• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elverk

F

F.d. 7380

Guest
Är det någon som har tips på ett smidigt och prisvärt elverk som kan vara bra att ha när man fricampar?
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Elverk

Har du någon aning om hur mycket ström du behöver varje dag :msn_question:
Hur många dagar utan att köra :msn_question:
Jag har ett elverk som jag nästan aldrig har använd; det kommer förmodligen att skrotas.
 
F

F.d. 4220

Guest
Sv: Elverk

Jag har ett Kipor 1000 w, mycket bra och tyst...kan tyvärr inte driva en hårfön men duger att ladda batterier, data ,tv o.s.v, tar oerhört liten plats, mycket nöjd med den!

Mvh
pilot

Har också en sådan. Håller med om omdömet också.
Men skulle jag köpa en idag, hade det nog blivit hårfönsvarianten (2000 W). :)

Köpte den då jag läst att den gav en fin sinusvåg, som elektroniken gillar och att den var byggd med samma delar som Hondas elverk som kostar betydligt mer.
Att den sedan mest står oanvänd är en annan sak, den är en extra trygghet.

//Stefan
 
F

F.d. 1565

Guest
Sv: Elverk

Jag har haft 4 elverk tidigare i min båt. Först en liten tvåtaktare för några hundralappar från rusta. Burr vilket skräp. Efter en säsong i båten så var det rost överallt. Dessutom bullrar den rejält och luktar urk. Sedan bytte jag till en kinesisk fyrtaktare från Kipor på 1000W. Den höll en dag, sedan pajade förgasaren så det rann bensin överallt. Bytte mot ett nytt Kipor av samma modell, det höll längre, ett par månader i alla fall, sedan stannade det för gott. Till sist så blev det ett hondaverk ( EU 20i) på 2000W. Det går som en klocka men är dyrt.
Kipor har INTE Hondas delar, det är en usel kopia enligt mig.
 

Rusken

HBK Medlem
Inlägg
698
Kommun
Norge
HBK-Nr
4874
Medlemskap
2024
Sv: Elverk

Till sist så blev det ett hondaverk ( EU 20i) på 2000W. Det går som en klocka men är dyrt.
Kipor har INTE Hondas delar, det är en usel kopia enligt mig.

Presis samme erfaring. Kjøpte Kipor, uryddig gange, luktet endel av eksosen, støy osv.. På verksted for justering 2 ganger tror jeg det var. Kipor verkstedet sa ganske enkelt at dette er ett billig aggregat, og mitt var slik det skulle være, og at det IKKE er Honda kvalitet på det. Jeg solgte det umiddelbart, 6 mnd gammelt.

Kjøpte Honda, og det er ganske enkelt noe helt annet.
 
F

F.d. 55350

Guest
Sv: Elverk

her er fine priser
top.jpg
 

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.064
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2024
Sv: Elverk

Totalt är det fler sålda "Kipor" el-verk än honda.
Vi skall definitivt inte bortse från hondas verkligen eminenta kvalitet,
men kostnadsmässigt och vad vi får för betald krona... Ger enl. min åsikt, Kipor mer!

Det finns en hel del på forum med personer som har problem även med honda!
Vi kan inte bortse från faktorn att båda dessa produkter monteras i Asien, vilka även jobbar mot ackord!

Kvaliteten på monteringen har därför en bred spridning pga. vilken kontinent produkter monteras.

Personligen köper jag det som är för mig mest förmånligt!
Kan likaså vara ett honda elverk, men i detta fall och de Jag provat, inga som helst problem med Kipor!

Säljs det i runda slängar 300.000 Kipor el-verk /år kontra 75.000 honda...
Återspeglar detta såklart fler som får problem med Kipor!

Egentligen bara beklagligt, för inga borde lämna fabrik utan var tipp/topp 100% OK!

Men %-uellt är det fler Kipor på marknaden av en anledning: Prisvärt & funktionellt!

Har genom åren haft ett flertal el-verk, även honda... Kör nu på Kipor!

Mvh. Magnus
 
O

Osten

Guest
Sv: Elverk

Har ett Kipor 6ooo och det funkar perfekt dock gick det bara en stund innan det stanna hela tiden när det var nytt. Var tanklocket som var tätt. Har testat flera andra billigare märken på jobbet och mycke strul förutom med Honda och det Kipor jag nu har. Köpte dock ett billigt på COOP för knappt 2000:- på 2500w för 6 år sen och det har aldrig strulat.:msn_laugh:
Dock en himla skillnad på vad de verkligen klarar av att driva mellan märken. Man får vad man betalar för.
 

TeknikLasse

HBK Medlem
Inlägg
1.865
Kommun
Mora
HBK-Nr
3335
Medlemskap
2025
Sv: Elverk

En fördel med ex. Honda är att deras 2000w är ett inverterverk.

Det gör att det inte behöver gå på fullt varvtal som ett vanligt elverk.

Jag vet inte riktigt vilket varvtal det går på vid 500 - 1000w men varvtalet sjunker rejält och verket låter inte alls så mycket.

Vill man använda ett elverk på platser där det kan störa är detta något att tänka på tycker jag.

Tack för mig:msn_laugh: och God morgon från ett strålande Bernshammar.
 
Toppen