.

Det som lockade oss till Folksam (förutom tryggheten upp till 6 månaders utomlands), var det jag läst här på forumet om att Folksam är lätt att tas med vid olyckshändelser. Om man tror att det aldrig ska hända något, då behövs inte mer än trafikförsäkring, likaså om man har en gammal husbil (så tänker jag i alla fall). Vi har inte heller haft några tillbud under nu 6:e säsongen och ligger som du med ca 10 000/år (helförsäkring). Hoppas ändå på att ingenting händer framöver heller, även om det kostar som det gör...

On the road again
Goin' places that I've never been
Seein' things that I may never see again

And I can't wait to get on the road again
Ringde Folksam idag för att få en offert på husbil helförsäkrad svaret jag fick var att Folksam försäkrar inte husbilar över 7,5 ton
Någon som har varit med om detta tidigare, har inte husbilsklubben något gällande avtal längre?
 

StoreLelle

FD HBK Medlem
Inlägg
7
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
10230
Medlemskap
2023
Hej!
Fick erbjudande om försäkring från IF som var 220 kronor lägre/ månad än Folksam, efter medlemsrabatten. Bättre självriskvillkor, I övrigt samma villkor.

Undersökte också andra alternativ t.ex 3kronor (Swedbank - Folksam). Nästan 2000 kr billigare/ år men där erbjuds ingen avställningsförsäkring och heller inget återbetalning vid avställning. Passar kanske den som har integration hela året.

Kan på papperet verka bra med HK:s rabatt hos Folksam, men är alldeles för dyrt!

/Lennart
 
Toppen