• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elverkets placering under färd.

F

F.d. 410

Guest
Det har tidigare diskuterats kring elverkets placering. Som så många andra upplevde jag den störande bensindoften som kom in i bilen när man ställt in det i lastrummet efter användning.

Många har gjort fiffiga placeringar utanför, bl.a. på cykelställ osv.

Jag drog mig igår till minnes att någon nämnt miljöbensinen här på forumet som alternativt bränsle så igår traskade jag till OK och köpte den dyraste bensin jag någonsin köpt. 134:- för 5 liter. Gick hem och hällde ur all bensin ur mitt Kipor elverk och startade sedan detsamma så fick det gå till den stannade.

Hällde sedan i miljöbensinen och lät elverket gå en timme så det blev riktigt genomvarmt varpå jag stängde av det och ställde in det direkt i lastrummet.

Två timmar senare gick jag in i husbilen, absolut ingen doft, inte ens i lastrummet. Gjorde samma sak idag på morgonen. Ingen doft.

Detta gör att jag kommer att acceptera det höga priset på bränslet till elverket för jag tycker det är värt priset när jag slipper doften och samtidigt ha det inlåst så att ingen ser det.

Anders
 
O

Ola o Kerstin

Guest
Sv: Elverkets placering under färd.

Hej Anders
Ingen lukt, det är väl bra, men hur är det med bensinångorna, dom är säkert kvar. I vår Adria finns pannan i anslutning till lastrummet, under sängarna. Då gasbrännaren tänder och lastrummet är fullt med bensinångor så kan man tänka sig att det kan bli en snabb himlafärd.
I vår förra bil fanns pannan under garderoben och då hade vi elverket i lastrummet, fastän jag visste att bensinångorna kom ut via avluftningen i tanklocket.
Hälsar Ola o Kerstin
 
F

F.d. 410

Guest
Sv: Elverkets placering under färd.

Hej Anders
Ingen lukt, det är väl bra, men hur är det med bensinångorna, dom är säkert kvar. I vår Adria finns pannan i anslutning till lastrummet, under sängarna. Då gasbrännaren tänder och lastrummet är fullt med bensinångor så kan man tänka sig att det kan bli en snabb himlafärd.
I vår förra bil fanns pannan under garderoben och då hade vi elverket i lastrummet, fastän jag visste att bensinångorna kom ut via avluftningen i tanklocket.
Hälsar Ola o Kerstin

Ola, detta är ju förståss en tanke. Tanklocket skall ju vara tätt om luftskruven är åtdraget men visst finns det en risk med detta. Alternativet till fäste utanför bilen (stöldrisk) kanske vore att göra en tät box i garaget med nätgolv likt det som man har för gasoltuberna.

Tack för dina synpunkter.

Anders
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.612
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Elverkets placering under färd.

I vår Adria finns pannan i anslutning till lastrummet, under sängarna. Då gasbrännaren tänder och lastrummet är fullt med bensinångor så kan man tänka sig att det kan bli en snabb himlafärd.

Pannan har en helt sluten förbränning. Förbränningsluften tas in via en kanal i "avgasutsläppet" och förbränningsgaserna leds ut genom en annan kanal i samma utsläpp.

Rent teoretiskt är det därför farligare att tanka elverket i närheten av "avgasutsläppet", när pannan är igång, än att ha elverket i lastutrymmet.

Själva kommer vi dock att ha vårt elverk utvändigt placerat, men detta är endast av luktskäl.
 
F

F.d. 5817

Guest
Sv: Elverkets placering under färd.

Min elverk är en stor och otymplig sak på 40 kg. Har ingen garage så den måste in i boutrymmet. Det har jag löst med att sätta den under bordet vid dinetten.

Har ochså packat den in i en stor pressening. Alltså först lägga presseningen på golvet och placera elverket ovanpå. Sedan packa den in som en julklapp runt det hela. Absolut ingen lukt av bensin inne i husbilen. Då använder jag den vanliga bensinen.

Prova får ni se. :)

Till saken hör det till att jag reser ensam. Har nog av platser att sitta på oavsett.
 
Toppen