• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elverk

schmid

HBK Medlem
Inlägg
1.902
Kommun
Mark
HBK-Nr
353
Medlemskap
2024
Hej!

Vad skall man skaffa för Elverk, om man vill vara säker på att det alstrar riktig sinusvåg.
Efter vad jag förstår så är elektroniken i nya Husbilar väldigt känslig om det blir felaktig sinusvåg.

Någon som kan ge lite tips?:)
 

Roffe1

HBK Medlem (P)
Inlägg
253
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
815
Medlemskap
2024
Sv: Elverk

Det är nog samma elverk som säljs på Rusta. Vet en medlem till i HBK som råkade ut för samma sak med ett sådant.

Som någon annan skrev kan man kanske använda ett sådant tillsammans med en separat laddare o ett löst extra batteri.

Det har jag tänkt att göra med mitt 1500:- Power Kraft inköpt på Jula.

Skaffar ett extra batteri på Biltema laddare har jag flera stycken bla en CTEK. Blir säkert billigare än att reparera eller byta ut husbilens laddare.

Hälsningar

Rolf
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Elverk

Så på et av de billige elverkene at det var ingen styringselektronik - en direkte 220 volt vekselstrøms generator hvor frekvensen ble styrt av hastigheten på motoren! Kunne heller ikke finne noen styring av spenningen, annet enn et rele som slo fra hvis belastningen ble for stor.
 

poolsson

HBK Medlem
Inlägg
95
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
1489
Medlemskap
2024
Sv: Elverk

Angånde elverk
Hade tidigare ett kipor 3000tc som gav 2700 watt men jag upptäckte att kylskåpet ej gick över till 220 volt AES och att laddaren ej gav full effekt även fast batterierna var i behov av laddning.Kontrollerade sinus kurvan med Oscilloskop och det var fyrkantsvåg med detta elverk.De elektroniska sakerna tyckte inte om detta.Köpte ett 2000w inverter elverk på jula och kollade detta med Oscilloskop och det var modifierad sinusvåg och då fungerade AES kylskåpet på 220 volt och laddaren gav den effekt som behövdes.
Diver även ac:en med detta
Mvh POOLSSON



 
F

F.d. 10238

Guest
Sv: Elverk

Jag har ett Honda 20i Max Power 2000W EU inverter. Det bör väl funka att koppla direkt på bilens elintag 230 volt?

Hälsningar Bengt
 
Toppen